Yakuza 0 markerar tioårsjubiléet för den i Japan omåttligt populära spelserien om den japanska maffian med samma namn. Enklast att beskriva som ett slags actionäventyr i en sandlådevärld i grund och botten, som genom åren utmärkt sig genom starka (och långa) bakgrundshistorier, intressanta karaktärer och knasiga minispel.
Yakuza 0 är första gången som spelserien gör intåg på Playstation 4, från att även tidigare varit exklusiv till Sonys tidigare Playstation-generationer. För ganska exakt ett år sen skrev vi om Yakuza 5, som släpptes i Europa till det utdöende PS3-formatet. Yakuza 0 är tänkt som en ”origin story”, där vi tas med på resan från början in i japanska maffians omväxlande värld och en bra start för dig som är – eller inte är – tidigare bekant med spelserien.
Jämförelserna med Rockstars GTA är oundvikliga, även om jämförelsen med en annan stilbildande SEGA-titel egentligen är än mer träffande: Shenmue. Dreamcast-klassikern har i dagarna fått en finansierad kickstarter för en tredje del som kommer till PS4. Yu Suzukis mästerverk var faktiskt före det GTA vi känner idag och som i princip har blivit måttstocken för sandlådespel. Det första GTA-spelet (eller Grand Theft Auto, som det hette då) var ett actionspel man såg uppifrån, som ett slags Super Cars med en skjutande huvudfigur. Vad det senaste spelet i serien, GTA V, är idag kan ingen matcha sig med. Rockstars spel har nyligen passerat 75 miljoner sålda exemplar – en siffra extremt få spel ens kommer i närheten av. Så Yakuza 0 kan ses som en enklare och mer storydriven version av ett GTA, dock utan den tveksamma moralen (du kan exempelvis inte hugga ihjäl och råna vem du vill) men det är såklart heller inte lika omfattande, omväxlande och avancerat som Rockstars megahit.
Yakuza 0 utspelar sig på 80-talet, med all tillhörande estetisk – neonskyltar, tjock-tv-apparater och en värld befriad från invånare med gamnacke som är fastvuxna i sina smartphones (glöm internet över huvudtaget – vi snackar nästan medeltid här). Grafiken är schysst, ansiktsmodellerna känns välgjorda och detaljerna – såsom fåror och texturer i huden, skapar känsla. Samtidigt märks att rötterna ligger i en tidigare generation konsoler (Yakuza 0 släpps även till PS3 i vissa territorier). Den silkeslena 60 fps frame rate:n kommer med prislappen att vi får en hel del krypande i tunna linjer, visst brus i mellansekvenserna och något enklare detaljer och ljuseffekter på grund av den inte tokhöga upplösningen och hanteringen av anti-aliasing. PS4 Pro-ägare får avnjuta något fler detaljer och marginellt högre upplösning, men den stora fördelen är att bilduppdateringen blir superstabil kring mumsiga 60 fps. Skillnaden är dock inte enorm på något vis, så även du med ”vanlig” PS4 kommer att få en angenäm, men inte knockande grafisk upplevelse av Yakuza 0.
Det roliga med ljudet är att vi får det japanska original-talet med engelsk text. Det bidrar stort till känslan och funkar så klockrent med karaktärernas spel och strama uppsyn. Japan är en vitt skild kultur från västerlandet och även om vi alla älskar samma elektronik och – till viss del – spel, så är berättandet mer komplext och befolkat av karaktärer, mångbottnat, samt kryddat med överraskningar och en stor förkärlek till att äta ramen och göra icke-maffia-liknande saker såsom att sjunga karaoke. Alltihop fungerar som en katalysator och även till den exotiska spelupplevelsen som är Yakuza-spelen. Minispelen är ofta galna och underhållande (man kan tävla i tvåspelarläge från menyn), såväl som inte helt anpassade för modern västerländsk publik. Här finns oförargliga distraktioner som explosiv disco-dans, karaoke, fiske och att spela klassiska SEGA-arkadspel till mer ”kryddiga” inslag som att samla kort på sexiga damer eller se lättklädda tjejer brottas med varandra. Yakuza 0 har i vanlig ordning gott om exposition (bakgrundshistoria) i form av långa dialoger mellan karaktärerna, något som kan vara tålamodsprövande men också ger ökad angelägenhet till varför man är på sitt uppdrag. I övrigt är ljudbilden ungefär det man kan förvänta sig; staden är tonsatt av trovärdigt muller samtidigt som surroundeffekterna inte används i någon större utsträckning.
Yakuza 0 är inte särskilt svårt att varken komma igång med eller att följa. En del kanske till och med skulle säga att det är ganska linjärt för ett sandlådespel. Actionsekvenser varvas med minispel och möjlighet att utveckla ens karaktär och köpa prylar för alla Yen man drar in, genom att göra det mesta. Det är ett trevligt actionäventyr, försatt till en helt annan miljö, än den man brukar få vara med på. De inledande timmarna kan upplevas som lite långsamma med all dialog som ska kicka igång själva huvudäventyret, men snart kommer man såväl in i världen som de olika karaktärerna, intrigerna och de många fighterna. Då är lätt att förlora sig ett par timmar i Tokyos svunna 80-talscharm och få följa den nyblivna Yakuza-medlemmen Kiryus liv och öden.
Vi ser fram emot kommande delar och att nästa del utvecklas exklusivt för PS4 (eller PS5, hur länge det nu dröjer).
Så här sätter vi betyg på Senses