Det var under förra generationens konsoler som Rockstar Games tog en paus från sin megasuccé GTA och gav oss, numera nedlagda Team Bondis, mer storydrivna detektivspel som utspelar sig i 40-talet Los Angeles: L.A. Noire. Som vanligt när det gäller Rockstar-spel är ambitionsnivån hög – Hollywood-staden har återskapats med minutiös precision och andas detaljer som de som varit med på den tiden intygat är häpnadsväckande (exempelvis har man med byggnader som fanns då, men som nu är rivna sen länge). Spelet var bäst till PS3, då det utvecklades speciellt för Cell-processorn men en hel del vatten har runnit under broarna sen 2011 då det först kom ut. Är det motiverat att köpa det igen på dagens format? Hur mycket förbättrat är det och fungerar det verkligen på Nintendo Switch?
LA Noire är en hårdkokt detektivhistoria i bästa Philip Marlowe-stil. Du iklär dig rollen som den nyexaminerade polisen Cole Phelps, en redig pojkscoutstyp i 40-talets Los Angeles, filmbranschens hjärta under Hollywood(lands) gyllene tidsperiod. Men som skådespelaren John Barrymore (farfar till Drew) en gång sa ”Hollywood är en plats där halva befolkningen försöker att bli upptäckt och den andra försöker att inte bli det”. Och det är den andra halvan som du jagar, genom en serie brutala mord.
Xbox One X: Microsofts kraftpaket får äkta 4K-upplösning och HDR, vilket är ett lyft från Full HD (1920x1080p) som i sig redan ett lyft från originalet, som var 1280×720. Av alla konsolversioner vi testat så presterar Xbox One X onekligen bäst, men portningen är inte utan begränsningar. HDR gör en del för känslan och kontrasten, särskilt när man tittar på hur snyggt ljuskällor lyser upp den ödsliga LA-natten. Bilduppdateringen är låst till 30 fps, men det hade varit kul att kunna köra 60 fps och man tycker det rimligen borde gå att fixa på en titel som är från förra konsolgenerationen och har sex år på nacken? Även på Xbox One X får vi dock 15 fps på vissa sektioner, i detta fall rikliga samlingar datorstyrda karaktärer (NPCs), vilket är märkligt. För även om LA Noire är ett relativt avancerat open-world spel så är det inte mer avancerat än moderna diton (till exempel Assassin’s Creed: Unity), som presterar bättre. Texturer och skuggor är liknande de på bashårdvaran (vanliga PS4) men optiska effekter och texturer ser bäst ut på Xbox One X. Samtidigt behåller spelet några av sina märkliga pop-ins där objekt blixtrar in och ut ur bild, vilket drar ned helhetsintrycket. Vi har sett klart bättre remasters, tekniskt sett, än LA Noire (till exempel Nathan Drake Collection).
Ljudet är lite av en besvikelse (vi testade det via Bitstream). Soundtracket är precis så härligt swingigt som vi minns det, men kvaliteten på dialogen känns burkig och pendlar mellan ekande eller för lågt mixad. Kanalövergångarna blir därför allt annat än sömlösa. Kanske var det så här i originalet också, det är svårt att minnas faktiskt, men det står ut på ett negativt sätt mot dagens filmiska ljudmixar.
Switch: Låt oss kommentera kontroversen direkt – nej, LA Noire från inte plats på Switchens medföljande microSD. Det är inte märkligt alls, eftersom kortet är litet med moderna mått mätt och knappt rymmer ens ett par AAA-spel (du kan läsa om hur du enkelt och billigt stoppar i större och prisvärda minneskort i din Nintendo Switch). LA Noire är med god marginal ett av Switchens största spel med hela 29 GB att ladda ned, om du ska ha den digitala versionen. Även om du väljer den fysiska utgåvan behöver du ändå tanka hem 14 GB i förbättringar (oklart varför dessa inte fanns på spelkortet från början?). I båda fallen behöver du ett större microSD-kort alltså.
Nintendo Switch är denna generations mest nytänkande, men också klenaste hårdvara, så testet av LA Noire blev extra spännande här. Rent grafiskt så mäter sig spelet inte riktigt med Xbox One X och PS4 Pro-versionerna, som väntat och ska vi vara ärliga är lyftet knappast jättestort från ursprungliga PS3-versionen. Dockat får du förvisso Full HD-grafik i dockat läge medan det i portabelt läge går ned till 720p (som på PS3), dels för att spara på batteriet men också för att det är otroligt svårt att ske faktisk skillnad på 1080p och 720p på en lite skärm. Switch kan å andra sidan skryta med att de har den enda bärbara versionen av LA Noire, vilket inte är en dålig bedrift. Texturer är något enklare, liksom skuggor och framförallt skärpedjupet är synbart sämre på Switch än konkurrerande format. Uppdateringsdippen till 15 fps är också vanligare och förekommer här även i reflektioner till exempel (stå när en bil och titta så ser du). Annars håller spelet hyfsat jämna 30 fps.
Förutom att vara portabel så erbjuder dock Switch-versionen andra, unika fördelar, mycket tack vare sin breda uppsättning kontroller. Du kan nu zooma ut brottsplatser ytterligare cirka 20%, vilket ger bättre översikt. Du kan också spela med såväl Joy-Cons som Controller Pro, där Joy-Con-kontrollerna låter dig vrida på objekt i världen som du plockar upp, likt en VR-handske. Lite coolt, faktiskt. En annan fördel är att du kan använda Switchens skärm att klicka med fingrarna och ”nypa” i bilden för att snabbt zooma in och ut, likt ett spel på exempelvis iPad. Vad som är ovant är dock att du måste dubbelklicka på alternativ för att välja dom – förmodligen för att förhindra felklick – men det känns lite udda.
Till Switchens fördel så låter ljudmixen jämnare och mer naturlig än på Xbox One X. Å andra sidan är den ju inte äkta 5.1, så det kanske också är en av förklaringarna.
Summering: LA Noire är ett spännande detektivspel som är mer storydrivet och utredningsbaserat än öppen sandlåda, som det briljanta GTA V. Det har några år på nacken och det både syns i grafiken och känns i själva spelmekaniken. Portningen är inte den mest tekniskt imponerande vi sett, men för det facila priset 399 kr är spelet ändå värt att uppleva (eller till och med kanske återuppleva), antingen i 4K eller med nya kontroller. Alla förbättrade versioner har sina fördelar och äger du bara ett av formaten så är valet lätt. Äger du antingen Xbox One X eller PS4 Pro och en Switch så får du välja på bättre grafik kontra portabilitet och rörelsekontroller / touch-screen.
Nu får ni ursäkta, vi har ett nytt mord att lösa.
Så här sätter vi betyg på Senses