Hem SpelStadia Stadia – Google ger sig in spelbranschen
google stadia

Stadia – Google ger sig in spelbranschen

av senses.se

Uppdatering: Nu kan du läsa vårt test av Google Stadia och få reda på svaret till många av frågorna nedan.

Det var få i spelbranschen som blev förvånade när Google häromdagen avslöjade Stadia – en tjänst som ska streama spel till alla enheter med internetuppkoppling (i princip) och erbjuda en tjänst där du prenumererar på en katalog med spel (alltså likt Xbox Game Pass och Playstation Now). Du kan se ett sammandrag av presskonferensen höjdpunkter i ovan video och läsa mer officiell info på Googles Stadia-sida.

Google är – med bred marginal – världens största sökmotor och man räknar med att kunna driva denna tjänst via sina 7500, befintliga serverhallar, placerade runtom i världen (siffran lär vara stigande). Streaming av spel eliminerar behovet av avancerad hårdvara, då ”jobbet” görs på tjänsteleverantörens maskiner, vilket alltså skulle innebär en slags ”besparing” för gamers att slippa köpa nya konsoler och dessutom se dessa åldras snabbt. 4K, 60fps och HDR är ju vad alla siktar på idag (och som få spel uppnår, endast en handfull på Xbox One X och enstaka titlar på PS4 Pro) och Google lovar framöver 8K upp till 120fps (troligtvis med nästa HDR, 12-bit, också kan vi anta?). Detta låter ju superbra – och att det släpps i västvärlden under 2019 borde sätta alla i brand och ge konsoltillverkarna skärmselhicka om deras nöra undergång. Eller?

Google Stadia ska lanseras i västvärlden under 2019. Om den sen gör det återstår att se. Foto: Google

Medan vi såklart både är nyfikna och positiva till konkurrens och utveckling inom gaming, så är det dock inte helt utan skepticism som vi ser på konceptet. Google har som sagt finanserna och infrastrukturen; de har sökmotor-marknaden och video-tjänsten som är överlägset störst: Youtube. Men samtidigt har företaget ett minst sagt brokigt track record, med flertalet satsningar som inte gått någonstans eller varit, minst sagt ljummet mottagna, inte minst inom hårdvara. Google Home börjar sakteligen lära sig svenska och har börjat säljas på folkliga ICA, men den har långt kvar till att vara den intelligenta AI-assistenten den marknadsförs som, med uppenbara perceptionsproblem och avlyssning som gör att den kan gå igång och börja prata lite närsomhelst (spännande för folket som softar i soffan på fredagskväll…). Nexus-telefoner och -pekplattor är knappt någon som ens talar om längre och Pixel har inte tagit särskilt stora marknadsandelar (1,5%, 2018). Deras sociala nätverkssatsning, Google+, är i maj ett minne blott och man har försökt utmana Spotify och Netflix/HBO med betal-premiumtjänter på bl a YouTube, dock utan större penetration. Även Youtube som videotjänst har varit tidvis skakigt, med videor som tar åratal att behandlas och komma publiceras samt finanseringsmodeller som inte riktigt fungerat, där alla content-skapare med mindre än 1 000 prenumeranter slutat få betalt.

Fantastisk potential med Stadia…

Tänk att kunna titta på ett spel på Youtube (eller en trailer för spelet) och fem sekunder senare vara inne och spela det (förhoppningvis med perfekt grafik och ljud)? Tänk att slippa punga ut 5 000 kr vart tredje år för att köpa en ny konsol (och dess mellanlivs-uppdatering, som nu verkar bli standard). Tänk att gaming bara kan ske spontant, närsomhelst och hursomhelst, och tas upp exakt där du var på tv:n, fast denna gång på mobilen som du har på resan? Tänk att slippa risken med trasig hårdvara och borttappade / skadade skivor? Potentialen med konceptet är, som ni ser, makalös. Men det finns också orosmoln på den skinande horisonten.

Frågetecknen är många

Det finns två stora, eller rättare sagt enorma, utmaningar som Stadia står inför: Det första handlar om streaming-tekniken och kapaciteten, som vi skrivit en uppmärksammad krönika om för drygt ett år sen. Vi står fortfarande för den förutsägelsen, bakåtsträvande som det kan kännas med detta förslag på bordet redan i år (sic). Google har kanske finanserna att boosta alla sina serverhallar till max. Men hur är det med vanliga användares uppkopplingar och hårdvara (alla routrar är inte likadana och varje, icke-optimalt inställd, del i kedjan blir en potentiell prestanda-bov)? Att strömma något i äkta 4K, med 60fps och HDR kräver seriös, kontinuerlig bandbredd (glöm Netflix fejk-4K och begränsade ljudströmmar). Och att dessutom göra det till miljoner användare, samtidigt…? Lägg på det behovet av stabil tvåvägskommunikation, då input lag är alla spelares mardröm. Sure, du kan pinga google.se på 3ms från typ överallt, men det betyder inte att en spelkontroller kommer att svara lika snabbt i ett avancerat spel, som dessutom ska strömmas i bästa möjliga upplösning. Google släpper förvisso Stadia-spelkontroller – som ser ut som att Controller S och Dual Shock 4 fått en perfekt avkomma – och som ska koppla upp sig direkt mot Wifi och Googles molntjänst. Men än så länge har vi bara Googles ord att gå på hur väl det fungerar.

Foto: Google

Det andra stora frågetecknet är också det viktigaste – spelen. Vilka spel får vi? Inget format, oavsett kapacitet, är bättre än summan av sina spel. Google lär inte ha särskilt många, unika, förstapartstitlar klara under 2019. Så förutom UbiSoft (som verkar klara, då de körde Assassin’s Creed: Oddyssey som beta-demo för Stadia) och Square Enix så är frågan hur många fler tredjeparts spelföretag Google får med sig på tåget från början? Xbox, Playstation och Nintendo satsar ju på egna online-tjänster och har en drös, klassiska förstapartsspel i sina kataloger som de byggt under årtionden. Om Stadia vet vi så länge ingenting och även om alla oberoende, tredjepartstillverkare av spel skulle signa på – kommer det att räcka med möjligheten att streama dessa och koppla sig till Youtube? Stadia har roliga och bra idéer, absolut, men kommer det räcka till att slå ut de tre jättarna, som har decennier av förtroendekapital från gamers?

Det är en lågoddsare, en absolut safe-bet, att vi går mot en helt digital framtid, där fysisk media överges till förmån för digital och där enstaka produkter kommer att få ge vika för prenumerationstjänster. Men kom ihåg att streaming är köp av en tjänst (med rätt att utnyttja en immateriell vara) – du äger ingenting den dagen du lämnar tjänsten (eller om/när den upphör). Det tål att tänkas på, att du lätt kan pynta 10 000 kr över ett decennium och när det är över inte ha något kvar. Samtidigt: vem köper enstaka singlar och skivor idag, när du har ”alla” låtar och album på Spotify för en månadskostnad som understiger en enda skiva? Xbox One har redan en modell utan UDH Blu-ray-skivläsare på gång i maj (Xbox One S All-Digital Edition) och det betyder billigare hårdvara och förmodligen ännu mer satsning på Xbox Game Pass, som idag ger väldigt bra värde för pengarna (om du nu inte redan äger de bästa spelen i katalogen…). Nästa generations konsoler lär bli de sista med fysiska format. När deras livscykel kommer till vägs ände efter cirka 6-7 år så är visar kalendern efter 2025 och finns säkert både bandbredden och komprimeringsalgoritmerna att faktiskt ge vettiga spelupplevelser via streaming. Men vi är inte där än och absolut inte under 2019. Därför tror vi tyvärr inte Stadia blir någon större hit i år heller – om release-planen ens håller. Mer info ska komma till sommaren – förmodligen på E3 i Los Angeles i juni.

Vilka spel – och från vilka bolag – kan vi förvänta oss på Stadia? Foto: Google

Men vi blir gärna motbevisade och erkänner att vi har fel. Vi kommer såklart att testa och ge er läsare en full genomgång av Stadia, så fort tjänsten lanseras och kontrollerna dyker upp här på kontoret. Med 700 Mbit torde i alla fall vår uppkoppling på kontoret inte vara flaskhalsen.

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_20]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.