Det är lustigt hur några av världens högst värderade bolag är amerikanska, samtidigt som flera av de allra bästa produkterna är japanska. Vi på senses kör Panasonic FZ800 som referens-OLED och Audio-Technica ATH-MBx50BT som referenslurar i trådlösa mellanprisklassen, i skrivande stund 2019. Men hjärtat i varje hemmabio är ljudet och där kommer Yamaha AVENTAGE RX-A2080 in i bilden, som en mångsidig förstärkare med rejäla resurser, som samtidigt låter fantastiskt bra och inte spränger banken (även om den kan göra spargrisen lite ledsen).
AVENTAGE är Yamahas premiumsegment och lite förenklat kan man säga att hembioförstärkare (eller, surroundförstärkare, som är en mer korrekt term) i princip kretsar kring tre pris/prestandaklasser: den oerhört trånga och väldigt prisvärda instegsklassen, där prislappen ligger mellan 4 000-6 000 kr. Här finns massor av populära tillverkare och alternativ – Sony, Onkyo, Pioneer och inte minst Yamaha själva – som alla ger mycket ljud för pengarna, även om de givetvis inte har samma kvalitets-slutsteg, kraft och upplösning som de två högre nivåerna. Sen ett mellanprisregister, där du hittar stärkare kring 9-12 000 kr. Här är Denon och Marantz populära val. Slutligen har vi det övre segmentet där vi finner stärkare på mellan 15-18 000 kr. Här börjar det bli riktigt kul och riktigt, riktigt bra ljud och här återfinns i princip återigen samma märken, men med extra mycket premium: distinktare klang, högre effekt och bättre elektronik och komponenter (klass på slutsteg etc). AVENTAGE A2080 återfinns här, med en prislapp på cirka 17 000 kr vid detta tests utförande och som Yamahas näst mest kraftfulla förstärkare i Aventage-serien (storebror A3080 har fler kanaler och watt, men kostar också cirka 10 loppor mer).
Specifikationer
Om man jämför med Yamahas mindre förstärkare så skiljer sig A2080, utseendemässigt, i princip mest på storleken. Den är något större och något tyngre, men inte ryggbrytande med sina 17 kilo. Den är utrustad med en 9.1-processor, stöder alla typer av HDR (Dolby Vision, HDR10, HLG), ger 140W effekt (8 ohm, i tvåkanals stereo), har stöd för de nyaste hembioformaten (bl a Dolby Atmos och DTS:X, dock ej Neural:X och Auro 3D, som kräver minst 11.1-kanaler – som finns på storebror A3080) samt har en 32 bit / 384 kHz DA-omvandlare.
En ny funktion för i år är att Yamaha introducerar ett Surround: AI-läge, som förvisso inte är någon ”äkta AI” som stöder maskinlärning, men som kan analysera ljudet genom att sampla av det i realtid flera gånger per minut och jämföra mot en referensdatabas. På så vis tweakar det och boostar både nyare och äldre ljudspår och kan lyfta tråkiga PCM 2.0 till en bättre surroundupplevelse eller eventuellt ge extra udd åt nyare spår. Vi är normalt sett emot alla typer av digital hantering och ”förbättringar” av signaler, men i vissa fall tyckte vi denna funkade bra – exempelvis i några äldre tv-spel, som inte kör äkta 5.1 och tv-sändningar bland annat. Det är inget vi skulle ha på för jämnan, men heller inget vi automatiskt skulle välja bort, utan väl värt att prova och lyssna från fall till fall, vilken effekt det faktiskt ger.
Baksidan har sju HDMI-anslutningar , alla med HDCP 2.2 så att du kan utnyttja dina 4K-prylar fullt ut med maximal chroma (4:4:4) och 60 fps bilduppdatering (guldstjärna). En åttonde HDMI på fronten hade varit välkommet av bekvämlighetsskäl, men det är ingen deal-breaker på något sätt.
Yamaha A2080 – Användning och inkoppling
Att sätta igång med Yamaha A2080 är lika enkelt och rättfram som vi vant oss vid från tidigare modeller. Här på redaktionen kör vi banankontakter numera på högtalarkablarna då det spar så mycket pillande, tid och huvudbry med eventuella kortslutningar (efter man petat ut plastplupparna ur högtalaranslutningarna). Det är värt att laborera med placering av extrahögtalare (front/back presence) för att lyssna sig till mest effekt i objektbaserade ljudspår som Atmos och DTS:X. När man väl fysiskt kopplat in allt och provlyssnat, så är det dags för kalibrering. Denna gång skickar Yamaha med en mer avancerad mic och ställning för deras YPAO (Yamaha Parametric Acoustic Optimiser) – bolagets auto-kalberingssystem, som numera också kan kompensera för olika sittplaceringar och höjder i rummet, för den som vill gå all-in på optimering och kompensation. Vi föredrar en enda, optimerad sweetspot, men det är ändå bra att alternativet finns.
Användningen är rättfram: stärkaren kan lätt visa vilket ljudspår man faktiskt får ut genom att du växlar till rätt display-läge med INFO-knappen, antingen på fjärren eller framsidan (under luckan). Alltid trevligt att se Dolby Atmos istället för att undra om man kanske bara får Dolby True HD (som du får om något är felinställt i högtalaruppsättningen för Atmos). En ny, och till en början lite förvirrande grej, är ”SCENES” – som är åtta för-inställningar, men som också ersätter de klassiska INPUT-knapparna, som väljer ingångskälla. Det galna är att man inte kan ändra något under själva SCENE-inställningarna i menyn, utan detta måste göras innan man sparar dom – en gång för varje ingång med exakt de funktioner du vill ha på- eller avslagna. Sen, genom hålla in respektive scene nummer-knapp, så sparar du kopplingen och inställningarna. Men vill du göra minsta ändring i något förval så behöver du alltså spara om hela input:en, med ändringen. Lite bakvänt i vårt huvud och inte intuitivt alls, självklart borde allt detta kunna ställas in och justeras parameter för parameter, manuellt i en meny istället.
Yamaha A2080 – så bra låter den
Så till det stora eldprovet – hur bra låter egentligen Yamaha A2080, med tanke på den inte helt oansenliga prislappen? Svaret är kort: mycket, mycket bra. Redan från det att man först slår på förstärkaren och lyssnar på ljudet vid samma decibel-nivå man är van vid, så blir man drabbad av kraften och spänsten. A2080:an levererar ett mäktigt, varmt och detaljerat ljud – som väntat, för spec:arna och effektförbrukningen vid drift (1200+ watt). Vi har lyssnat på många stärkare kring samma prisklass – både lite över och under – Yamaha A2080 och för oss är det tydligt att Yamahan erbjuder den största ljudbubblan, förmodligen bland den starkaste slagkraften och den klart skönaste detaljrikedomen över hela registret. Det spelar ingen roll vad man matar den med – vare sig det är musik, högupplöst via Tidal eller clean stereo via CD genom UB9000s snärtiga DAC. Spelljud; Dolby Atmos på Xbox One X låter superbt i Gears of War 4 och otaliga PS4-titlar med DTS får också armhåren att resa sig, särskilt i kombination med ett riktigt impaktfullt högtalarsystem.
Till och med mindre kvalitativt ljud, såsom det från en smårutten, TV6-sändning via antenn, fick faktiskt ett litet lyft när vi kopplade på Surround: AI-läget. Givetvis är det ingen magi, eller natt och dag-skillnad, men Yamahan har både kraften, finessen och ingenjörskonsten att hantera ljud på ett ypperligt sätt. Det är värt att börja lyssna om på musiksamlingen och se om filmfavoriterna – A2080:n spelar som en lycklig virtuos och man inser varför ljudet är hela 70 procent av en audivisuell upplevelse.
Nackdelar med A2080
Förutom att prislappen ligger något över den psykologiska gränsnivån 15 000 kr (men inte mycket) så skulle väl enda nackdelarna som vi kan kan komma på vara att 9.1-processorn ger dig max 7.1.2 eller 5.1.4 – vilket är mer än nog för de flesta, men inte riktigt tillräckligt för det nyaste ljudformatet som alla surrar om, Auro 3D (ett helt objektbaserat ”3D-ljud”, som kräver 11.1). En extra HDMI-anslutning på fronten hade också varit behändigt och framtida firmwares lär lösa små-problem, men på det stora hela är det svårt att hitta större fel på denna svulstiga ljudskapare.
Yamaha AVENTAGE RX-A2080 – summering
Med AVENTAGE RX-A2080 har Yamaha återigen skapat en maskin som gör skäl för bolagets utsökta rykte inom musik- och ljudvärlden. Här finns rå kraft, värme, finess, närvaro och en ljudbild som kvalitetsmässigt slår det mesta i prisklassen (och kanske till och med några över). 17 000 kr är såklart en investering, men så är detta också en förstärkare som du kommer att kunna växa med lång tid framöver, med de flesta ljudformat du kan tänkas önska och behöva samt nymodigheter såsom AirPlay, MusicCast och Spotify Connect, bland annat. För oss är det en ny referens här på redaktionen och vi ser fram emot att mata den med massor av actionspäckade ljudspår i Dolby Atmos och DTS:X samt nya spelupplevelser i multikanal, musik i stereo och fotbolls-turneringar i Sport-läget.
Så här sätter vi betyg på Senses