Uppdatering: Enligt uppgifter från branschtidningen Variety lanseras Disney+ i delar av Europa i mars, men i Norden först under ”sommaren 2020”. Vad det innebär exakt får vi återkomma till när vi har mer info. Priset på 60 SEK / 6 € per månad verkar dock stämma (vid lansering).
Det är talande att en av våra mest lästa artiklar är den om vad vi fått veta så här långt om streamingtjänsten Disney+. Nu kan vi dela med oss av våra förstaintryck av tjänsten. Eftersom Disney+ lanseras i Sverige först i början på 2020 (obekräftade källor säger mars, vilket vi tror kan vara en kvalificerad gissning) så kommer denna artikel endast fokusera på att vara en kort tjuvtitt – helt utan ”spoilers”.
Förstaintrycket är att Disney+ sneglat massor på konkurrenterna Netflix och Apple Movies (fd Itunes): Meny-systemet är mycket välbekant och därför rent, prydligt och överskådligt. Det bjuds även på andra film-rekommendationer och flikar med extramaterial.
När man drar igång en titel så kan man välja ljudspår och textning och vi kan – utan att avslöja för mycket – säga att ni lär bli förvånade över vissa av språkalternativen, på några oväntade titlar. Vad vi saknar i dagsläget är mer info om bild- och ljudspåren – är det Dolby Digital 5.1, Atmos eller kanske DTS eller PCM vi får? Vissa titlar står att de stöder 4K och HDR, men likt Netflix så vet man inte vilken exakt upplösning man får ut och vad som skalas upp av 4K-källan (allt över Full HD får ju kallas ”Ultra HD”). HDR-stödet är också lite kryptiskt – är det statisk HDR10 eller dynamiska format som Dolby Vision eller HDR10+ vi bjuds? Här finns plats för bättre specifikation och tydliggörande framöver.
Tjänsten värvade massiva 10 miljoner nya prenumeranter på ett enda dygn – ett förmodligen helt ohotat streaming-rekord – och det är en lågoddsare att Disney+ kommer att bli den största streamingtjänsten av alla, inte minst för att Disney i princip äger allt idag: sina odödliga, tecknade klassiker, Marvel-universumet, LucasFilms Star Wars, National Geographic och numera även 20th Fox 100-åriga bibliotek av filmer och tv-serier. Eftersom licensiering ligger lite spritt i olika territorier så lär det se något annorlunda ut från region till region i fråga om vad som erbjuds dag 1 – men räkna med att inom några år är enda stället att se alla ovan varumärken bara Disney+. Att man gått ut med priset 5.99 USD i USA (cirka 60 kr) per månad – och således bara kostar hälften av Netflix 4K-abonnemang – är heller ingen direkt nackdel.
De stora dragplåstren lär i alla fall vara The Mandalorian, Disneys första, format-unika tv-serie baserad på en figur från Star Wars-universumet (i detta fall fan-favoriten och prisjägaren Boba Fett, som spelas av Narcos-skådisen Pedro Pascal) men även spelfilmsversionen av Lady och Lufsen, National Geographic-dokumentärserien The World According to Jeff Goldblum och inte minst alla 30 säsonger (!) av Fox-succén The Simpsons.
Enda saken vi tekniskt retade oss på var när vi valde textning, hur tjänsten hanterar text-rutor. Textningen kommer inte bara upp som fonter ovanpå bilden (som vi är vana vid idag) utan klistras på mot någon halv-genomskinlig, svart ruta som ändrar bilden i tid och otid. Kan vara en bugg eller ha att göra med formatet man tittar på, men störande var det i alla fall.
Annan kritik från purister kan vara att Disney – likt tidigare – fortsätter med revidering av sina titlar. Simpsons-avsnittet ”Stark Raving Dad” (med Michael Jackson) är helt bortplockat och tecknade klassiker som Peter Pan, Dumbo, Djungelboken, Lady & Lufsen och Fantasia har fått varnande texter (disclaimers) med orden ”Denna film presenteras i originalformat och kan innehålla föråldrade, kulturella avbildningar”. Givetvis spelar historisk kontext roll och denna lösning är i alla fall bättre än att censurera eller klippa om filmklassiker (vilket man gjort förr). Och ingen bör förvänta sig att Song of the South (från 1946) någonsin dyker upp på tjänsten, vilket inte är någon stor förlust för filmälskare som förmodligen ändå aldrig sett den hårt kritiserade, Oscarsvinnande filmen.
Det är fortfarande tidiga dagar och tjänsten är massivt överbelastad (den fungerade inte alls bra första dygnet, av naturliga skäl) men förstaintrycken är som väntat att detta kommer att bli streamingtjänsten som alla konkurrenter kommer att behöva förhålla sig till – och i vår bok en solklar marknadsledare inom väldigt snar framtid (kanske så lite som ett år). Det går helt enkelt inte att slå Disneys (och Fox) älskade, massiva katalog av filmklassiker och tv-serier – som täcker allt ifrån barn, familj, action och äventyr till popkultur-fenomen och dokumentärer. Musse Pigg-bolaget har finanserna att både marknadsföra tjänsten stenhårt till alla och att välja att tekniskt spetsa till den att bli den bästa någonsin. Hoppas de vill anta den utmaningen. Ska vi gissa på en rankningslista där Disney+ är etta, HBO Max tvåa, Amazon Prime trea och Netflix fyra inom säg, tre år?
Vi återkommer med ett mer djupgående test när det börjar närma sig officiell Sverige-release!