När en själ stannar kvar på jorden blir den en så kallad Lost Ember. Vi får möjligheten att via vårt värddjur, som är en varg, föra tillbaka en sådan själ till sin rätta plats. Under resans gång får vi reda på mer och mer om vem vi var och varför det gick som det gick.
Lost Ember är ett väldigt annorlunda spel mot många andra jag har spelat. Att det här skulle vara ett mer meditativt och lugnande spel insåg jag redan från början, då den här skärmen visades.
Det finns alltså möjlighet att helt stänga av kommentarerna och endast förlita sig på det visuella som berättar en spännande historia om vem vi har varit. Jag behöll rösten och jag tycker det tillförde en dimension att ha en berättarröst som för oss genom landskapet och historien.
Vi styr vår varg över en gigantisk karta med vacker natur. Ska man vara lite petig så är grafiken ganska kantig, men det är något jag snabbt glömmer av när jag börjar komma in i storyn. För att nå vissa platser kan vi dock inte längre vara en varg utan då kan vi ta över formen från andra djur som finns i närheten. Att kunna flyga över landskapet, fri som en fågel, är verkligen synnerligen meditativt.
Men Lost Ember saknar en grundläggande – och viktig – detalj som finns i alla spel: det saknar i princip helt utmaning. Det var inte någon gång som det kändes som om det var svårt att klura ut hur jag skulle nå nästa del i min historia. Om du springer och ramlar ned för ett stup så laddas spelet om och så står du på kanten igen, och du får hitta en fågel för att flyga över eller kanske gå runt. Det blir inget straff, inget strul. På så vis liknar spelet ett annat, älskat och meditativt äventyr – Journey.
Lost Ember har extremt stora banor och, när det nu släpps till Nintendos hybridkonsol upplevde jag en del laddnings-pauser då jag spelade det i bärbart läge på Nintendo Switch. I dockat läge gick det bättre, men det var ändå segt och tappade bildrutor här och var.
Sammanfattningsvis så är Lost Ember ett väldigt avslappnande spel, med fin musik och ljudeffekter som verkligen ger en omslutande upplevelse. Utan egentlig utmaning och med en del tekniska begränsningar på Switch, så blir betyget med beröm godkänt, men utan att nå riktigt upp till en klar rekommendation.
Fotnot: Då Lost Ember släpps idag på Switch finns en Day 1-patch som ska fixa ”tekniska problem”. Vi uppdaterar recensionen om den visar sig lösa problemen ovan.
Så här sätter vi betyg på Senses