Missat del 1? Läs den här.
Vi går rask vidare med rekommendationerna för nya tv-serier, hösten 2013.
Sleepy Hollow (Fox)
Återigen verkar Fox ha fått en av årets bästa och mest sammansatta nya tv-serier. Från skaparna (författarna) och producenterna till de nya Star Trek-filmerna, Bob Orci och Alex Kurtzmann, kommer här en utvecklad och moderniserad version av den amerikanska legenden om Den Huvudlöse Ryttaren, som vi bl a sett i Disneys Ichabod Crane & Mr Toad och såklart Tim Burton:s Sleepy Hollow med Johnny Depp. Här vaknar Ichabod upp i modern tid, efter en 250 år lång sömn. Allt är modernt och okänt, men den huvudlöse ryttaren har också kommit tillbaka. Dramatiskt, spännande och välproducerat, med inslag av såväl bra skådisar som biblisk mystisk och kuslig stämning. Sleepy Hollow kan absolut vara årets The Following, en saga för vuxna barn, fast med betydligt mindre övervåld. (Premiär 16:e september)
Brooklyn Nine-Nine (Fox)
Detta är lite av ett wild card. En snutkomedi, á la Polisskolan med ett gäng missanpassade poliser i Brooklyn, ledda av vår huvudroll som spelas av Saturday Night Live:s Andy Samberg. Jag gillade verkligen hans musik-sketcher då det begav sig (Mother Lover, Bolton-videon om Jack Sparrow) men sen han lämnade SNL så har hans torra, ”anti-humor” inte gjort sig bra i TV (alla minns väl magplasket på årets Roast av James Franco?). Det som får det här att iaf ha en hjärtrytm är de två svarta birollerna, spelade av suveräna Andre Braugher (från dissade toppserien Last Resort) och sköna Terry Crews (White Chicks). Deras seriösa spel skapar humor, i vad som annars kan vara årets barnsligaste komediserie. Antingen blir det kult eller så läggs det ned efter ett par avsnitt. (Premiär 17:e september)
Dads (Fox)
Det verkar vara en freudiansk koppling till föräldrar och att jobba med TV (ofta som nyhetsankare), då det är två av de teman som oftast förekommer i årets piloter. Den här gången är det två killar som jobbar i dataspelsbranschen (yay!), Warner (Giovanni Ribisi) och Eli (Seth Green). När deras pappor plötsligt bestämmer sig för att flytta in får vi en generations-sit com och Griniga, gamla gubbar-hommage i ett. Lätt påfrestande Seth Green (vars image inte direkt förbättrades efter Entourage) är helt OK här och vägs upp av den betydligt mer sympatiske Ribisi. Men seriens starka kort är skaparen, Seth MacFarlane, som verkligen kan pusha humorgränser, som vi sett i Ted, Family Guy och hans senaste Oscarsframträdande (som vi gillade!). (Premiär 17:e september)
Mom (CBS)
Vi har ju en Dads, så varför inte ha en Mom också? Här är återigen samma ”förälder-flyttar-hem-till-barn (som-har-egna-barn)”-situation, men denna gång jobbar vår huvudroll (Anna Faris) som servitris (vilket i princip är tv-branschen för de som inte slagit igenom än ;)) och har problem med flaskan. Då hon går på AA-möten inser hon att hon blivit precis som sin alkoholiserade morsa, som också blev gravid med henne i unga år – och dessutom råkar vara på samma möte. Anna Faris är charmig, vi har alltid gillat henne sen ex Scary Movie och Rob Schneiders komedier, men den som ger punch åt det här är luttrade Allison Janney, som mamman. Lite av en mix andra idéer från skaparen Chuck Lorre, men vi tror det här kan funka brett om det får tid att gro. (Premiär 23:e september)
Agents of S.H.I.E.L.D (ABC)
Marvel har bestämt sig för att bli ännu rikare, ännu mer i folks medvetande och att ge Joss Whedon (regissören till deras galet framgångsrika The Avengers) ett tv-jobb (=$$$, även om hans bror Jed är mer på plats vid rodret än Joss kommer att vara genom säsongen). Här flyttas fokus från extravaganta (dyra) superhjältar till en slags Men-In-Black-agenter på organisationen S.H.I.E.L.D (du som är Marvel-fan vet vad det är). En del nickar till The Avengers och en hel del balanserande mellan att vara en serietidnings-serie och att lite post-modernistiskt skoja med genren. Dyrt, välgjort och kommer säkert bli hur stort som helst (och vilken överraskning för Clark Gregg, som trodde hans roll i Avengers var…liten ;)) (Premiär 24:e september)
The Crazy Ones (CBS)
Helt klart ett av höstens stora prestige-projekt, med ingen mindre än Oscarvinnande-vildhjärnan Robin Williams i huvudrollen. Som Simon Roberts, spelar han den fullkomligt galna, men kanske också helt briljanta, chefen för en reklambyrå. När deras storkund, McDonalds (produktplacering!) hotar att lämna dem, krävs extrema krafttag, vilket inkluderar ledning från hans mycket mer sansade dotter (Sarah Michelle-Gellar) och en sex-sång av Kelly Clarkson. Det är tidvis väldigt roligt, tidvis tröttsamt hysteriskt, och som det brukar vara med Williams – lite hit or miss. Killen är en nallebjörn på amfetamin och hans stand-up shower går från briljanta (Live on Broadway) till rakt av trista imitations-rutiner. Men detta kommer att ha kvalitet. Om vi bara orkar med Williams intensitetsnivå i mer än 3 avsnitt. (Premiär 26:e september)
The Michael J. Fox Show (NBC)
Ja, vi är av generationen som gillar (för att inte säga älskar) Michael J. Fox. Och i NBC:s nya komedi så tar den Parkinson-drabbade skådisen sin sjukdom vid hornen och skapar en karaktär som är nyhetsankare på TV och har – just det, Parkinsons sjukdom. Det hade lätt kunnat bli krystat och ”tyck-synd-om”-tv, men Fox har mycket av sin Tillbaka till Framtiden–charm kvar och det är faktiskt schysst med ett program som är självironiskt och ger oss inblick i hur det det kan vara att leva med en kronisk sjukdom. (Premiär 26:e september)
Masters of Sex (Showtime)
En på förhand omsusad serie, pga sitt ämne – sex. Men det görs på ett sådär snyggt Showtime-vis; här finns naket, javisst, men i slutändan handlar serien inte om dess uppenbara story: sexforskar-paret Masters (filmskådisarna Michael Sheen och Lizzy Caplan, blivande) utan om livet och hur tomt och sterilt det kan kännas, fast man smygtittar på just sex. Mänskligt, välspelat och intressant om kärlek, sex och varför vi är så besatta/skrämda av det som är allt livs uppkomst. (Premiär 29:e september)
The Millers (CBS)
Ej att förväxla med bio-aktuella Jennifer Aniston-komedin We’re The Millers, CBS satsning är lite som en old-school-komedi på multi-camera sit-com inför live-publik (ja, som flaggskeppet Vänner). Hippa (och bra) namn som Will Arnett och Emmy-vinnande Margo Martindale leder denna komedi om en nyskiljd TV-reporter (Arnett) som får hem sina päron (Martindale & Beau Bridges), vilket såklart inte är helt friktionsfritt med vänner och det sociala livet. Välskrivet och välspelat, detta blir nog kul att följa. (Premiär 3:e oktober)
—-
Och slutligen ska vi inte glömma godingar som Showtimes Homeland, som går in i sin trejde säsong 29:e september och där SVT lovat oss nya avsnitt textade på svenska redan dagen efter, samt HBOs avslutning på Boardwalk Empire som verkar få en halv säsongslängd med start 8:e september.