Beat’em-up-genren har haft ett antal klassiker, allt från arkadspelen Double Dragon och Final Fight, till moderna retro-fighters som Raging Justice. 9 Monkeys of Shaolin är ännu ett i raden av Beat ’em-up och det illustrerar verkligen att detta är en svår genre att göra något nytt i.
Wei Cheng är en fattig fiskare, som ser hela sin by utplånas av pirater. Han överlever mirakulöst och lever nu endast för att kunna utkräva hämnd på de skyldiga. Storyn är enkel, men visar sig ändå ha en del twist under resans gång som jag inte ska spoila här. Röstskådespelarna är duktiga och grafiken är sanslöst snygg.
Problemmet med 9 Monkeys of Shaolin är att det tyvärr snabbt blir väldigt enahanda och repetitivt. Du reser till en by, eller en stad som har attackerats; du spöar tusen skurkar och sen kommer till en boss. Sen samma sak igen och igen och igen. Fienderna är dumma som sten och rör sig alla på samma sätt. Det är väldigt lätt att se deras likheter i mönster, till exempel: de som skjuter pilar på dig får en gigantisk solreflex sekunden innan de skjuter, så de är lätta att försvara sig emot.
Bossarna är i vanlig, standard ordning enkla att hitta nyckeln till genom att betrakta dem men sedan ett helsike att döda, då de har rejält med kroppspoäng. Jag insåg efter ett tag att just den här typen av spel tråkar ut mig ovanligt snabbt. Det är samma sak, om och igen och även om grafiken är fin och animationerna ser bra ut så blir det till slut för enahanda för mig. Det hade behövts något mer än att bara slå, slå och slå.
Sammanfattningsvis så blir betyget ändå över medel. För även om jag inte är ett jättefan av genren så finns det många därute som är det och 9 Monkeys of Shaolin är ett välgjort och snyggt beat’em-up-spel, om än något för repetitivt och långtråkigt i min smak. Ett extra plus för att det finns både lokal och online-co-op, denna genre är som gjord för det.
Så här sätter vi betyg på Senses