Det har gått ganska exakt ett år sen Sucker Punch gav oss Ghost of Tsushima och vi förälskade oss i det (ett av förra årets tio bästa spel). Jin Sakais resa från faderlös samuraj till befriare av ön Tsushima var oväntat gripande och fyllde på sätt och vis hålet som längtan efter Witcher 3-världen lämnade i oss.
Nu är Ghost of Tsushima: Director’s Cut här, som är i grunden samma spel med ett extra område (DLC) – ön Iki. Det släpps till både PS4 och PS5 och det finns ett gäng olika – något förvirrande – vägar att uppgradera om du redan äger spelet (dock inget som är gratis, se mer nedan). Här går vi igenom vad du kan förvänta dig av DC:n samt PS5-versionen, vill du läsa mer om själva spelet så spana in recensionen av PS4-versionen.
Ghost of Tsushima fick sig ett skönt lyft på PS5 redan i bakåtkompatibelt läge: Bilduppdateringen höjdes till 60fps även i bästa grafik-läge och laddningstiderna blev (ännu) kortare. DC:n ger oss en dedikerad PS5-version, vilket innebär ett par, rätt små men ändå tydliga förbättringar: upplösningen är nu dynamisk 4K med 60fps – du kan välja fokus på det ena eller andra, men vi rekommenderar att du lämnar spelet på Resolution Mode, då du får bättre detaljer och ändå samma, låsta 60fps (kanske kommer 120Hz-stöd framöver till Frame Rate Mode?). Den extra upplösningen märks rätt tydligt i skärpan på hela spelet och lyfter overall-intrycket. Vi noterade också att ljuseffekterna är lite bättre (mer naturliga) och att en del animationer i mellansekvenser (som numera renderar i real-tid på PS5) även förbättrats samt några menyer fått ny design. Utvecklarna ska också ha stor cred för att ha skapat den smidigaste överföringen av sparfiler från PS4-versionen hittills, du behöver inte ha PS4-versionen installerad för att det ska fungera att fortsätta äventyret med rätt utrustning precis där du lämnade det.
Ljudet har nu stöd för 3D Tempest Audio (genom hörlurar), du som gillar japanskt tal får nu rätt läppsynk på grafiken och Dual Sense-kontrollern har fått haptiskt feedback; när Jin rider fram eller svingar sin katana. Ett par nya inslag finns att upptäcka – blanda annat att du numera kan spela flöjten själv (japp!) och din häst kan anfalla (för resolve-poäng). I DC:n finns också möjlighet att lägga in specialattacker på R1- och R2-knapparnna, så du slipper de lite krångligare knappkombinationerna från förr. Laddningstiderna har i det närmaste eliminerats och hela Ghost of Tsushima-upplevelsen känns mer väloljad och strömlinjformad, även om den del detaljer påminner om last-gen-ursprunget (när Jin går genom vattnet i början på Iki-uppdraget, till exempel).
Själva Iki är en ny ö för oss att utforska. Ditt Ghost-rykte är här nollställt och du kan även låsa upp nya tekniker, samt får en helt ny karta att utforska, som är ungefär hälften av storleken på grundspelets. Storyn på Iki är att ön är bas för en ny stam mongoler, ledda av en mystisk kvinna som kallar sig The Eagle och som drar fram med stor kraft genom mystik och magi… Iki är en dramatisk plats, med benrester, ogästvänliga klippor och nytt djurliv. I grunden är det mer av det vi fick i huvudspelet, vilket alltså inte alls är pjåkigt men också några nya utmaningar och uppdrag som kommer testa redan inkörda spår. Du som inte spelat klart grundstoryn kan välja att köra Iki-uppdraget från och med Act 2. Vi rekommenderar dock att du spelar klart grundspelet, då uppgraderingarna du plockar på dig kommer till nytta på Iki.
Vad kostar Ghost of Tsushima DC (Director’s Cut)?
Här blir det lite rörigt, häng med: Äger du inte spelet sen innan så kostar denna Director’s Cut till PS4 eller PS5 i runda slängar 600-700 kr (PS4-versionen är något billigare). Äger du redan grundspelet på PS4 kostar uppgraderingen till Director’s Cut cirka 200 kr. Vill du sen uppgradera den versionen till PS5 så kostar det ytterligare 100 kr. Likaså om du äger PS4-versionen av spelet på PS5 och vill ha Director’s Cut samt native PS5-stöd så behöver du betala allt i ett steg = 300 kr.
Vi kan känna att 100 kr för en next-gen patch är OK och så även 200 kr för ett DLC. Sammantaget blir det dock 300 kr och det är ju lite surt om man nyligen köpt PS4-versionen till fullpris (på PS5 till exempel). Självklart måste utvecklare ha betalt för sitt jobb, men det finns också något sympatiskt i fria uppgraderingar för de som tömmer spargrisen och jagar PS5:or, så Sony kanske kunde ha bjudit de konsumenterna på en del av kostnaden – exempelvis gratis uppgradering till PS5 och bara tagit betalt för DLC:n?
Hur än situationen ser ut för dig så måste vi ändå absolut varmt rekommendera Ghost of Tsushima: Director’s Cut. Det är fortfarande ett härligt, vackert och inlevelsefullt open world-äventyr som just blivit ännu bättre på PS5. Om det är värt uppgraderingen kan bara du avgöra – skillnaden är som sagt inte enorm. Men har du inte spelat spelet och har en PS5 idag har du en stor upplevelse framför dig.
Vi ser fram emot att spendera mer tid med Jin, på nya öar och känner att detta är fin underhållning i väntan på Witcher 4, som en jobb-annons kan ha givit ledtråd om är i görningen…
Så här sätter vi betyg på Senses