Hem SpelGambling Konstruktiv kritik är det enda man växer av
kritik

Konstruktiv kritik är det enda man växer av

av senses.se

Det finns ett uttryck som vi på senses.se alltid gillat som lyder ”allt som inte är utveckling, är avveckling”. Det är faktiskt väldigt sant. Det finns inget som är mer hämmande och i slutändan förödande än att luta sig tillbaka nöjt och leva på gamla meriter. Snabbt kan man då finna sig omsprungen och omkörd av hungrigare konkurrenter.

Problemet är bara att väldigt få vill egentligen ha kritik – eller ”feedback”, som man gärna kallar det. Helst vill vi ju alla höra hur grymma vi är och hur bäst vi blivit (och länge varit) :) Och trevlig som det må vara att höra att man är kung, så är det sällan särskilt utvecklande (synnerligen om man nu inte är det). En som går emot det är Erik på JohnSlots. Han inte bara vill ha kritik på sin sajt om hur den kan bli bättre, utan utlyser också en tävling där man kan vinna en resa till hans vistelseort Malta och bjudas på lokal rundtur, besök på kontoret och pingis-turné.

feedback

Först och främst – sajten bör ladda hyfsat snabbt, men en analys i ex Pingdom visar att det är rätt stora bilder (runt 3,5 Mb) som ska laddas redan på landningssidan. Detta går att skala ned och snabba upp betydligt – säkert kring 60-70% – och det finns plugin för det man kan installera direkt i Wordpress, t ex baserat på utmärkta TinyPNG.

För det andra (och anknytande till första punkten) så är förstasidan väldigt innehållsrik i fråga om text och bilder, vilket bidrar såväl till storleken på den, som till att ge ett något splittrat intryck. Ett fokus på de just nu hetaste dealarna borde vara först och sen en uppdelning i kategorier med egna undersidor. Less is more. En undersökning vi tagit del av från Gfk visar att kunder ”tål” upp till 75% mindre antal varor i en butik, innan de börjar känna att butiken känns ”tommare”. Men det riktigt intressanta var att mellan 25-50% mindre varor i en butik gav kunder intrycket att det fanns mer varor än förut i butiken. Intressant, eller hur? Hellre tydligt fokus och några få val (de 50% som ger mest pengar), istället för ”vi dukar upp hela buffén så hittar alla säkert något”-tänket.

Tredje området gäller design och enhetlighet – vi gillar ex menyn i toppen av sajten som ger klar och tydlig uppdelning med undersidor. Men slänger man ett snabbt öga på sajten så ser man runt 5 olika typsnitt ögonblickligen. Det är inte fel att lyfta fram och markera med olika typsnitt – men gör man det huller om buller så blir det stökigt och känns ”reklamigt”. Ingen vill klicka på reklam, vi klickar för att vi upplever att vi kan få ut, lära oss något och ofta av upplevelsen att vi blir kittlade på något sätt, eller att vi kan göra en grym ”deal” just nu.

Har du feedback/kritik på oss? Vi tål det och välkomnar det med öppna armar, skriv gärna i rutan nedan eller kontakta oss via infon om sajten! :)

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_20]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.