Hem SpelPC Recension: Loot River

Recension: Loot River

av Henric Brandt

Kämpa dig igenom kluriga labyrinter och flytta plattformarna som du står på. Uppgradera dina vapen och utrustning för att bättre kunna möta alla faror som lurar. Ge akt på att den raka vägen är inte alltid den rätta vägen. Använd plattformarna strategiskt för att bäst kunna attackera dina fiender.

Foto: ©2022 - straka.studio - Loot River - Use the plattform.
Foto: ©2022 – straka.studio

Spelvyn i Loot River är rakt ovanifrån och spelet blir därmed väldigt lättöverskådligt. Idén att kunna röra plattformarna du står på i samband som du rör din karaktär har jag personligen inte sett i något annat spel på samma sätt och det leder till en ny dimension (utvecklaren beskriver spelet som ett ”Roguelike Tetris med (Dark) Souls-svårighet”). Du kan till exempel ladda din kraft och åka fram för att slåss och sedan åka tillbaka med hela plattformen igen så fienden inte kan nå dig. Strategi är din vän för det är många situationer då du är rejält i underläge.

Foto: ©2022 - straka.studio - Loot River - Boss Fight
Foto: ©2022 – straka.studio

Grafiken är härligt retrosnygg med tidstypiska animationer. Det är också kul att spelet är såpass blodigt och våldsamt som det är för det funkar väldigt bra med retro-estetiken. Musiken och ljuddesignen är välgjord och bra och skapar en skön stämning.

Foto: ©2022 - straka.studio - Loot River - Attack!
Foto: ©2022 – straka.studio

Det som är synd med Loot River är att spelmekaniken leder till en hel del frustration. Det är inte alltid helt lätt att slå fiender som kommer från alla håll och attackerna är antingen fullkomligt kraftlösa eller sjukt långsamma. Det går att ducka undan men när alla fiender attackerar samtidigt är det svårt att veta åt vilket håll man ska försöka fly.

Foto: ©2022 - straka.studio - Loot River - The Castle
Foto: ©2022 – straka.studio

En annan sak som är snabbt ledde till en hel del irritation var att när man dör så är det långt till nästa checkpoint. Precis i början så kom jag ganska långt (tyckte jag), men varje gång som jag dog fick jag spela om allt från absolut första början. Vissa gillar den straffande svårighetsgraden hos Souls-spelen, men för mig leder det snabbt till att jag tröttnar och lägger ifrån mig spelet, .

Sammanfattningsvis så är Loot River retro-snyggt och har en skön spelpremiss, men med klumpig stridsteknik och långt mellan checkpoints så blir betyget precis i mitten även om jag verkligen uppskattar ny-tänket från den slovakiska indie-studion och gänget bakom SUPERHOT som hjälpt till att få ut det.

SUPERHOT PRESENTS skickade spelkod för denna recension.

Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_21]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.