I år släppte Sennheiser flera intressanta hörlurar av vilka vi har hunnit testa Sennheiser Accentum och Sennheiser Momentum Sport. I detta test riktar vi uppmärksamheten mot Sennheiser HD 490 Pro, ett par audiofil-lurar som med sin ”open-back” konstruktion riktar in sig mot musikproduktion och mixning. Med andra ord ett par lurar i lite högre klass som sannolikt har som huvudmål att leverera en akustiskt högkvalitativ ljudbild tillsammans med neutralitet och detaljrikedom. Direkt slog det oss att ovan beskrivning väldigt väl passar in på ett par andra hörlurar, nämligen legendaren Sennheiser HD 600. Ett par lurar vi har testat och bugat oss inför. Med andra ord har redan från början HD 490 Pro ett par extrema stora skor att fylla. Ett par skor de dessutom själva har designat.
Men förutom ett test av själva hörlurarna och dess tillbehör så får ni läsare en intressant bonus, framför allt ni vars intresse väcks lite extra när just musikproduktion och mixning kommer in i bilden: Vi lämnar hårdvaran och dyker in i mjukvara signerat Dear Reality och Sennheiser Ambeo. För med hörlurarna kommer även dearVR MIX. I detta test får du en enkel genomgång och inom kort kommer också ett mer ingående djuplodande test, så håll utkik efter det.
En överblick av Sennheiser HD 490 Pro
Sennheiser HD 490 Pro finns i två varianter, det som skiljer dem åt har inget med själva hörlurarna att göra. Skillnaden är att du med HD 490 Pro + får ett transportcase samt en 3 meterssladd (förutom 1,8 meterssladden). Priset är också en tusenlapp högre så den springande punkten är ditt behov av att säkert kunna förflytta dem (en 3 meterssladd separat kostar cirka 350 kronor). Men förutom sladdvarianterna medföljer den sedvanliga adaptern för 3,5mm till 6,3mm samt två par hörlurskuddar, ett par för mixning och ett par för musikproduktion.
Komforten är hög, men varierar något beroende på vilka hörlurskuddar du klickat på. Kuddarna som är menade för mixning är tajtare och sluter om örat mer effektivt men de tappar i komfort. Dessutom upplever vi att de är något grunda. Det är inget som märks förrän du justerar lurarna och först då känner att öronen faktiskt ligger mot inne i hörluren (hyfsat objektivt sticker testpersonens öron inte ut mer än vanligt!). Men har du väl märkt det blir det irriterande och framför allt svårt att glömma bort.
Hörlurskuddarna för långa timmar av musikproduktion är däremot en stillsam, känslig och försiktig smekning mot din hud. Vi testade Beyerdynamics DT 900 Pro X och uttryckte då att det kändes som två nallebjörnar som kramade om öronen. Det är samma känsla här, fast med mer kärlek. Grundhetsproblemet kvarstår dock men är mindre påtagligt.
Viktmässigt kvalar de in hyfsat i mitten av klassen med sina 260 gram (exakt samma som HD 600). Exempelvis väger tungviktaren DT 900 Pro X 343 gram medan lättviktaren Audio Technica ATH-R70x väger blygsamma 210 gram (som är de lättaste vi har testat).
Som diamanten i kronan medföljer också tillgång till mjukvaran dearVr MIX från ett samarbete med plug-in företaget Dear Reality. Enkelt uttryckt kan du med denna plug-in placera din mix i olika typer av miljöer såsom i bilen (ett klassiskt ställe att testa sin mix på), på klubben, i köket eller varför inte i en arena. Allt för att du ska kunna höra din mix i olika miljöer för att höra om något behöver justeras. Vidare får du även ett bibliotek av hörlurs-signaturer för spatial hörlurskompensation, det vill säga, programmet försöker neutralisera vissa förstärkta delar av hörlursprofilen så att frekvensresponsen ska bli så jämn som möjligt. För er som önskar dyka djupare i Dear Reality – dearVR MIX kommer ett mera ingående separat test inom kort.
Ljudupplevelsen med Sennheiser HD 490 Pro
Som tidigare nämnt siktar HD 490 Pro på neutralitet, akustik och detaljrikedom. Och det lyckas de med utan att något blir överdrivet eller förstärkt. Ljudbildens bredd är påtaglig och får dig att höra detaljer i små skrymslen av de låtar du tror dig kunna utan och innan. Vi testade Sennheiser HD 490 Pro i en Scarlett 6I6 Gen2, i en hyfsat modern kompetent mobiltelefon (med 3,5 mm hona) och genom en budgethörlursförstärkare från en PC med signal från Max (HBO). Det blir givetvis skillnad beroende på vad som sänds men med sina ändå hyfsat blygsamma 130 ohm fungerar hörlurarna på de flesta medium. Det som är genomgående är att ljudbilden är en elegant symbios av bredd och intimitet. Alltings känns nära men samtidigt finns akustiken och kraften.
Höga frekvenser (High range)
I första versen av Agens Obel – Familiär sjunger hon vid ett tillfälle If I. F:et, som nästan viskas fram, är ett bra mått på hur väl Sennheiser HD 490 Pro fångar alla detaljer. Det är verkligen inga extremer efterjagas med dessa hörlurar utan det är den konsekventa frekvensåtergivningen som står i fokus. För kapabla är hörlurarna utan tvekan men när inget förstärks mer än tänkt så lyser alla detaljer igenom och med ett par referenslurar är det precis som ska det vara.
Mellanfrekvenser (Mid range)
Förmågan är att återge varma mattor av synthar såsom AIR – La femme d´argent är ingen konst för HD 490 Pro. De är å andra sidan inte ensamma denna förmåga men när du verkligen letar efter detaljer framträdde en speciell effekt. HD 490 Pro lyckas elegant placera flera mellanfrekvenser bredvid varandra utan att det någonsin känns trångt. Även om det flesta ljuden ligger inom samma spann. Allt får plats. I Johnny Ola – Nighthawk finns ett mer eller mindre tydligt kort svepande ljud som kommer regelbundet innan vartannat taktslag. Med HD 490 Pro blir den tydligare och hela ljudet hörs tillräckligt för att du plötsligt ska lägga märka till den.
Det är imponerande, men kanske främst lite fascinerande, när hörlurar väcker liv i detaljer du aldrig har hört förut. Ett sista exempel vi också måste nämna är HD 490 Pro förmåga att med No.3 Larghetto – ”Van Dieman´s Land kontinuerligt lyckas ligga på yttersta gränsen för känslan av; –Nej, nu kommer det bli bullrigt i mitten och slå över lite. Men det gör det aldrig.
Låga frekvenser (Low Range)
Öppna hörlurar med all sin akustiska förmåga att inte trycka in oönskade sammanslagna frekvenser har ofta en tydlig svaghet; de blir lite tama i basregistret. Flera modeller från Sennheiser har lidit av denna akilleshäl till frekvensbortfall. HD 490 Pro menar vi gör faktiskt ett lite bättre jobb än flera andra – inklusive HD 600. Det är en tydligare bas som känns tyngre och som har mer tryck. Inte som i ett par in-ears lurar som nästan lite extremt trycker in alla basljud i öronen. Snarare följer de låga frekvenserna samma mönster som de frekvensområden vi har kommenterat ovan, det blir detaljerat, färgstarkt och nyanserat. Aldrig överdrivet och verkligen aldrig mullrande. Men samtidigt, höjer du volymen lite extra och låter HD 490 Pro bullra lite extra, ja då börjar det kittla på precis rätt ställen!
Hur står de sig mot legendaren HD 600?
Den första detaljen är komfortdelen; att HD 490 Pro är olyckligt grunda. Det klarar du dig undan med hos HD 600, vilket således gör dem mer bekväma under längre seanser med din favoritmusik. I diskanterna är HD 490 Pro tydligare, det är mer intressant och HD 600 känns något dov och saknar spets (i jämförelse alltså). HD 600 erbjuder dock en mer organisk och mjukare stereobild så där stannar medaljen kvar. Men inte med mycket. Basmässigt är HD 490 Pro vinnaren med tydligare och kraftfullare bas. Och slutligen finns det en intim tydlighet hos HD 490 Pro som HD 600 inte riktigt lyckas med.
Kontentan Sennheiser HD 490 Pro
Det blir centralt att påpeka att på den här nivån av hörlurar som kostar dig cirka 4 500 kronor är det generellt väldigt få delar som är undermåliga eller som haltar. Sennheiser HD 490 Pro är ett par fenomenala hörlurar, inget tvivel, och det är först när de börjar läggas vid sidan av andra högpresterande hörlurar som skillnader börjar tona fram. Detaljer som resistans, vikt, frekvensrespons och känsla börjar bli de viktiga delarna. Givetvis bär många hörlurar på varierade specialiteter som att du i HD 490 Pros fall kan maskintvätta öronkuddar (i en tvättpåse) och huvudbågens kudde. Alla delar går att ersätta vilket gör att hörlurarna kan bli ett par följeslagare för lång lång tid framöver. Vilket med ett par referenslurar är precis vad du vill. Framför allt om du producerar eller masterar musik. Du vill lära känna dem och lära dig dess egenskaper.
Därför blir detaljerna extra viktiga. Vi anser att Sennheiser HD 490 Pro är synnerligen kompetenta med stor detaljrikedom och akustik. Jämfört med legendaren HD 600 är de en smula piggare och fräschare i ljudet, de levererar en bättre basförmåga men de fångar inte mellanregistret på samma magiska och unika sätt. HD 490 Pro är dessutom i skrivandets stund 1 400 kronor dyrare, men, du får en både intressant och väl fungerande mjukvara på köpet så i slutändan blir prisskillnaden inte riktigt så stor i alla fall (om Dear Realitys plug-in är något du tror att du kommer använda).
Men det måste ändå bli ett varningens ord i slutet: Trots att nästan inget är en besvikelse, är grundheten ett problem där du själv nästan måste testa lurarna innan du kan välja. För två saker måste finnas på plats om du ska sitta med dina hörlurar länge: 1) det ska låta bra och 2) det ska kännas skönt. Sennheiser HD 490 Pro uppfyller det första med bravur och fyrverkeri, men haltar dessvärre med det andra.
Sennheiser skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.
Så här sätter vi betyg på Senses