Diablo IV: Vessel of Hatred är en DLC-expansion som både bygger vidare på och förnyar det vid det här laget välkända Diablo-universumet. Medan kärnan av spelet fortfarande är det klassiska hack-n-slash-gameplayet, introducerar denna expansion flera nyheter som både fördjupar och breddar spelupplevelsen. För den inbitne Diablo-fanatikern, är detta både en nostalgitripp och en på sätt och vis utmanande, ny början.
Nyheter och förändringar
Vessel of Hatred tar oss till den täta djungeln i Nahantu, ett område som är lika vackert som det är farligt. Miljöerna är inspirerade av Mayakulturen och erbjuder en visuellt slående upplevelse med sina tempel och pyramider. Panasonic är sedan något år tillbaka officiell bild-partner till Diablo IV och att se de antika miljöerna målas upp i HDR på vår referens-OLED Panasonic MZ2000 är en fröjd för ögat (vi testade expansionen på PS5 och Diablo IV – och Vessel of Hatred får vi anta – är klart för att det blir förbättrat för PS5 Pro, så snart blir det ännu mer ögongodis). Den nya spelklassen, Spiritborn, är en hybrid mellan shaman och barbar, och ger spelaren möjligheten att kombinera fysiska attacker med elementära krafter. Med fyra själadjur att välja mellan, erbjuder denna klass en imponerande flexibilitet i sina byggmöjligheter.
En annan betydande nyhet är introduktionen av legosoldater (mercenaries), som ger ett strategiskt djup till spelet. Dessa följeslagare kan både följa med i strid och aktivera specifika förmågor vid behov, vilket ger spelaren mer taktiska val i stridens hetta. Dessutom återvänder runor, vilket ger oss möjligheten att ytterligare anpassa och förstärka vår utrustning.
Kampanjen och berättelsen i Vessel of Hatred
Berättelsen i Vessel of Hatred fortsätter direkt efter händelserna i Diablo IV, och tar spelaren på en jakt efter själstenen som nu bärs av Neyrelle. Expansionen erbjuder cirka 12 timmars spelande, fylld med dramatiska scener och djupa karaktärsinteraktioner. Även om berättelsen har sina höjdpunkter, känns vissa delar något ofärdiga och snabbspolade, vilket kan lämna spelaren med en känsla av att något saknas.
Trots dessa svagheter, tillför expansionen en mer human dimension till Diablo-universumet. Relationerna mellan karaktärerna ger en välkommen kontrast till spelets mörka och dystra tema, vilket gör de mer skrämmande ögonblicken ännu mer slagkraftiga. Detta är ett intressant skifte i ton som kan tilltala både gamla och nya spelare.
Spelmekanik och tekniskt genomförande
Medan grundmekaniken från Diablo IV förblir intakt, har Blizzard gjort betydande förbättringar i spelets loot-system. Den nya expansionen introducerar mer kreativt designade föremål som uppmuntrar spelaren att experimentera med olika byggstrategier. De nya mercenaries och runorna lägger till ett lager av komplexitet, även om dessa funktioner fortfarande kan kännas något underutvecklade.
Tyvärr dras upplevelsen ner något av tekniska problem såsom buggar och en försämrad optimering jämfört med grundspelet. Dessa problem kan störa flytet i spelet och påverka den övergripande spelupplevelsen negativt. Framtida patchar kan (och lär) fixa stora delar av detta, men vi måste ju ändå bedöma spelet i det skick vi spelat det i skrivande stund.
Slutsats Diablo IV: Vessel of Hatred
Diablo IV: Vessel of Hatred är en solid expansion som både bygger vidare på det som gör Diablo-serien så älskad, samtidigt som den introducerar nya element som fräschar upp spelupplevelsen. För hardcore-fans är detta ett välkommet tillägg, men det finns fortfarande utrymme för förbättringar, särskilt vad gäller den tekniska sidan och vissa story-element. Trots dessa brister, lyckas expansionen fånga den mörka och fängslande atmosfären som serien är känd för och därför blir en rekommendation given, trots prislappen.
Activison Blizzard skickade recensionskod för detta spel. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
Så här sätter vi betyg på Senses