Vi har tidigare testat Soundcore Space One, och nu är det dags för Pro-modellen. Vi var rätt förtjusta i Space One, en hörlur som gav väldigt mycket för pengarna: rätt bra ljud, riktigt bra batteritid, okej brusreducering, allt för ca 1000 kr. Soundcore Space One Pro är mer än dubbelt så dyra, men är de dubbelt så bra? Det ska vi ta reda på.
Första intryck / Komfort
Den första skillnaden vi märker mot Soundcore Space One är att hörlurarna nu går väldigt smidigt att fälla ihop, genom ett smart gångjärn där du först kan vrida kåporna och sedan vika dem så de blir väldigt kompakta och bygger på höjden och kan enkelt stoppas ner i t.ex. en ryggsäck.
Tyvärr är det precis som med Space One: det följer inte med något riktigt etui, utan enbart en väldigt enkel påse som knappast skyddar hörlurarna. Här tycker vi definitivt att på Pro-modellen så borde Soundcore ha skickat med ett mer påkostat, skyddande etui.
Förutom den enkla påsen så följer det med en 3,5 mm ljudkabel och en USB-kabel (USB-A -> USB-C).
På den högra kåpan finns två knappar, en för volym och en för att pausa/byta låt. På den vänstra finns det en powerknapp, en för att byta läge för brusreduceringen, ingång för 3,5 mm ljud och en USB-C-anslutning. Värt att notera är att USB-C-anslutningen enbart går att använda för att ladda hörlurarna, det går inte att få ljud genom den ingången.
Kuddarna på kåporna är mjuka och sitter skönt runt örat. Även huvudbandet är ordentligt vadderat och sitter skönt. Genom att kåporna går att vrida så anpassar de sig bra mot huvudformen. Den i vår redaktion med störst huvud upplevde dock känslan av ett lätt tryck mot huvudet efter lång användning. Detta var dock inget som de med mer normal huvudstorlek märkte av.
App / Funktionalitet
När man parat ihop hörlurarna så bör man även installera Soundcore-appen, där man gör inställningar och kan uppgradera firmware. Hörlurarna stödjer multipoint för två samtidiga anslutningar eller LDAC (upp till 990 kbps) om man har en telefon/dator som stödjer LDAC. Man kan med andra ord inte ha LDAC och multipoint samtidigt.
Under valet ”Sound Effects” så kan man välja på ett antal färdigskapade profiler som ska passa olika typer av musik.
Men man kan även skapa sin egen profil, antingen genom att man gör det via en 8-punkters EQ eller genom att skapa något som Soundcore kallar HearID. Det fungerar så att man får göra ett hörseltest där man får höra olika frekvenser, och så ska man justera en slider tills man precis hör ljudet. Sedan, när man är klar med det, så får man lyssna på en låt ett antal gånger och välja vilken version som låter bäst.
När man väl har skapat ett HearID så kan man ha det som grund och lägga på de olika profilerna, som t.ex. Hip-hop eller Jazz, även om vi upplevde att det lät bäst utan att använda det på andra profiler.
Det finns väldigt begränsade inställningsmöjligheter till att hantera vad de olika knapparna gör. Det enda som egentligen går att ställa in är vilka lägen det ska växla mellan på knappen som styr brusreduceringen och om ett dubbeltryck på den ska aktivera extra bas eller inte. Det finns inga möjligheter att ändra hur man byter låt eller något annat.
Det finns även en funktion som heter ”Easy Chat”, som automatiskt sänker volymen och slår på transparansläget när hörlurarna känner av att man börjar prata.
Det funkar väldigt bra, även om det tar 1–2 sekunder från att man börjar prata tills den byter läge. På Space One så fanns det även en funktion där man slog på ”Easy Chat” genom att man lade handen på vänster kåpa. Tyvärr finns inte den funktionen på Pro.
En annan funktion som finns på Space One men inte på Pro är att den känner inte av ifall man tar av sig hörlurarna och då pausar musiken. Det får man göra manuellt på Space One Pro.
Brusreducering
Brusreduceringen ska enligt Soundcore vara uppdaterad från grundmodellen av hörlurarna, genom fler mikrofoner och en bättre adaptiv teknik som tre gånger per sekund ska anpassa brusreduceringen baserat på ljudet från omgivningen.
Det finns två olika lägen att välja på, antingen att det ska vara adaptivt eller att man ställer in hur stark brusreducering det ska vara på en skala 1–5.
Överlag så fungerar brusreduceringen bra. Det tar inte bort allt ljud och är inte lika effektivt som hos vissa av konkurrenterna, men man märker verkligen stor skillnad. Det som den är sämst på är att filtrera bort röster; man hör fortfarande att folk pratar, även om det är svårt att urskilja vad som sägs. Buller, såsom från trafik, filtrerar den bort betydligt bättre.
Det går även att slå på ”Wind Noise Reduction”, som ska minska vindbruset när man är ute och går. Det gör ingen större skillnad, men tar bort lite vindbrus.
Batteritid / Laddning
Enligt specifikationerna så ska hörlurarna klara upp till 60 timmar utan brusreducering och upp till 40 timmar med. Enligt våra tester så stämmer det här väl. Dock så drar det rätt mycket batteri om man har LDAC på, och då tillsammans med adaptiv brusreducering så kommer man närmare 30 timmar än 40, men det är fortfarande mycket väl godkänt.
Gör man helt slut på batteri så tar det nästan två timmar att ladda helt fullt, men bara fem minuters laddning ger åtta timmars lyssningstid (utan brusreducering/LDAC).
Ljudkvalitet
Det första man tänker på när man börjar lyssna på Soundcore Space One Pro är: Oj, här var det bas! Och visst, mycket bas är lite av Soundcores signatur. Men ibland kan det bli för mycket av det goda. För det mesta så låter basen ändå rätt okej, men ibland, t.ex. i ”Biggie Smalls – Gimme the loot”, så blir basen alldeles för otight, och det mullrar på ett inte så smickrande sätt. Men ibland, som t.ex. i ”The White Buffalo – Oh Darlin’ What Have I Done”, så låter basen alldeles perfekt, så det är vissa frekvenser där det blir för mycket.
En låt som många hörlurar får kämpa med är acid house-klassikern ”Josh Winks – Higher State of Consciousness”, och den fixar hörlurarna med bravur.
Även låtar som kräver en känsla av närhet, som ”Tori Amos – Me and a gun” eller ”Suzanne Vega – Tom’s Diner” låter väldigt bra.
Men basen är ett problem; precis som i låten med Biggie Smalls vi nämnde ovan så låter den bastunga ”Billie Eilish – bad guy” inte alls bra. Det mullrar alldeles för mycket och basen tar över låten helt.
Det går att med hjälp av EQ eller HearID försöka tygla basen, men det är inte helt enkelt att få det perfekt. Men lägger man lite tid och energi så kan man få det rätt bra.
Samtalskvalitet
Här hade vi inte så stora förväntningar – samtalskvalitet är inte något som over-ear-hörlurar brukar vara så värst bra på – men vi blev positivt överraskade. Vi har ringt ett antal samtal under olika förutsättningar, och motparten har alltid hört oss bra, även under lite bullrigare omständigheter.
Slutsats
Totalt sett är vi ganska nöjda med Soundcore Space One Pro; de låter rätt bra, ibland till och med riktigt bra. Brusreduceringen är stabil, och batteritiden är utmärkt.
Men det finns några saker som inte är helt bra: avsaknaden av ett etui känns snålt, det är ingen IP-klassning på dem, så vi får förutsätta att de inte klarar av regn/fukt. Det är väldigt begränsad möjlighet till att styra hur knappar ska fungera, och så var det där med den bångstyriga basen.
Och när det rekommenderade priset är 2290 kr och lillebror Space One kostar under tusenlappen och, förutom vikbarheten, är en väldigt snarlik hörlur, är det svårt att göra en köprekommendation.
Anker Soundcore skickade testprodukt för denna recension. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.