Uppdatering (facit): Det blev både en hybridkonsol (stationär och bärbar) vid namn Nintendo Switch och ett Mario-spel på mobil.
Nintendo tar steget in på mobilspelens arena, har den japanska speljätten meddelat i veckan. Ett samarbete med det japanska företaget DeNA har presenterats, och Nintendo kommer att börja lansera spel till mobiltelefoner vid sidan om deras egen portabla spelkonsol 3DS, redan i år. Spelen kommer att bygga på Nintendos välkända koncept och figurer.
Draget kan ses som ett nästa naturligt steg för Nintendo, ett företag som länge varit något konservativt, men som under senare år alltmer närmat sig andra aktörer genom att anpassa sig mer och mer till vad andra gör. Att kunna spela online, köpa och ladda hem spel och demos och att kunna ta del av nedladdningsbart innehåll och gratisspel är sådant som Nintendo har hållit sig borta från längre än konkurrenterna. Det har inte varit Nintendos kunder förunnat att ta del av den typen av tjänster. Företaget har ofta agerat försiktigt när det gällt ny teknik och nya affärsmodeller.
Men trots att Nintendos kunder har fått vänta längre på tjänster som man har kunnat ta för givet till andra konsoler, så har de dykt upp till slut. Nintendo har legat efter i utvecklingen på flera punkter, men har efterhand till slut följt med strömmen. Kanske var det därför mest en tidsfråga innan de skulle ta steget över till mobilmarknaden också. Nintendo har visserligen sålt tiotals miljoner av den portabla konsolen 3DS, men antalet personer i världen som äger en smart telefon uppgår till flera hundra miljoner, ja kanske till och med miljarder. Det säger sig självt att det finns en stor potentiell marknad där. Alla som äger en mobil är förstås inte beredda att betala ett par hundra kronor för ett spel från Nintendo, som på 3DS. Men en del kanske har den betalningsviljan. Gissningsvis lär Nintendo släppa mobilspel i flera prisklasser, från de som är helt gratis (men där innehållet kostar) till de som kostar allt från några tior upp till flera hundra. Så är redan fallet beträffande spelutbudet i Nintendos egen digitala affär, eShop.
Den officiella pressreleasen berättar att Nintendo och DeNA ska inleda en ”affärsallians” och utveckla samt lansera spelapplikationer till smarta enheter, (”smart devices”) så Nintendos produkter kan alltså även dyka upp på exempelvis surfplattor. Företagen ska även samarbeta kring utvecklandet av en ny medlemskapstjänst för den globala marknaden, som ska vara kompatibel med och åtkomlig från flera olika slags enheter. Målet är att medlemstjänsten ska lanseras till hösten 2015. Med andra ord kommer man att kunna få tillgång till ett medlemskapskonto både från mobiltelefonen, spelkonsolen och en dator, på samma sätt som Sony och Microsofts tjänster fungerar idag.
I överenskommelsen ingår förutom affärsalliansen även en kapitalallians. Kapitalalliansen medför att Nintendo får 10 procent av aktieinnehavet i DeNA, medan DeNa får 1,24 procent av aktierna i Nintendo.
Än så länge är inte mycket mer än så känt, men vi kan nog räkna med mera information och att de första spelen avtäcks inom en ganska snar framtid.
Frågan är hur satsningen går för Nintendo. Tidigare försök från Sony med Playstation Mobile gick inte hem riktigt och Sonys spelsatsning till Android har lagts ner helt meddelade det japanska företaget för någon vecka sedan. Sony satsade på mobilspel och lyckades inte så värst bra, men Nintendo har nog bättre förutsättningar och går nog in i det med mer erfarenhet, eftersom de kan analysera vad som gått fel för andra. Sony har egentligen inte heller riktigt samma målgrupp. Nintendo har satsat mer och mer på casualspel sedan ett bra tag tillbaka. Spel som Brain Training, Nintendogs och diverse pusselspel skulle nog gå hem på mobiler. Nintendo är även väldigt duktiga på att utnyttja sina kända karaktärer för att ge egna spel en extra krydda också. Figurer som Mario eller Pokémons många monster är mycket populära bland yngre barn (samt äldre spelrävar som har växt upp med karaktärerna) vilket gör att Nintendo får en extra skjuts av det. För ett par veckor sedan lanserade Nintendo även Pokémon Shuffle till 3DS – ett pusselspel som med Free to Play som affärsmodell som det inte alls är svårt att se skulle kunna passa till mobiler. Likheterna med den enorma succén Candy Crush Saga är anmärkningsvärt tydliga. Nintendo har även en rad gamla klassiker att porta till mobila format, om de skulle vilja det. Men budet hittills är att det är nya originalspel som ska släppas till mobiler. Men det är förstås något som kan ändras i framtiden.
Hur spelarna kommer att ta emot Nintendos satsningar på mobilspel är ännu lite oklart, men vissa kritiska röster har höjts. Kan detta leda till att Nintendo gradvis flyttar över resurser för att utveckla enklare och mer begränsade spel till mobiler, och att färre insatser läggs på långa äventyr till de portabla konsolerna, som Zelda: A Link Between Worlds och Fire Emblem? Klart står dock redan nu att marknaden och investerarna har gett ett rungande godkännande till Nintendos nya giv. Nintendos akties värde har på några dagar ökat med runt 70 procent! Att det är ett affärsmässigt fördelaktigt beslut på kort sikt tycks stå klart, men frågan är om en omfördelning av resurser till mobilspel kan försämra Nintendos anseende och goodwill i det långa loppet? I bästa fall leder det inte alls åt det hållet. I bästa fall kan Nintendo fortsätta att släppa lika många spel till sina dedikerade spelkonsoler av samma höga kvalitet som tidigare, och mobilspelen kan fungera som en inkörsport till Nintendos egna konsoler. I bästa fall…
Samtidigt som samarbetet utannonserades avslöjade Nintendo även att de arbetar med en ny spelkonsol, med arbetsnamnet NX, som de tänker visa upp under nästa år, 2016. Om det rör sig om en stationär eller portabel konsol framgick inte. Nintendo underströk även att den nya satsningen på spel till mobiltelefoner inte innebär att de kommer att överge utvecklandet och lanserandet av spel till de egna konsolerna. Nu väntar nog många spänt på när de första mobilspelen från Nintendo visas upp och hur de kommer att se ut.