Arkane Studios grundades 1999 i Lyon, Frankrike. 2002 släpptes deras första spel Arx Fatalis som följdes upp av Dark Messiah of Might & Magic 2006, samma år som deras andra studio i Austin, Texas slog upp portarna.
ZeniMax Media köpte företaget 2010 och två år senare släpptes fanfavoriten och det kritikerhyllade spelet Dishonored (som vi dock inte älskade) som senare följdes upp av det betydligt bättre Dishonored 2 förra november, som också blev ett av våra julklappstips 2016. Arkane Studios har också fungerat som en supportstudio för titlar som Call of Duty: World at War and BioShock 2. I år ser studion framemot att släppa sitt nästa spel, Prey den 5e maj och recension kommer – som vanligt, på senses.se.
I Prey är du den första människan som förstärkts med utomjordiska krafter. Ombord på en öde, rymdstation angripen av utomjordingar söker du efter svar med hjälp av ledtrådar och tunga, unika vapen.
När man ser tillbaka på studions meritlista blir det tydligt att de har specialiserat sig på en typ av spel som har Arkanes unika stil. Dessa spel trotsar genrebeskrivningar. De är inte FPS, men du skjuter ändå på saker och ting. De är inte renodlade actionlir, men om du vill kan du lätt fylla ditt behov av blodig och brutal action. De är inte RPGs, men historien anpassas efter din spelstil och dina val får riktiga konsekvenser. Och de är inte heller stealth (smygspel), men ibland kan du fullfölja ett uppdrag helt utan att bli sedd eller gå igenom ett helt spel utan att skada någon (vilket är en achievement som är riktigt svår i Dishonored 2).
Denna unika spelstil kommer att fortsätta i kommande titeln Prey, lovar studions president och Co-Creative Director Rafael Colantonio, “Om du gillar Arkanes spel – de spelen som blandar narrativ och simulation, valmöjligheter och mycket utforskning – så kommer Prey att vara ett spel för dig. Tillsammans med sitt begåvade team producerar Rafael Colantonio och Co-creative Director Harvey Smith ”unika spel med unik stil”; som Harvey uttrycker det:
“Arkane har dedikerat sitt arbete till väldigt uppslukande spel som erbjuder första-personsstrider och smygande. Vi tillåter spelaren att kombinera krafter och rörelser på sätt som vi själva inte ens skulle kunna förutspå. Vi bryr oss om att stärka spelaren. Du kan spela våra spel väldigt kreativt”
För mer information kan du besöka Arkane Studios hemsida.