Asus PA279CV ProArt Display är en 27-tumsskärm med 4K-upplösning och IPS-panel, som riktar sig främst till dig som jobbar med grafik, fotografering, färgsättning eller kanske design. Skärmen är 100% sRGB- och Rec 709 (SDR)-täckande och varje exemplar av den är även individuellt kalibrerad av CalMan, som även skickar med just dina mätvärden och justeringar i paketet.
Redan när vi plockar ut skärmen ur lådan så känner vi hur tung både panelen och foten är. Det känns som hög kvalitet överlag och designen är proper, med en tunn (nästan “osynlig”) ram runtomkring själva bildytan och till och med en “linjal-markering” (för 1:1 mått) i nedre delen av skärmen.
En 4K-skärm kräver sin dator (och tillvänjning att titta på), vi körde skärmen främst med kontorets Mac mini M1 som skalar fort mellan native 4K (4096x2160p) och att förstora upp innehåll till en fjärdedel av pixlarna, som ger samma intryck som Full HD (1920x1090p) och nog kan upplevas som lite behagligare för vardagsarbete, då allt inte blir så himla smått. Observera att skalade upplösningar däremellan kan göra datorn mycket långsammare, beroende på hur kraftfull den är och skalar om upplösning i realtid (MacOS brukar varna för de inställningarna, så testa när du ändrar på skalan). Pixeltätheten är 163 ppi, vilket är bra för arbete på ungefär en halvmeter till en meters avstånd. Kommer man närmare än så så syns pixlarna.
Skärmen har 65W Power Delivery via USB-C, så det är smidigt att koppla in och driva den på bara en enda sladd, om du kopplar in en bärbar dator som också har PD till exempel. Skärmen kan även vridas 90 grader på högkant enkelt och har rätt generös höjdinställning på upp till 65 cm.
Skärmen är som väntat överlag lysande på att återge färger, kontrast och ljusstyrka i rätt läge. För dig som jobbar med att framställa grafik, eller ännu hellre – du som jobbar med att color grade:a film – bör ta dig en extra titt på denna modell, om din dator stöder anslutningskraven. Du kan som användare växla mellan olika bildlägen: här finns ett läge med TÜV-godkänt blåljusfilter, som skalar bort det skadliga, blå ljuset från skärmen (vilket blir många timmars exponering på ett år) och samtidigt kan spara rejält med energi för planeten och plånboken i “Deep” Power Saving-läget (då drar skärmen under 0,5W, istället för sina normala 32W). Att köra detta läge har dock två stora nackdelar du bör vara medveten om: 1) skärmen tappar mycket ljusstyrka och “punch” i bilden. Det funkar att jobba med till exempel Office med ljus bakgrund och maila, men vi skulle inte vilja exempelvis se film så här och 2) strömsparläge gör skärmen långsam att starta upp från vila, upp till 20 sekunder från det att du rör tangentbordet eller musen. Det låter kanske inte så mycket om det sker någon gång om dagen, men om du ofta lämnar skärmen så att den hinner vila så blir det lite av ett irritationsmoment.
Låter vi skärmen vara i ett av sina mer dynamiska (och färg- och ljudmässigt mer korrekta) lägen, så är den faktiskt trevlig all-around and både jobba, se på video och spela lite spel på. Det märks samtidigt att skärmen inte är tänkt för spel i första hand, dels är IPS-panelen inte bästa val där (fokus på färg, inte responstid) och dels har skärmen bara stöd för 40 eller 60 Hz, vilket är OK men inte optimalt för snabbt spelande. Men nu är det ju heller inte fokuset på en modell som denna.
Ett par saker som är udda val på Asus PA279CV är dels att skärmen har två HDMI-ingångar, men ändå inte skickar med någon HDMI-kabel (bara DisplayPort och en USC-C-kabel på 1,5 meter). Nu kostar en HDMI-kabel förvisso inte många kronor, men om man köper skärmen och ska sätta igång är det störande att inte ha någon kabel att tillgå direkt (särskilt för priset) Det andra är att – även om panelen stöder HDR10, så finns ingen, egentlig, kalibrerad inställning för det. Fler och fler filmer och spel kommer ju med HDR idag och även om dess palett Rec 2020 fortfarande är lite vilda västern i fråga om standarder, så borde en monitor i detta segment i alla fall ha någon grundläggande kalibrering för det, tycker vi. Panelen pressar också maximalt 370 nits, vilket blir lite klent för äkta HDR. Det är för ljust att jobba vardagligt på, men inte ljust nog att hantera äkta HDR-material som mastras till 1 000 eller 4 000 nits. Du som dessutom främst använder Adobe RGB eller färgrymden DCI-P3 bör också tänka på att skärmen endast täcker runt 75% av de paletterna.
Summerat så ligger Asus PA279CV ProArt Display på strax under 6 000 kronor – mycket lägre än andra skärmar i “proffssegmentet” – och för en så mångsidig och behaglig skärm som detta ändå är så känns det som ett bra köp för dig som är i målgruppen (grafiker, fotograf eller filmare, på vardags eller hobbynivå, som jobbar med SDR och sRGB huvudsakligen). Vi gillar det effektiva (men tyvärr långsamma) strömsparläget som gör skärmen både mer miljömedveten och kan spara belastning på ögat genom blåljusfiltret, på bekostnad av ljusstyrka. På minussidan är HDR-stödet rätt klent och även om skärmen marknadsför sig som Pro Display så täcker den inte mer än ca 75% av DCI-P3 och Adobe RGB. Det är inte dåligt, men inte riktigt “pro” heller.
Så kolla dina behov, din dators anslutningar och är du rätt målgrupp så skulle vi definitivt rekommendera att du tittar närmare på Asus PA279CV.