Likt 2016 så var 2020 den stora hårdvarans år, då Playstation 4 och Xbox One officiellt fick lämna över konsolgenerationen till efterföljarna Playstation 5 och Xbox Series X/S (även om tillgången fortsätter vara skral i skrivande stund på maskin-fronten).
94 spelrecensioner hann det bli under det gångna året, varav en enda fullpoängare och flertalet som låg i övre skiktet och nosade på absolut storhet. Så onekligen ett bra spelår.
Redaktionen räknar ned sina tio favoriter, de bästa spelen 2020.
Och det var mer utmanande än vi först trodde att bara välja 10….
Bäst spel 2020
10. Star Wars – Squadrons (EA): Stjärnornas krig kändes lite uttjatat i och med den som helhet oinspirerande, nya trilogin. Men 2020 blev en sann vändning, dels på grund av den lysande tv-serien The Mandalorian på Disney+ men också tack vare EAs fin-fina rymdstrids-simulator med betoning på action.
9. Tell me why (Xbox Game Studios) – Dontnods berörande och vackra äventyr tog det bästa från Life is Strange och gjorde det ännu bättre. Miljöerna, presentationen och det faktum att alla kan spela det på Game Pass nu gör detta till ett av årets 10 ”måste”-spel.
8. Huntdown (Coffee Stain Studios) – inte ett av årets allra största, men absolut bästa action-plattformsspel kommer från Sverige. Huntdown blandar retro-stil med pixel-perfektion och underbar co-op-action i bästa Midnight Resistance-/Super Probotector-stuk. Ett litet mästerverk.
7. Ori and the Will of the Wisps (Moon Studios) – uppföljaren på det fantastiska metroidvania-äventyret Ori and the Blind Forest bjöd oss ännu mer magi, ögon- och örongodis och en riktig massa skön plattformsäventyr. Ögonvattnande vackert på Xbox Series X, där kraften i konsolen ger oss både 6K grafik (supersampled) och 120 frames per sekund.
6. Gears Tactics (Xbox Game Studios) – att ta tredjepersons-action och omforma det till ett medryckande, turbaserat strategispel i bästa X-COM-anda lät kanske som en tveksam idé. Men lämna det åt Xbox Game Studios och Coalition att få det gjort. Gears Tactics lyckas vara både enkelt och djupt, långsamt och spännande på samma gång. Och så är det rätt jäkla fränt till Xbox Series X.
5. Dreams (Sony Interactive) – Media Molecules Dreams på PS4 var olikt något annat spelbyggar-spel. En upplevelse, ett spel och en stor sandlåda för kreativt utlopp där du kan sätta ihop rätt coola spelkoncept med minimal förkunskap. Allt som krävs är fantasi och lite tålamod. En unik spelupplevelse.
4. Assassin’s Creed: Valhalla (Ubisoft) – Spelserien fick en lite andra andning, med generationskliv på next-gen (XBSX och PS5) samtidigt som man gick lite tillbaka till rötterna med brödraskap och smygande, som förlorats i de mer action-betonade två sista delarna (Origins och Odyssey). Mäktigt, pampigt och väldigt indragande så ser vi nu fram emot mer av vikingarnas resa i och med kommande DLC-paket, som är på gång.
3. Ghost of Tsushima (Sony Interactive) – Sucker Punchs vida emotsedda samurajepos var kanske inte riktigt så utmanande, eller riktigt så omväxlande, som de första timmarna gav intryck av – men vilken resa det var, och vilken fantastisk plats Tsushimas övärld visade sig bli. Vackert, poetiskt och helt lysande bra på Playstation 5 i stadiga 60 fps nu, så är detta en spelserie vi garanterat kommer att få se mycket mer av framöver.
2. Darq (Unfold Games) – Årets kanske största skräll visade sig ett vackert indiespel vara, som med stor uppfinningsrikedom, fantasi, utmaning och extremt hög ”bara-en-gång-till-faktor” nosar det epokgörande Inside i hälarna (2016 års bästa spel). Vi kan knappt bärga oss att få uppleva det på next-gen i början på 2021.
1. Final Fantasy VII Remake (Square Enix) – Årets bästa spel (och enda fullpoängare), är inte bara en remake på ett av världens genom tiderna mest älskade rollspel – det är ett mästerverk i sin egen rätt. Så annorlunda och så eget (även om grundstory och karaktärer är desamma) så lyckades det leva upp till – och tidvis även överträffa – de extremt höga förväntningarna som byggts upp under fem år, sen det först visades upp. Mastigt, indragande, extremt väl genomfört och ändå bara en bråkdel av historien. Den stora frågan blir: när får vi spela vidare på äventyret?
Bubblare / Hedersomnämnande:
Call of Duty: Black Ops Cold War (Activison) – Activision lyckas alltid att få krig och elände att bli roligt och medryckande. Lite för skakigt rent tekniskt i år för att klara topp-tio men ändå, lätt ett av de bästa FPS:en (särskilt på next-gen) ihop med Doom Eternal.
Cloudpunk (Ion Lands) – ytterligare en indie som överraskade med rätt enkla medel, tack vare överraskande djup och inlevelse i spelvärlden. Fantastisk story och bra karaktärer gjorde att man kunde ha överseende men lite för enkel presentation. Missa inte.
The Last of Us: Part II (Sony Interactive) – hypat och efterlängtat, TLOU2 är – som brukligt när det gäller Sony-studion Naughty Dog – en teknisk knock-out och fantastisk svanesång för Playstation 4. Tyvärr nådde tvåan inte riktigt upp till ettans briljans, mest på grund av något för överarbetad och onödigt våldsam story samt att det drog ut på historien några timmar för länge mot slutet.