Hem SpelPC Recension: Beyond Good & Evil (20th Anniversary)

Recension: Beyond Good & Evil (20th Anniversary)

Då har det alltså gått två decennier sen vi förälskade oss i Jade och hennes äventyr med den godhjärtade grisen Pey’j i Rayman-skaparen Michel Ancels Nietzsche-klingande Beyond Good & Evil (detta handlade faktiskt ett av senses tidiga inlägg om, för 12 år sedan… när spelet som kom som HD-remaster på PS3). Självklart ska 20-årsjubiléet firas med en jubileumsutgåva, i form av en 4K-remaster till nuvarande format.

Men är detta något annat än upputsad nostalgi?

I Beyond Good & Evil tar spelaren som sagt an sig rollen som Jade, en ung fotojournalist och kampsportsutövare som bor på planeten Hillys och driver ett barnhem. Planeten attackeras upprepade gånger av en mystisk, utomjordisk ras känd som DomZ. Invånarna försvaras av Alpha Sections, en militär organisation som hävdar att de skyddar befolkningen från dessa attacker. Under spelets gång avslöjas dock snart ett djupare intriger. Jade börjar upptäckta osynliga kopplingar mellan Alpha Sections och DomZ. Hon drivs av att den stora befolkningen tycks lida under dessa påstådda beskyddare och får en uppgift från en motståndsrörelse vid namn IRIS. Uppdraget innebär att hon hemligt ska samla bevis på Alpha Sections korruption och övergrepp.

Beyond Good & Evil är action-äventyr när det är som bäst. Det har en enkel och samtidigt tidlös story som berättas utan större krusiduller. Vi styr Jade ur tredjepersonsperspektiv, med fri kamera och i samspel med Pey’j som vi kan “styra” att utföra enklare actions genom triangelknappen. Spelet är uppbyggt kring en liten världskarta med tydliga markörer samt en kompass som leder oss rätt när vi kör vår hovercraft. På vägen genom äventyret får vi såväl huvud- som sidouppdrag, vilka bland annat kan bestå i att fotografera alla levande varelser vi stöter på (ja, även fiender). Det är enkelt, det är roligt och det är så spelbart!

4K-remastern är snygg, utan att för den sakens skull förta originalets retro-charm. Rörelse-oskärpa i strider och skarpa kanter på vissa objekt hör tidsåldern till och man har bevarat allt detta, samtidigt som man hela tiden siktar på att hålla 60 fps. Vi har två lägen, där performance alltid når 60 fps och där andra läget, resolution, håller 4K med mer varierade frame rate. VRR fixar dock mycket av denna diskrepans så det lönar sig nog ändå att köra spelet i 4K för att den allra mest visuellt slående upplevelsen.

Beyond Good & Evil har 20 år på nacken och vissa problem från den tiden hänger med här – bland annat en kamera som lever lite av ett eget liv ibland under strider. Det är inte horribelt, men det är stundom lite svårt att sikta rätt när man ska special-svinga sin stav mot luftburna fiender för att krossa något i bakgrunden. Detta får samtidigt ses som en del av spelets charm.

Jubileumsutgåvan innehåller också en liten extramaterials-del, där du kan låsa upp illustrationer och dagboksanteckningar från det att konceptet först skapades till hur man gjorde klart fullständigt spelet. Kanske finns här också ett och annat påskägg att upptäcka…

Vi har haft extremt kul med återseendet av detta fantastiska Ubisoft-spel. Frågan om charm är naturligtvis subjektiv och det är omöjligt att utröna om nostalgi spelar roll eftersom vi ju faktiskt har nostalgi kring detta. Samtidigt kan vi objektivt säga att spelet har en Nintendo-kvalitet över sig och att hitta gömda skatter eller låsa upp hemligheter belönar en såväl bokstavligt som ljudligt med en glad trudelutt á la 90-talets Zelda-spel. Skaparen Michel Ancel har länge haft en uppföljare på gång, men i samband med hans avsked 2017 så har Beyond Good & Evil 2 varit i det närande vaporware. Nu verkar det röra på sig igen och att Ubisoft uppmärksammar detta originals födelsedag stärker ju känslan på flera sätt att vi faktiskt får en tvåa inom en överskådlig framtid. Hur denna blir utan Ancel vid rodret återstår dock att se, från vad vi sett verkar det bli ett ganska så annorlunda spel. Människor kan ha problematiska beteenden men ändå vara ovärderliga talanger för ett projekt, vi tänker närmast på Kevin Spacey och House of Cards, som imploderade utan hans medverkan (även om kända röster nu höjs för att ta in den frikände Spacey i värmen igen). Ancels DNA känns verkligen i Beyond Good & Evil och vi kan bara hoppas på att någon annan kan ta över stafettpinnen med värdighet.

Oavsett hur det blir med en eventuell uppföljare så kan vi inte dela ut annat än ett måste till Beyond Good & Evil – det är ett charmigt, old-school action-äventyr man vill åka på om och om igen!

Ubisoft skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.