I slutet av september fick jag möjligheten att testa beta-versionen av Call of Duty: Vanguard och imponerades redan då av den extremt detaljerade grafiken. Så det var med stor iver som jag reste tillbaka till Andra Världskriget för att uppleva ett nytt Call of Duty-äventyr när skarpa versionen damp ned på redaktionen från Activision.
I Call of duty: Vanguard så får vi följa ett specialförband som befinner djupt bakom fiendens linjer. Det är inte ett lätt uppdrag de har och redan i första akten förlorar man brutalt medlemmar i skvadronen. De kvarvarande soldaterna får vi stifta bättre bekantskap med och via en serie flashbacks så får vi veta varför de är med på uppdraget. Storyn är välspelad och avancerad och flera gånger så glömde jag av att det är ett spel som jag spelar – för det är så engagerande!
Under flashback-sekvenserna tar man kontrollen över en ny medlem i gruppen och alla har sina speciella förmågor: En av dem kan till exempel klättra samt röra sig smidigt genom lufttrummor och andra trånga utrymmen, en annan har väldigt skärpta sinnen så han mer eller mindre kan uppleva bullet-time sekvenser. Detta blir väldigt behändigt längre fram i uppdraget, att kunna sitt team utan och innan.
Som jag nämnt så imponerades jag stort av den sanslöst detaljrika grafiken. Jag fann mig själv fastna i att beundra en skrotbils alla detaljer istället för att ducka för en galen soldat som attackerar mig. Allt är även sanslöst vackert ljussatt inramat av dimma, rök, regn och andra effekter så skapas en väldigt verklighetstrogen omgivning.
Även om spelet är strålande vackert på på PS4 Pro, så tar next-gen det till nästa nivå. PS5 är betydligt skarpare (högre upplösning och fler detaljer) och siktar på dynamisk 4K, precis som Xbox Series X. All tre format, inklusive Series S, stöder 60fps utan problem (ned till 1080p i upplösning) och samtidigt 120Hz-läge, som drar ned upplösningen rejält men ger ett oöverträffat flyt. Frames som dippar här och där (allra minst på Series X, men mest på Series S) kan jämnas ut med VRR (anpassad, variabel bilduppdatering) och vi får chansen att återkomma till intrycken av det när VRR-uppdateringen dykt upp för vår referens-bildkälla. Detta skulle ge fördel Xbox Series X/S som stöder det, men faktisk effekt återstår att se.
Kontrollerna är lika tighta och lätthanterliga som de brukar vara när det gäller COD och du kan även ställa in exakt hur känsliga du vill att de ska vara. Du kan verkligen gå in i minsta detalj och skräddarsy din spelupplevelse, vilket är ett stort plus. Du spenderar också en hel del av tiden i flygplan och andra fordon och det går att ställa in kontrollerna för de sektionerna separat. Riktig smidigt och smart uttänkt!
Ljudet är omslutande och sitter du med surround-system eller ett par 7.1-hörlurar så kommer du ha en riktigt häftig upplevelse. Du hör hur kulorna viner runt huvudet, stegen och attack-skriken från soldater som försöker hugga ner dig bakifrån.
Förutom att Call of Duty: Vanguard är oförskämt snyggt och välspelat så har det ett välutvecklat multiplayer-läge där du verkligen kan uppleva adrenalinpumpande-action. Samma sak här; du kan i detalj styra din upplevelse så den passar dig bäst. Det enda är att du behöver vara ganska skicklig för att överleva, oftast är de andra som är inne på servern väldigt duktiga COD-spelare som gör slarvsylta av en direkt om man inte har tungan rätt i munnen.
Utöver allt annat som finns i Call of Duty: Vanguard så finns det även en sedvanlig zombie-sektion. Gå online, hitta ett gäng överlevare och ge dig ut på ett helt separat äventyr där du konstant blir attackerad av blodtörstiga zombies. Riktig kul!
Sammanfattningsvis så blir Call of Duty: Vanguard även i år helt klart ett måste. Det enda negativa jag kunde hitta med hela spelet är två små, fåniga skavanker. Det ena är att spelet har en del, små grafik-buggar. Det är säkerligen något som kan lösas med en patch längre fram och det andra är att fienden du har dödat försvinner efter ett tag. Det känns lite old-school och fånigt. Så snudd på perfektion!
Så här sätter vi betyg på Senses