Carly är en tjänst som scannar av och diagnosticerar din bils varningar och ger insikt i eventuellt manipulerad mätarställning, men den öppnar också upp för onödig bil-hypokondri.
Att äga bil är roligt – och tyvärr dyrt. Likt människor gäller ofta att ju äldre din bil är desto större risk för förslitning och andra problem som kommer över tid. Det handlar om att serva och underhålla, men också att förebygga problem, om man kan. Detta kan vara alltifrån att fixa stenskott i rutan i tid, till att lägga på ny lack så att rosten inte kryper under och sprider sig över en större yta.

Carly är en premium-app och en OBD-scanner med bluetooth, som du kopplar in i OBD-porten på din bil (oftast placerad till vänster under ratten, ungefär i knähöjd). Alla bilar efter 2000 (bensin) och 2003 (diesel) ska ha en sådan och via den kan exempelvis verkstad och besiktningen läsa av status på en massa delar av bilen som är svåra att se eller alltid uppleva konkreta fel på. Men även omvänt gäller, vilket vi ska återkomma till nedan.
Du måste låsa upp premium-funktionerna i appen genom betala årspremie, scannern ingår vid beställning via hemsidan men observera alltså att för att använda funktionaliteten över tid så handlar det inte om en engångskostnad. Grundpaketet kostar ca 850 kr per år och ”premium”, som låser upp alla insikter en hundring till. Alltså i runda slängar 1 000 kronor per år. Appen funkar såklart på både iOS och Android och det är enkelt att installera den, regga sig och sen köra igång. Du väljer din bil- och årsmodell, sen kopplar du in OBD-scannern i porten (där den också drar ström och aktiverar bluetooth) och kopplar ihop den med appen. Därefter är det bara att börja diagnosticera.
Appen tar ett par minuter på sig att gå igenom allt (ibland hängde den sig också), sen få du en rapport. På redaktionens Volkswagen Golf från 2018 fick vi följande sammanställning:
”Very bad” låter inget vidare va? Så vi kollar vad som är ”akut” fel på ABS-bromssystemet. Det visar sig vara någon slags felmeddelande från RKA+, ett system som ska hålla koll på däcktryck (och inte har med ABS-bromsar att göra per se). Vi får dock inga faktiska varningar på bilens instrumentbräda om detta. Så vi ringer Volkswagen och frågar om felet och resten (som ofta är olika, oväntade meddelande och mätvärden och inga direkta fel). Serviceteknikern konstaterar att RKA+-varningen är rätt känt på VAG-gruppens bilmodeller och tillägger – ”upplever du några problem eller direkta fel när du använder bilen? För man ska nämligen aldrig laga ”baklänges”, utgå aldrig utifrån från luddiga varningar utan konkreta användarproblem”, för börjar man i den änden och lagar sånt då hamnar man enligt hans ord snart i ”total katastrof”.
Carly har också en funktion där den läser av miltalet i bilen från olika punkter, då detta sparas på flera ställen och inte bara i själva kilometermätaren. Alltså är det ett sätt att kolla att mätarställningen inte är manipulerad (vanligast är att man kunde göra på äldre bilar, något du ofta också kan få en hum om på tjänsten car.info). Och det visar sig att vår bil, med bara en enda ägare tidigare, är helt som den ska (ingen skillnad i miltal). Det är å andra sidan svårt att veta hur exakt denna funktion är, då man skulle behöva kolla den på en bil man vet har manipulerad mätare för veta säkert (och någon fuskare är kanske så lurig att de nollställer alla system?).
Appen har också stöd för att du ska kunna lägga till fler bilar och kolla dessa över tid. Vi testade på grannens Audio A4 från 2009 och Carly fann mycket riktigt de fyra fel denne redan var medveten om och rapporterade helt korrekt dessa som mindre akuta. En Nissan Pulsar från 2018 fick gick programmet dock bet på – efter en lång analys så återkom fler funna fel, men varje post var bara ”inconclusive”. Det intressanta är att ingen av de tre bilar vi testade på var utan felmeddelanden, men det flesta av dessa felmeddelanden var antingen av mycket mild karaktär (exempel värmeproblem i centrallåset, som ändå funkar fint) till rent obegripliga felmeddelanden i form av rena data-strängar. Genom Carly-appen kan du även nollställa alla felmeddelanden och se vilka som kommer tillbaka efter 2-3 dagar och då troligtvis är ett ”riktiga” problem (av varierande angelägenhetsgrad).
Appen har också en forum-koppling, där du kan prata med andra ägare av samma modell och fel och en Smart Mechanic-del, där man samlat kunskap från mekaniker kring din specifika felkod. Detta är samtidigt väldigt brett och allmänt, lite som en läkar-diagnos som ställs så kan en massa faktorer spela in – alltifrån rent mjukvarufel, lösa kablar till dålig sensor samt batteri. Det är uppslag för hemma-meckaren som vill ta sig an utmaningen själv, eller kanske något man kan visa verkstaden.
Trots Carlys enkelhet ska påpekas att det finns billigare lösningar för detta, där du köper OBD-kabel eller OBD-scanner med bluetooth och tredjepartsapp för 300-400 kronor (som en engångsavgift). Sen är Carlys app snyggare och mer omfattande än de flesta andra appar, men för ren funktionalitet över tid så kostar detta också betydligt mer. Carlys prenumerationsmodell har också fått en del kritik på nätet för att vara otydlig och vissa användare säger sig ha haft problem att säga upp den från att auto-debitera, något som kan avhjälpas genom att du skaffar den via exempelvis App Store eller Google Play.
Det är inte helt oproblematiskt att ”kritiska” fel kan visa sig vara inte alls så kritiska och du riskerar att skapa andra problem om du går in och börjar mecka med bilen utan att där finns några symptom – precis som en onödig operation kan man kanske säga.
Summering Carly
För tusenlappen är Carly inget dumt system att kolla upp sin bil med, eller ännu bättre – att ta med när du ska ut och kika på begagnade bilar. Det finns vissa fel du absolut inte vill ha (motorfel framförallt, som kan svåra att upptäcka med bara ögon och öron) och att få bekräftat att bilen faktiskt gått det antal mil som står i annonsen känns ju alltid bra.
Men. Man bör samtidigt också ta resultaten man får av appen med en ganska stor gnutta salt. Vår VW fick omdömet ”very bad”, vilket låter som den skulle vara helt utdömd, när det ”akuta” felet visade sig vara ett ytterst marginellt fel som inte visar sig i praktiken. Ja, det är dåligt att köra med för löst pumpade däck, risk för punktering och dålig soppa-ekonomi som är sämre för miljön, men samtidigt är ju felet lätt avhjälpt genom att du helt enkelt kollar och pumpar rätt tryck. Sen måste du såklart lita på att systemet varnar om däck tappar luft, men det felet har vi ännu inte upplevt och att få omdömet ”very bad” för det känns klart överdrivet i vår bok. Man hade spontat passat på en sån bil om det var privatköp. Hade det på allvar varit något som riskerade bilens funktion på sikt så hade vi å andra sidan såklart varit jätteglada för det, ungefär som att få reda på ett dåligt levervärde.
Och detta påminner lite om hälsoångetsten man kan få av appar som mäter alla ens värden hela tiden; det kan naturligtvis vara bra att hålla koll på dessa över tid och göra något åt eventuella problem innan de blir för stora. Men det kan också bli en stressfaktor i sig att man börjar noja och behandla lätt avvikande värden som i sig inte är så dåliga, men där man tillsätter onödiga tillskott eller ännu värre, onödiga mediciner.
Carly OBD-scanner och app verkar göra det den utger sig för och kan som sagt vara en bra investering under en viss tid, särskilt för dig som jagar begagnat. Samtidigt är rapportens kvalitet och funktion av skiftande karaktär och risken är att bilar som är schyssta döms ut i onödan för fel som inte är stora eller akuta. Och över tid kostar abonnemanget också ganska mycket pengar, när du kan få ungefär samma funktionalitet – men inte lika snyggt kanske – genom andra lösningar som dessutom är engångskostnader.
Carly skickade testexemplar för denna recension. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
Så här sätter vi betyg på Senses