Chock åter från Graven utspelar sig i vår nutid med allt vad det innebär: bilköer, betala räkningar, politiker och vardagsproblem. Skillnaden är bara att det som skramlar i natten inte är en katt utan en demon, ett spöke eller något annat otyg som tillhör det ockulta. Befolkningen delas upp i de medvetna och de omedvetna, så du som spelare kan gå in i äventyret som antingen någon som vet om att det pågår något mystiskt eller som inser det under äventyrets gång. I Chock åter från Graven är det Chockmästaren (Spelledaren) som håller i taktpinnen och leder en grupp spelare genom äventyret. Det är enkelt att byta tidsålder från nutid till dåtid då det mesta är enkelt överförbart till den epok man väljer. Det kan till och med vara till fördel att äventyret utspelar sig innan varenda människa hade en mobiltelefon, till exempel.
Jag har verkligen upplevt en renässans i mitt rollspelande över trettio år senare än sist jag satt med pennor, papper, tärningar och andan i halsen. Jag spelade aldrig originalet förr i tiden, för det var mer av ett vuxet rollspel och ingen av mina vänner spelade det. Så det var kul att stifta bekantskap med Chock åter från Graven och se hur häftigt detta klassiska skräckspel är. Originalet Chock från 80-talet blev en stor internationell succé och översattes till många språk. Sedan föll det i glömska och inga nytryck gjordes.
Nu har företaget Eloso tagit över licensen och släppt nyversionen med det otroligt passande namnet Chock åter från Graven. Den nya versionen har behållit mycket av originalet men uppdaterat vissa delar i reglerna för att göra det något enklare och modernare. Det finns tydliga exempel på varje steg och sektion, så det är lätt att hänga med. Jag skulle ändå inte rekommendera det som ett första rollspel, för det underlättar något enormt om du har en viss rollspelsvana innan du ger dig in i den här världen. Reglerna är tydliga men de är ganska många och en handling behöver flera olika parametrar för att fungera. Till exempel finns inte “skjuta” som en färdighet, utan det är flera olika förmågor som används för att kunna använda vapnet mot din fiende. Verkligare, absolut, men helt klart mer att göra för Chockmästaren.
När väl reglerna sitter blir det givetvis enklare och man kan koncentrera sig på att bygga upp en spännande värld för spelarna att befolka.
Chock åter från Graven kommer i en fint inbunden bok som innehåller allt du behöver för att komma igång och spela i fråga om regler och information. Det som saknas är tärningar och rollspelsark. Det finns ett ark längst bak i boken som går att kopiera, men det är inte helt lätt. Det finns ark att få tag i som PDF, så det går att fixa med en viss handpåläggning. Det som jag även saknar är ett exempeläventyr i slutet av boken, vilket också är ytterligare en anledning till varför jag inte tycker det passar som ett nybörjarrollspel.
Sammanfattningsvis vill jag verkligen rekommendera Chock åter från Graven både till dig som spelade originalet och kan uppskatta denna nya uppdaterade version, och till dig som aldrig spelat ett ordentligt skräckspel förut. Så samla ihop ett gäng vänner, vässa pennorna och ge er ut på ett äventyr utöver det vanliga.
Eloso skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
Så här sätter vi betyg på Senses