Hem SpelPC Recension: Concord

Recension: Concord

Uppdatering: En vecka efter release har Sony beslutat sig för att dra tillbaka Concord och ge de som köpt spelet pengarna tillbaka. Så just nu finns spelet inte längre att köpa, men vi gissar att det återkommer framöver, förmodligen som free-2-play eller åtminstone del av Playstation Plus.

Concord utspelar sig ute i galaxen där ett gäng udda och laglösa legosoldater kallade Freegunners åker från planet till planet med sitt skepp Northstar och går in i strider mot andra, likasinnade. Samla ihop ditt team och delta i PvP-strider med upp till fem spelare per lag. Skapa ditt personliga lag tillsammans med vänner och ge er ut på äventyr i ett helt nytt sci-fi-äventyr.

För länge sedan, i en förort långt långt borta, så samlade vi ihop oss ett gäng grabbar, och hade grabbkväll där vi kopplade ihop två stycken Xbox:ar och på varsin projektorduk spelade vi Nightfire och Halo och spöade skiten ur varandra i timmar. Det var sjukt kul minns jag, lyckan att vinna och irritationen (ilskan) att förlora.

Sen kom multiplayer på internet och nu kunde man uppleva samma sak, men med människor som du känner ihop med människor som du inte känner. Det är kul men oftast mest irriterande, för de du möter är oftast helt galet mycket bättre än vad du någonsin kommer att bli. Så när jag såg trailern för Concord så fick jag ändå lite samma känsla som jag fick där med Xbox:en ihopkrupen i en fullsatt lägenhet. För det ser ju kul ut! Eller?

Concord är släppt till Playstation 5 och PC, men det är ett grepp som ändå inte fungerade. Jag läste någonstans att bara runt 600 personer är inne samtidigt och det kan jämföras med att Suicide Squad – Kill the Justice League som hade ett par tusen och det spelet räknades ändå som en rejäl flopp. Så Concord är alltså en megaflopp redan innan det ens fått luft under vingarna. Hur kan det komma sig?

Concord gör ändå flera saker rätt, tycker jag. Spelskaparna har satt ihop en ny värld med nya karaktärer som befolkar den. Det är inte baserat på något tidigare IP, utan du kan göra figurerna till dina egna. Karaktärerna är fantasifulla och välgjorda, och mellansekvenserna likaså. På pappret finns all potential att göra något helt nytt i en annars väldigt uttjatad genre. Så vad gjorde man för fel?

Till att börja med har Concord inte en enda ny idé överhuvudtaget när det gäller PvP; det är exakt samma upplägg som jag spelade för 20 år sedan i lägenheten jag nämnde ovan. Det handlar om att slåss mot varandra, hålla en plats (“capture the flag”) och så vidare. Det är springa, skjuta, skjuta och springa. Världen som det utspelar sig i har ingen som helst betydelse; det är bara ett tunt skinn för att det ska se annorlunda ut.

Sen irriterade jag mig något sanslöst på att när du levlar så levlar du karaktären du spelar och inte dig själv, så att säga. Så om du byter karaktär är du helt plötsligt nere på level ett igen – när du kanske nyss var fem. Eftersom de andra spelarna får välja bland samma karaktärer som du, kan någon välja din högst levlade karaktär och du måste ta en låg-level figur istället. Otroligt irriterande upplägg.

Sen har jag där jag bor norra Europas sämsta internet och vissa dagar blir spelet därmed ospelbart, så det gäller att ha en snabb lina för att överhuvudtaget kunna spela. Det finns inget enspelarläge och det finns heller ingen övergripande story eller uppdrag. Du slåss och slåss för ingenting helt enkelt. Vad som är ännu mer irriterande är att motståndarlaget består av samma karaktärer som du själv spelar, så det blir ännu ett lager av att allt känns onödigt.

Sammanfattningsvis är Concord inte på långa vägar så kul och underhållande som det kunde ha varit. Hade man lagt ner lite större del av den enorma budgeten att göra något nytt i genren och inte bara i utseende så hade betyget helt klart kunnat bli ett annat.

Sony Interactive Entertainment skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.