Hem Ljud Test: Dear Reality – dearVR MIX

Test: Dear Reality – dearVR MIX

Ett av skälen till varför vi blev lite extra nyfikna på Sennheiser HD 490 Pro, vars test vi nyligen publicerade, var att med hörlurarna kommer en plug-in för musikproduktion. Det tillhör än så länge inte vanligheten att vi på senses.se recenserar mjukvara för musikproduktion men i detta fall föll det hand i hand med en redan imponerande produkt.

Vad är Dear Reality och vad är tanken?

dearVR MIX är en i serien av produkter från Dear Reality som inriktar sig på olika delar av musik- och ljudproduktion. Produkterna delas upp i tre huvudgrenar vilka är Music Production, Post Production och Interactive Production. Vissa av Dear Realitys produkter kvalificerar in i flera av huvudgrenarna medan andra har en mer tydlig tillhörighet. dearVR MIX tillhör i ovan ordning de två första huvudgrenarna.

Grundtanken med dessa program är att mixning och mastering till större del idag görs med hörlurar eftersom musikproduktion idag har, som med mycket annat, blivit mobil. Allteftersom laptops klättrar i kapacitet ges också möjligheten att genomföra mer på resande fot. Sådant som tidigare krävt stationära högkapacitetsdatorer eller ljud och akustikbehandlade rum med studiomonitorer i rätt vinkel och höjd, kan du nu lösa i din laptop. Men det är en del du inte kan ta med dig. Rummet.

Även om media på olika sätt allt som oftast avnjuts med hörlurar så är fortfarande högtalare den andra stora arenan. Och när du lyssnar på musik i högtalare så tillkommer många olika faktorer. Några exempel är rummets atmosfär, en spill-over effekt mellan öronen (ditt vänstra öra hör inte bara det som kommer ut ur vänster högtalare utan och också delar av det som kommer från den högra, men inte lika mycket) eller ett trådlöst flerrumssystem med en högtalare i varje rum där stereoeffekten i stort uteblir.

Så när du mixar eller slutför en master med hörlurar vore det ju fint om denna del kunde lösas. Att du till exempel skulle kunna ta med en simulering av ett rum som är bekant och som i vilket du redan vet hur en perfekt mix låter. Och det är där dearVR MIX kommer in.

Och vad är dearVR MIX?

Dear Realitys dearVR MIX gör i stort tre delar där en av dem är frekvensrespons-korrektion för ett gäng hörlurssignaturer (vi hittar många av de hörlurar vi har testat och fler signaturer finns att ladda ner). Tanken bakom detta är att vid mixning och postproduktion vill du att lurarna ska vara så neutrala som de överhuvudtaget kan bli. Inget frekvensregister ska vara förstärkt eftersom du då kompenserar för detta i din mix och givetvis blir då just denna del starkare än de andra när du sedan kör din mix i ett annat system. Eller vice versa. Varje hörlur har sin signatur och efter att man har kartlagt dessa kan du sedan kompensera för en viss modells svaga bas eller annan modells förstärkta mellanregister.

Nästa del är att du tillåts justera din stereobild från väldigt brett till mono.

Och den sista delen är att du får möjligheten att placera din mix i olika rum och platser. Ett klassiskt sätt att kontrollera huruvida din mix låter ok, oavsett om det handlar om en podd, musik eller vad det nu må vara, är att sätta sig i bilen och spela upp mixen där. Låter det ok där så är det stor chans att din mix fungerar på många andra ställen också. dearVR MIX inkluderar givetvis just en simulation av hur det skulle låta i en bil men de har också inkluderat flera andra vanligt förekommande platser din mix kan spelas upp i. Varför inte ta reda på hur det skulle låta i köket eller i vardagsrummet. Och varför stanna där när man lite blygsamt kan testa mixen i en simulerad arena!

Det är minst sagt underhållande att testa sig fram mellan dessa och leta efter uppenbara problem i mixen. Men det är naturligtvis inte i dessa alternativ du ska sätta din grundmix. För den delen inkluderar Dear Reality två studio alternativ i olika storlekar samt ett extra torrt rum. I det torra rummet studsar ljudvågorna i stort minimalt eller nästan inte alls. Dessa rum kan du sedan justera tills du hittar ett läge du känner dig bekväm med, spara detta och sedan använda det vid varje mix. På så sätt får du ett rum du kan bära med dig.

För att spegla hur effektfullt de olika lägena är har vi tagit vår senses.se vinjett och kört den genom de olika alternativen. Vid varje fil ser du vilket alternativ som har valts och för att överdrivet visa effekten är atmosfärsläget ställt på max (använd hörlurar).

Senses.se vinjett – original version
Senses.se vinjett – Mix Room B
Senses.se vinjett – Car
Senses.se vinjett – Kitchen
Senses.se vinjett – Stadium

Är dearVR MIX för alla?

Det blir ja och nej på den frågan. Det finns egentligen bara ett läge som kanske inte är lämpligt, och det är om du precis har kommit in i konsten att mixa och mastera men har hunnit vänja dig vid ett specifikt rum. I det läget kan det bli förvirrande att plötsligt byta rum. Har du däremot alldeles precis börjat kan du direkt anamma ett av studio alternativen och börja lära dig därifrån. Eller vänja dig. Välj en referenslåt som du kan, ställ in rummet, spara och lägg den i mix-buss så att du framöver inte behöver fundera.

Och slutligen, är du erfaren är detta ett utmärkt komplement när du inte har tillgång till din vanliga utrustning eller behöver göra en mindre korrigering med lurar på resande fot.

Gillar vi Dear Reality – dearVR MIX?

Absolut och vi har testat dearVR MIX i cirka en månad där vi provat alla olika varianter. Användningsområdet är brett och som ett exempel provade vi att låta andra plug-ins kompensera effekten av läget Car, sedan stänga av dearVR MIX, lyssna och försiktigt laborera med resultatet. Förhoppningen var att få bort oänskade delar i mixen som inte annars kanske hade upptäckts. I slutändan är ju öronen det bästa verktyget men lite hjälp på vägen skadar sällan.

Konceptet är inte helt unikt, det finns tre, fyra konkurrenter, men med just Dear Reality gillar vi enkelheten och tydligheten i de alternativ som erbjuds. Du förstår intuitivt vad som menas med de olika reglagen och vad de gör. Det finns en seriositet i utbudet av de alternativa rum som har valts att inkluderas, en koppling till verkligheten så att säga. Och det gillar vi också.

Givetvis är det smått omöjligt att helt ärligt simulera något överhuvudtaget så fulländat att det blir heltäckande. För givetvis låtar alla bilar olika också. Men det är inte det som är poängen. Poängen är att hitta ett läge bland de simulerade rummen som så nära som möjligt återspeglar något du känner igen. Och sedan är det som med vilket ljudanpassat rum som helst, erfarenheten och vanan i miljön gör skillnaden.

Prismässigt då? dearVR MIX kostar endast 4 300 kronor, men då får du också ett par Sennheiser 490 Pro på köpet. Och det är ju inte fy skam på något sätt alls. Nej, skämt åsido, köper du mjukvaran separat är priset cirka 1 100 kronor och det tycker vi den är värd. Under förutsättningen att du känner att du platsar in på något av de ovan beskrivna alternativen. Och mixar du i stort endast med hörlurar anser vi absolut att du ska ge Dear Reality – dearVR MIX en chans.

Sennheiser/Dear Reality skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.