Hem SpelMac Recension: Deliver us the Moon (Switch)

Recension: Deliver us the Moon (Switch)

Deliver Us The Moon utspelar sig i en nära framtid där Jordens resurser mer eller mindre är uttömda. Mänsklighetens sista hopp är en månkoloni som skickar livsviktig energi till jorden. En dag tystnar det från månen och energiflödet avstannar. Nu står världen verkligen inför en total katastrof. Ett team lyckas efter mycket om och men skrapa ihop tillräckligt med resurser för att skicka en ensam astronaut till kolonin för att se vad som har skett. Det blir ett uppdrag utöver det vanliga och hela världen står på spel.

Jag ramlade över Deliver Us The Moon för något år sedan på Xbox och när jag väl började spela kunde jag inte sluta. Spelet är otroligt filmiskt och pusseldelarna är innovativa och coola. Spelskaparna har använt den begränsade budgeten och resurserna på bästa möjliga sätt genom att undvika ansiktsanimationer och annat som skulle vara för dyrt och avancerat att göra. På så sätt finns det inga irritationer över att det tekniska inte håller måttet. I min intervju med regissören Koen Deetman berättar han att de inte ens hade tänkt ha röstskådespelare till en början, men sedan visade det sig att de kunde ha det, vilket verkligen ger spelet ett lyft.

Deliver Us The Moon är inte ett särskilt tungt spel grafiskt, men det blir ändå en del problem i övergången till Nintendo Switch. I dockat läge är det inget fel på flytet, men flera detaljer saknas, såsom reflektioner och andra miljöeffekter. Det finns även ganska många grafiska buggar där texturer blinkar och ibland försvinner helt. I bärbart läge blir upplösningen ännu lägre, vilket leder till att det blir än svårare att se var du ska ta vägen och vad du behöver kunna använda för att komma vidare. Spelet går att spela på Switch utan problem i alla andra aspekter, men det är synd att grafiken inte riktigt hänger med.

Jag rekommenderar verkligen att spela med hörlurar när man spelar det i bärbart läge, för även om grafiken inte är optimal så är ljudbilden fortfarande helt makalöst bra. Ett annat tips är att verkligen läsa och lyssna på allt, för det finns en större story än vad som först verkar.

Sammanfattningsvis vill jag verkligen varmt rekommendera Deliver Us The Moon då det är ett otroligt välgjort spel med massor av detaljer, överraskningar och en härligt filmisk stämning. På andra plattformar är spelet helt klart ett måste, men då grafiken inte riktigt hänger med på Nintendo Switch sjunker betyget ett snäpp.

Wired Productions skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.