Ok, det här testet måste inledas med att ta upp hur Denon med två ord har fått en hel värld av andra hörlurar därute att kännas lite tråkiga. För hur coolt är det inte när dina hörlurar i en lugn och inspirerande röst säger: Welcome Back. Och är det inte anmärkningsvärt att allt vi har fått höra tills nu är en ton, signal eller något i stil med ”connected”?!
Denon PerL Pro 665 har naturligtvis massor mer att bjuda på, såsom en avancerad hörselmätningsfunktion skapad av Masimo, hyfsad modifieringskapacitet, flerpunktsuppkoppling, aptX Lossless och en synnerligen imponerande akustisk förmåga.
Dessvärre är det vissa bitar vi bara inte kan släppa som görs bättre av konkurrenter och med tanke på vilken dyrgrip dessa hörlurar trots allt är, blir detta ett problem för helheten.
Men för att hänga med i nomenklaturen säger vi; Welcome Back och nu kör vi!
Övergripande Denon PerL Pro 665
Hörlurarna känns onekligen lyxiga och har tyngd. Varje hörlur väger strax över 8 gram och har yta som en väl tilltagen manschettknapp. Denon har en finurlig variant av passform där du kan växla mellan en form av inear-båge och en klack som vilar mot lämplig del i örat. Med tanke på det i övrigt påkostade och eleganta intrycket blev vi lite förvånade att samtliga pluppar helt sonika var slängda i en påse där du själv får fiska upp rätt par om du vill byta.
Man kan tänka sig att Denon har satsat mer på ljudet än den teknologiska biten eller förmågan till att anpassa hörlurarna. Sanningen hamnar någonstans mitt i. Du får perfekt kontroll över hur du vill att knapparna ska fungera, men får bara multi-point och inte trippel-point (med andra ord är det maximalt två enheter i taget kan koppas till dom). Du får en avancerad hörselmätningsfunktion men inga alternativ till den som exempelvis ett antal ljudprofiler. Du får en hyfsad genomhörning (Sony WF-1000XM4 är fortfarande regerande mästare på den funktionen) och ANC. Men du får inga möjligheter att påverka nivån på endera av dessa.
Så vad är grejen med Masimo AAT (Adaptive Acoustic Technology)?
Vid det här laget har många olika varianter av hörseltest korsat våra försökslabb. Allt från att fotografera örongången till rena hörseltest som på ett eller annat sätt mäter din hörsel och sedan skapar en profil just för dig. Vissa av dessa hjälper till att mäta huruvida du har satt dina pluppar korrekt och andra mäter hur mycket ljud som smiter igenom.
Denons PerL (som står för Personal Listening) Pro 665s vinkling är att, likt andra högdjur i branschen som Marantz, Bowers&Wilkins och Boston Acoustics, samarbeta med det globala teknik-läkemedelsföretaget Masimo. Masimo tillverkar diverse medicinska instrument och således också hörseltester. Vad programmet gör är att det mäter responsen i örat på olika ljud och sedan omsätter denna information till din specifika ljudbild.
Om och hur det hela fungerar i realiteten låter vi vara osagt, men det finns dock en inbyggd problematik. Framför allt om man har gjort som Denon och i stort erbjuder en mycket avskalad och tråkig ljudbild som alternativ.
Problemet är inkonsekvens och för att förklara vad vi menar behöver vi elaborera något i just denna del. Vi provade att göra tre olika mätningar, vid samma tid på morgonen med några dagars mellanrum. Rummet var det samma och bakgrundsljudet var obefintligt. Nedan ser du resultatet av dessa mättningar.
Bilderna är fyllda av information om hur örat har uppfattat olika frekvenser men det intressanta är att de inte är likadana (fast det är samma öron som lyssnat). Visst kan du hitta likheter men samtidigt stora skillnader. Och det är ett inbyggt problem för ljudbilden och hur du upplever din favoritmusik.
För om du har en individuell hörselstil borde den vara konsekvent. Annars kan ljudbilden påverkas av ett gäng olika faktorer såsom hur dina öron mår just vid mättillfället eller på millimetern hur exakt du fått in hörluren i örat. Kanske lite lock i örat från en hissfärd gör att du hör lite mindre diskant och detta snappas upp av Masimo (eller hur detta nu exakt fungerar)? Några timmar senare har det släppt och din ljudbild är då istället stickig av för mycket diskant. Försöker du då justera med den inbyggda EQ:n blir hela konceptet rätt meningslöst.
Ljudupplevelsen – Denon PerL Pro 665
Med ovan problematisering blir det komplicerat att ge en rättvisande bild av ljudet. Det vi med absolut säkerhet kan säga är att dessa hörlurar är synnerligen kompetenta och de har en akustisk förmåga som slår mycket av vad vi har lyssnat på tidigare. Du får ett tryck i baskaggar eller effekter på en nivå som gör att det känns som hela huvudet får sig en liten smocka, på ett bra sätt. Och du får den upplevelsen även på hyfsat låg nivå vilket skvallrar om att de membran som sitter i kan svänga tillräckligt mycket även vid låg effekt. Det är imponerande.
Du får också en bredd i ljudbilden som är fullkomligt omsvepande. När refrängen i Etherwood & Zara Kershaw – Lighthouse kommer igång blir den naturliga instinkten att stanna upp och backa lite i spåret så att du till fullo kan njuta av den audionoma explosionen.
Men ljudbilden känns samtidigt rörig och oprecis. I vissa fall, som i Solar Fields – Sombrero, blir ljudbilden på tok för bastung och det blir en lättnad att byta låt. Drar vi igång Alan Jackson – Drive saknar vi lite av den distinkta och exakta tydligheten vi upplevde med Technics AEH-AZ80. Men när Hans Zimmer – Buyer Beware når cirka 1:30 in i låten blir vi förundrade över hur bastonerna och baskaggarna tycks trycka till nästan fysiskt i magen. Det hela blir således en lite förvirrad upplevelse där du inte riktigt är säker på om hörlurarna är obalanserade ur frekvensperspektiv eller om Masimo har satt ugglor i mossen. Vilket är riktigt synd. För kraft, effekt och styrka är inget Denon PerL Pro 665 saknar, tvärtom!
Kontentan Denon PerL Pro 665
Som sagt; de här hörlurarna är dyrgripar. Vi gissar på att samarbetet med Masimo kan ha en del i spelet men för en prislapp på hisnande 4 300 kronor så ska det vara alla rätt för att kamma hem full pott. Det väsentliga klarar Denon PerL Pro 665 galant. Snabb uppkoppling, bra passform, tydliga kontroller (knapparna är ovanligt enkla att använda), tillräckliga anpassningsalternativ och ett kraftfullt ljud.
Men det gnistrar aldrig till och inte vid något tillfälle får du någon överraskning av någon funktion som sticker ut. Det är ju förstås inte helt sant med tanke på den geniala välkomstfrasen (!), men förutom det har vi sett allt förut. Och hade då ljudet varit fenomenalt och oslagbart hade resten tappat lite i betydelse.
Dessvärre är vi bara nästan hänförda av Denon PerL Pro 665 och till stor del lägger vi skulden på konceptet med den individuella ljudbilden. För utan den, eller med alternativ till den, hade sannolikt dessa hörlurar varit värda varenda krona. Vem vet, kanske blommar de ut framöver som Sennheiser Momentum True Wireless 2? Men just nu faller de tyvärr lite på eget grepp.
Denon skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.
Så här sätter vi betyg på Senses