Redan då vi närmade oss Kistamässan på den tämligen grådaskiga torsdagsmorgonen som var Gamex 2013, så såg vi kön ringla sig en bit nedför gatan. Intresset från allmänheten kändes stort, kanske pga tillfället att få prova next-gen för första gången i Sverige? Gamex, som är vårt nordiska svar på en slags mini-GamesCom hålls för tredje året i rad i Kista och även om vi saknade stora aktörer som Nintendo (som “slutat med mässor”) och förra årets påkostade flervåningspresentationer, så fanns här ändå guldkorn, mitt ibland mindre intressanta montrar och gravt överprissatta retrospel (hey, det är ju en mässa…)
UBISoft slog på stort med en fet monter, där man dema:de bl a Assassin’s Creed IV på PS4 och även höll presentationer av hett efterlängtade Watch Dogs, lett av animeringsansvarige Lars Bonde. Det fanns även en sluten visning av The Division, som hade en ständig kö, mässan igenom. Vi fick en pratstund med flera av UBISofts medarbetare och pratade höstens stora releaser och framtid och givetvis kommer en recension av Assassin’s Creed IV snart på senses.se!
Mässans stora dragplåster – och även bästa monter som helhet får man väl säga – var Nordisk Film som visade hett efterlängtade Playstation 4. På ett tjugotal uppriggade test-maskiner, så kunde deltagarna prova de senaste demo-versionerna av kommande releasespel. Vi satte oss ned med Knack – som lirade bra, men var överraskande uttmanande, Killzone, som imponerade med ljuseffekter och möjligheten att skjuta sönder det mesta i spelvärlden (väggar, plankor etc), samt körde sjöstriderna i grafiskt imponerande Assassin’s Creed IV i PS4-version. Vi fick också en snabbtitt på Contrast och Drive Club och kan säga att vi är minst lika förväntansfulla för alla bra indiespel som kommer till PS4, som vi är över trippel-A-titlarna. Inte långt kvar nu… och du får givetvis en full genomgång på senses.se så fort maskinen dykt upp hos oss.
Vi fick också en pratstund med trevliga Åsa Wilander, Sverige-chefen för Playstation, och passade på att ställa lite läsarfrågor som ni mailat in till oss inför mässan. I dagsläget är tillgången på PS4-maskiner inte helt säker (som väntat), Nordisk Film hoppas få tillräckligt med maskiner till alla så snart som möjligt (helst vid release) men då inga siffror eller lagersaldon finns (iaf officiellt) så hänger detta fortfarande lite i luften. Målet är att alla som vill ha en innan jul ska kunna få det. Vår magkänsla säger att tillgången blir ganska god och vi lär inte se en stress á la Wii U-releasen förra året (det funkade inte så värst bra heller, låt alla som vill få köpa en maskin). Sony gör klokt i att försöka få ut så mycket maskiner så möjligt nu och inte gambla med prissättning och tillgång, då Xbox One blir försenad. 19 spel verkar klara för svenska releasen och Åsa tipsade också om Playstation EU:s blog, som är väldigt snabb med de senaste nyheterna för vetgiriga. Slutligen tackar hon för det stöd hon känt från PS-fansen och hälsar hon ser fram emot denna resa in i next-gen med alla härliga PS-spelare!
Microsoft och Xbox One hade en något blygsammare monter och maskinen blir ju dessutom försenad i Sverige till någon gång första kvartalet 2014 (obekräftat i dagsläget), eftersom man regionalt ska anpassa maskinen för svenska. Microsoft känner sig trygga i att det blir värt väntan och den lokaliserade Xbox One blir en signifikant annorlunda upplevelse än att ex gråimportera en EU-version vid release. Trots en rad mindre upplyftande rapporter om hur Xbox One blir tekniskt underlägsen PS4:an i arkitektur och prestanda (trots att spec:arna liknar på papper) samt att flera spel som på PS4 kör 1080p bara kör 720p på XO, så måste vi ändå konstatera att demo-versionerna man visade upp av kommande spel, imponerade storeligen. Ja, vi är svaga för Romare så Ryse – Son of Rome blir ju ett måste, men gladiatorbanan man fick spela var såväl häftig som otroligt snygg och detaljerad (vi är helt för grafik och prestanda, men extremt få personer kan faktiskt se skillnad på uppskalad 720p och 1080p på 50-60 tums bild). Man kunde urskilja hårstrån på armarna på figurerna, så extremt detaljerat var det. Forza-demot var också inspirerande och visade på imponerande frame rate. Slutligen var FIFA 14 på Xbox One en skön syn – härligt, högupplöst och snabb grafik gjorde att vi längtar som fan att få uppleva EA:s fotbollslir i next-gen (även on PS4-versionen lär bli först). Xbox One har kantats av halv-taskig PR sen E3 och med förseningar, högre pris och kritik av klenare hårdvara så har Microsoft haft lite av en uppförsbacke – men räkna absolut inte ut Xbox One i next-gen-kriget, här finns resurser och en hel del intressanta titlar, även om PS4:an lär får ett stabilt försprång, åtminstone i Sverige (om man nu får ut tillräckligt med maskiner och inte börjar prisspekulera, se ovan).
Nu ser vi fram emot den bästa spelmånaden på flera år, då november 2013 bjuder på hett efterlängtade releaser som Playstation 4 och dess 19 releasetitlar (Knack, Killzone, Contrast, Warframe mfl), Super Mario 3D World och Wii Fit U till Wii U, Need for Speed: Rivals till PS3 & Xbox 360 och såklart Ratchet & Clank: Into The Nexus på PS3.