Hem Film & TVBlu-ray Recension: Dune – Part Two
dune part two uhd 4k recension senses Guld

Recension: Dune – Part Two

Den efterlängtade uppföljaren till prestige-projektet Dune: Part One är här och med tanke på de ekonomiska framgångarna båda filmerna rönt är det nu säkert att vi får ett avslut på trilogin. senses rider sandorm med UHD 4K-utgåvan och berättar om upplevelsen.

Dune: Part Two fortsätter berättelsen där den första filmen slutade. Paul Atreides (Timothée Chalamet), som nu accepterat sitt öde som den messianska figuren Muad’Dib, fortsätter sin resa tillsammans med sin mor, Lady Jessica (Rebecca Ferguson), bland de inhemska Fremen-folket på planeten Arrakis där hans ännu ofödda syster ska få en trygg plats att komma till. Paul tränar och stärker sin ställning bland Fremen, samtidigt som han förbereder sig för att ta tillbaka kontrollen över Arrakis från den ondskefulla Harkonnen-familjen och deras allierade.

Denna mittenfilm, som ofta är den svåraste men av många kan uppfattas som den bästa i en trilogi, utforskar främst Pauls inre kamp och hans växande krafter som en “Kwisatz Haderach”, en övernaturligt begåvad individ som kan se in i framtiden. Han börjar också planera för att leda ett uppror mot imperiets förtryck, med målet att befria Arrakis och dess dyrbara resurs, kryddan melange, som är avgörande för rymdfärder och livslängd.

Under filmens gång utvecklas Pauls relation med Chani (Zendaya), en Fremen-kvinna, hans nya allierade och fiender främst genom sammandrabbningen med Harkonnen-husets kronprins Feyd-Rautha (Austin Butler) . Slaget om Arrakis intensifieras, och Paul måste använda all sin styrka och visdom för att navigera de faror som hotar både honom själv och hans folk.

Ljud och bild på UHD 4K

Dune: Part Two är skolboksexempel på varför UHD 4K-hembioformatet uppfanns. Filmskaparen Denis Villeneuves fantastiska berättande med Greg Fraisers storslagna foto, den sublima ljudläggningen av Richard King och Hans Zimmers nattsvarta soundtrack ger oss gåshud redan i introduktionens voice over av Florence Pugh. Fotot är skapat med andra generationens IMAX-kameror och resultatet i den kristallklara 2160p-transfern är inget mindre än spektakulärt. Vi missade filmen på IMAX i Stockholm, men var på galapremiären på Rigoletto, som ändå är en av stans bättre dukar och resultatet vi får på kontoret, på vår referensskärm Panasonic MZ2000 springer ärevarv kring det. Färgpaletten, som skiftar från planet till planet (snyggt!) – från rödaktig i öken-scenerna på Arrakis, till helt svartvit på Giedi Prime är rent referensmaterial. Vare sig vi snackar konstraster, som Fremens blåa ögon i halvljusa grottor, eller murrigt gröna trädgård-scener i kejsarens (Christopher Walken) palats så återges allt till felfritt, utan minsta tecken på digital efterbearbetning eller extra kantförbättring. Dolby Vision hjälper verkligen till att utveckla färgskalan och kontrasterna mår mycket bra av formatets dynamiska förmåga att använda 12-bitarsdjupet.

Ljudet är en given Oscar (vad det nu är värt nuförtiden); vårt starkaste minne från premiären var just ljudläggningen som verkligen är makalöst bra och varierad. Dolby Atmos-ljudmixen är lika mångsidig som Dolby Vision-bilden. Det kan vara knäpptyst så man nästan hör en svettdroppe landa ena stunden, till att fullkomligt blåsa på för fullt i surroundanläggningen och basen, särskilt när Harkonnens nazi-liknande samlingar sker eller under just den – kanske något för digitala – “gladiator-scenen”. Alltifrån striderna till Pauls ridande på sandmaskar är rent örongodis. Hans Zimmer soundtrack kryper in under skinnet och även om tysken genom åren gjort några av de trallvänligaste soundtracken i Hollywoods historia så återfinns inget av det här. Det är krypande obehag, låga bastoner och andra, små detaljer i ljudbilden som skapar stämningen. Mästerligt.

Extramaterialet är alltid en crap shoot på svenska utgåvor, men till vår glädje så finns det rikligt med detta på UHD 4K-utgåvan av Dune: Part Two. Drygt en och en halv timme av lagom långa dokumentärer, alltifrån hur världen byggts upp till hur Austin Butler tog sig an sin hypade rolltolkning finns med och fungerar både som en titt bakom kulisserna som en enklare filmskola. Ett kommentarspår med Denis Villeneuve hade varit lök på laxen, men man kan väl inte få allt.

Slutomdöme Dune: Part Two UHD

Att Dune: Part Two är en UHD-utgåva av referensklass råder ingen tvekan om. Som film betraktat är den också en uppvisning i fantastiskt hantverk. Vi är många som längtar efter en fantasy-/rymdopera-trilogi att mätta törsten efter Sagan om Ringen och Star Wars-filmerna med. Dune-filmerna är väl kanske inte det fullt ut, men de är det närmaste vi kommit hittills. De har det episka berättandet men är samtidigt lite för långa för sitt innehåll och lite för “perfekta” för att helt återskapa känslan. Humorn saknas nästan helt och allt är så välpolerat att man inte riktigt får samma värme och engagemang för karaktärerna, som man får för Frodo och hans gäng eller Luke, Leia och Hans Solo. Författaren Frank Herbert, som växte upp som katolik men senare konverterade till buddismen, blandar in massor med messianskt berättande (en av de populäraste story-typerna i Hollywood) med österländsk mystik och fjärranöstern-semitiskt klingande namn och uttryck. Det är en spännande grund som vi hoppas ska ge en rejäl pay off i sista filmen, som troligen blir Dune: Messiah-adaptationen (vågar vi gissa på lågoddsaren Dune: Part Three?).

Dune: Part Two är i alla fall en lång, extremt välgjord och stämningsskapande film med visst djup, som ändå känns som lite av en mellanfilm och som skulle behöva ett ordentligt avslut. Ettan knockade oss av stolen och kanske var förväntningarna mycket högre ställda på tvåan? Hursomhelst är detta en fantastisk UHD 4K-utgåva (med Blu-ray) som ingen sci-fi eller fantasy-älskare bör missa!

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.