Turn 10 knockade oss med sitt Forza Horizon 2, som vi utnämnde till 2014 års bästa spel. Frågan är om de kan göra om bragden med Forza Motorsport 6?
När Xbox One lanserades så släpptes också Forza Motorsport 5, en grafiskt och spelmekaniskt imponerande skapelse som led av mindre lyckade designer-val, såsom mikrotransaktioner (äkta pengar) för att köpa bilar och tillbehör, troligtvis på grund av något för framstressat release-schema (25% av innehållet från fyran saknades). Forza Motorsport 6 tar ett kliv framåt på i princip varje punkt, men det märks att det är ett Motorsport och inte ett Horzion-spel.
Forza Motorsport-spelen har lagt sig lite i mittenfåran av bilspel – de är liksom en ganska välbalanserad kittning av simulator och arkadracing. Detta gör att Motorsport kommer att tilltala en relativt bred publik, men inte de allra mest engagerade fansen av simulatorer (typ Live for Speed) eller ren arkad (Burnout etc).
Forza Motorsport 6 har hög teknisk nivå och tar in mängder med nya bilar (460 totalt, en imponerande siffra) och banor från hela världen. Här finns kända amerikanska banor såsom Long Beach såväl som vackra, europeiska stadsrace i Prag, till exempel. Det hela är väldigt karriärfokuserat, med banor i diverse klasser som man måste komma på plats 1-3 i varje race på och nytt för i år är mod packs – en slags överrasknnigspaket med moddar som påverkar din bil positivt antingen tillfälligt eller permanent (fler packs kan köpas för spelets valuta, CR). I modpacks finner du även ”Dares”, särskilda utmaningar där du får en begränsning, till exempel ingen rewind eller extra vikt, mot bonuspoäng ifall du ändå klarar banan på de givna premisserna.
Grafiken i Forza Motorsport 6 har varit omtalad ända sen de första realtids-demoklippen började cirkulera på nätet. Nu får vi snyggt och verklighetstroget regn- och nattracing, serverat med uber-stabil frame rate på 60 fps. Just frame rate:n ska Turn 10 ha en stor eloge för – Forza Motorsport 6 är ett av de smidigaste och grafiskt bäst flytande spel vi sett i genren. Det spelar ingen roll om du spelar solo på en vacker bana som Prag, eller online mot 23 andra spelare: frame raten ligger som en smäck på stabila 60 frames i maxupplösningen 1080p och vi applåderar denna bedrift. Det visar också på Xbox One:s hittills inte helt utnyttjade potential. Oftast mäter samma spel på PS4 lite bättre, med lite högre upplösning, men när en exklusiv studio som kan maskinen redan nu lyckas få ut så mycket prestanda så är vi väldigt hoppfulla för fler såna här uppvisningar i framtiden av maskinens livscykel. Full pott är dock inte givet eftersom Forza Motorsport 6 är ojämnt i sina detaljnivåer. Banor som tidigare nämnda Prag är fantastiska att se på, med avancerade texturer, solljus- och vatteneffekter som heter duga. Medan andra banor, särskilt några av de klassiska racingbanorna, är precis tvärtom – enkla och tidvis grovt skissade. Publiken på bänkraderna är en ansiktslös massa som påminner om de sketchartade arenorna man målade upp för 15 år sen. Missförstå oss inte, Forza Motorsport 6 är inte fult på något sätt, men detaljnivån och ambitionen på banorna skiljer sig ganska markant.
Ljudet är som vanligt väl genomarbetat och enligt vår lekmannauppfattning väl representativt för verkligheten. Nu har vi ju inte själva provkört alla bilar i spelet i verkligheten, men de bilar vi har provat känns som de återskapats naturtroget, med den snygga skillnaden i surround och bas när man sitter i och utanför bilen. Musiken är inte så mycket att orda om och introrösten är den vanliga, pedagogiska och varma kvinnorösten vi vant oss vid från Forza-spelen. Här finns också ett Top Gear-tema men ”lustigt nog” hör vi inte antydan till nyligen sparkade Jeremy Clarkson…
Kontrollerna kommer att kännas väl igen från tidigare Forza-spel, även om introduktionen av regn och våt vägbana ändrar premisserna en del. Lite för mycket enligt vår smak. Regnet har inte bara en grafiskt snygg effekt utan det samlar också pölar på körbanan (på väldigt realistiska platser, enligt Turn 10). Dessa pölar bör du verkligen undvika då du annars får en rejäl vattenplaning – varenda gång – á la klassiska oljefläckar i 8/16-bitarsspel som Pro AM Racing och Super Cars. Detta är inte realistiskt och känns skriptat på ett sånt sätt att man förväntas helt undvika pölar och barriärer. Även dessa fungerar som rena hinder, då bilen i 99 fall av 100 sugs fast i däcken som står uppställda kring banorna, vid minsta kontakt. Annars är det mycket av samma känsla, bilarna styr överlag ganska bakhjulsdrivet och man måste få in rätt balans i bromsandet och svängarna, som annars går rakt fram som en pulka i för hög hastighet. Det går att justera körhjälp såsom autobromsar (som du absolut bör stänga av för att få ut någon som helst känsla och utmaning), rekommenderad körbana och hastighet samt hur duktiga motståndarna är. Det omdebatterade ”Driveatar”-systemet lever vidare och du tävlar ofta mot äkta (eller simulerade) körningar från vänner du har på Xbox. Denna setting kan nu ställas in till att vara mindre aggressiv (då vissa spelar som om det vore Burnout, eftersom det inte nämnvärt påverkar rank och bilens egenskaper på de flesta svårighetsgrader), men ställer man ned den tycker vi motståndarna känns allt för passiva och utan vinnarskalle, så vi rekommenderar att du låter det vara avslaget.
Forza Motorsport 6 har anammat Horizon 2:s underbara Showcase-events, där du då och då får delta i en spektakulär happening, såsom ett Indy-race med ett monster till F1-bil. Detta är hur kul som helst och det överraskar och lättar upp spelets ganska linjära upplägg med x antal race i varje kategori, sen nästa. Du kan vinna bilar i spins för varje gång du levlar upp, precis som tidigare, men du kan inte använda dessa fritt, vilket är toksynd då du ibland vinner jackpot och bil för 1 miljoner CR men sen inte kan använda den förrän långt senare in i spelet. Online finns fler möjligheter att välja fritt och där finns också ett smidigt rank-system som matchar dig med liknande nivå på spelare, vilket gör hela online-upplevelsen väldigt enkel och smidig. Du kan också tävla över tid och samla poäng och får veckovis en uppdatering om hur du klarat dig mot konkurrensen.
Forza Motorsport 6 gör det mesta rätt och i slutändan kommer allt ned till smak – gillar du hög realism och utmaning så är kanske spel som Project CARS eller iRacing bättre val. Gillar du galen arkadracing så bör du hålla dig till Burnout och dess kloner. Forza Motorsport 6 lägger sig någonstans i mittenfåran – på många sätt – och är väldigt troget sina föregångare. Det gör allting bra men det är inget som sticker ut enormt, förutom det smidiga och tekniskt snygga multiplayer-läget. Så är du en Forza Motorsport-fan så kommer du säkert bli hur nöjd som helst med denna utgåva, som är den maffigaste och mest genomarbetade hittills (i stark konkurrens med fyran). Vi på redaktionen kunde dock sakna friheten och körglädjen i Forza Horizon 2 och i hemlighet så drömmer sig nog många av oss bort till hur kul det kommer att bli att få fortsätta leva ut sina bilfantasier i nästa Horizon-spel istället. Fram till dess kommer Forza Motorsport 6 ändå hållas oss gott sällskap.
Så här sätter vi betyg på Senses