Hem Allmänt Recension: Furiosa – A Mad Max Saga

Recension: Furiosa – A Mad Max Saga

Furiosa: A Mad Max Saga handlar om unga Furiosa (Alyla Browne) som föds och lever i harmoni, till en början, i en av de få kvarvarande oaserna i ett krigshärjat och ödelagt Australien. En dag finner onda människor platsen och hon kidnappas och hamnar i händerna på den fullkomligt galne Dementus (Chris Hemsworth). Ett liv i fullständig misär börjar och det blir inte bättre när hon senare hamnar i klorna på Immortan Joe (Lachy Hulme). Hon hamnar bokstavligen ur askan och in i elden, sakta men säkert kämpar sig den nu vuxna Furiosa (Anya Taylor-Joy) igenom alla faror med en enda tanke i huvudet; hämnd.

Regissören och manusförfattaren George Miller skapade filmhistoria med den första filmen om Mad Max från 1979 och i och med uppföljaren Mad Max 2 hade både han och filmens stjärna Mel Gibson blivit megastjärnor. I och med den i min mening mycket sämre Mad Max Beyond Thunderdome (med Tina Turner!) som hade premiär 1985 stannade sagan om Mad Max av. Miller fortsatte att regissera, men inget i samma genre som den som han blev berömd för. Bland annat har han regisserat bägge Happy Feet-filmerna och uppföljaren till filmen om den lilla grisen Babe.

30 år efter den senaste Mad Max-filmen dök det äntligen upp lite goda nyheter och Mad Max: Fury Road hade premiär 2015. Filmen är i min mening ett absolut mästerverk och även om Mel Gibson har bytts ut mot Tom Hardy är detta ändå den bästa filmen i serien tycker jag, även om jag verkligen gillar Mad Max 2. Nio år senare är vi tillbaka i Mad Max-världen men konstigt nog inte i och med en uppföljare på Fury Road utan som en prequel som handlar om Charlize Therons karaktär Furiosa. En alldeles för lång trailer för filmen gick varm på biograferna och jag var måttligt intresserad. Dels för att jag inte brydde mig så mycket om karaktären och dels för att jag tyckte effekterna såg sämre ut än i den snart ett decennium gamla Mad Max: Fury Road. Så nu när jag sitter med en fin UHD 4K-utgåva av Furiosa: A Mad Max Saga kan jag inget annat än att stoppa den i spelaren och se vad George Miller och company har kokat ihop denna gång…

Furiosa: A Mad Max Saga börjar verkligen rakt in i action direkt och även om vissa effekter konstigt nog ser daterade ut jämfört med förra filmen så störde det mig mindre än vad jag trodde att det skulle göra. Det som störde mig lite däremot är att det är väldigt många sekvenser som är uppsnabbade för att actionscenerna ska se ännu mer spektakulära ut. Det är i och för sig ett grepp Miller har använt i alla Mad Max-filmer men denna gång tänkte jag på det så pass mycket att jag var tvungen att kontrollera så inte spelaren spelade upp filmen för fort.

Världen och karaktärerna är precis lika underbart fantasifulla som i alla filmerna. Det finns en detaljrikedom som är enorm och det finns hela tiden överraskningar att finna. Filmen är även väldigt brutal på sina ställen och det känns verkligen av att Miller har fått ta ut svängarna. Som sagt, det finns en hel del CGI i filmen men till största delen har filmskaparna förlitat sig på att göra så mycket som möjligt praktiskt och sedan förstärkt scenerna med datorns hjälp. Det finns en del sekvenser i den här filmen som verkligen är helt fantastiskt välgjorda.

Filmens huvudperson spelas första timmen av filmens 148 minuter av den under inspelningen tolv år gamla Alyla Browne, som imponerar stort i sin rolltolkning. Filmens första halva innehåller verkligen flera riktigt hjärtskärande scener. Sedan tar Anya Taylor-Joy över och även om jag inte riktigt förstår varför de inte kunde använda Charlize Theron i rollen då den här filmen bara utspelar sig fyra år före Fury Road, kanske var det ändå var ett för stort gap att den då 9 år äldre Theron skulle spela sig själv 4 år yngre. Oavsett så tycker jag Taylor-Joy tar över stafettpinnen med bravur och jag köper henne stenhårt som Furiosa. I andra roller får vi se en hel del bekanta ansikten som bet i gräset under Fury Road vilket är kul att få återse.

Chris Hemsworth har blivit synonym med den numera ganska fåniga Thor, och det är verkligen roligt att få se honom spela något helt annat. Det är hela tiden på gränsen till överspel, men det fungerar ändå och mot slutet finns även ett oväntat djup.

Slutet är tyvärr det som inte håller hela vägen för mig. Furiosa: A Mad Max Saga är som sagt närmare två och en halv timme, men mot slutet känns det otroligt stressat. Allt ska helt plötsligt knytas ihop på kortast möjliga tid och riktigt viktiga händelser swishar förbi utan att landa alls. Riktigt synd, för filmen i övrigt har ett väldigt bra tempo och balans mellan handling och action.

UHD-utgåvan av Furiosa: A Mad Max Saga drar in full pott rakt igenom. För att börja med bilden, så är den bland det bästa jag sett någonsin, med vackra färger och djup svärta. Filmen är filmad med Arri Alexa 65-kamerasystem och därmed finns det ingen förlust mellan kameran och denna 4K-utgåva. Sedan med Dolby Vision (HDR) finns det ingenting att klaga på. En film som denna ska ses på detta sätt då det finns så otroligt många detaljer att uppleva och det finns ingen som helst indikation på varken komprimeringsartefakter eller laggande panoreringar. Den stora actionscenen på lastbilen i mitten av filmen är ett cineastiskt mästerverk och kan inte avnjutas på bättre sätt än denna Ultra HD-utgåva.

Ljudet i Dolby Atmos är lika imponerande. Det här är en film som hela tiden rör sig framåt och det känns även av i ljuddesignen. Samma som med bilden är ljudet av referenskvalitet och i Bullet Farm-sekvensen mot slutet av filmen får vi verkligen en ljudupplevelse utöver det vanliga.

Som grädde på moset kommer även UHD-utgåvan proppad med extramaterial. Det finns en längre dokumentär på närmare en timme och sedan ett gäng kortare som är riktigt informativa och underhållande.

Sammanfattningsvis älskar jag verkligen stora delar av Furiosa: A Mad Max Saga och i kombination med den sanslöst välproducerade UHD-utgåvan kan jag inte ge ett annat betyg än ett måste. Vi får se vad som sker i Mad Max-världen om det blir någon uppföljare, för tyvärr gick filmen inte så bra på bio, men vem vet – om hemmamarknaden hittar den så kanske det finns en möjlighet att vi får hälsa på i Mad Max värld, en gång till.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.