Hem Film & TVBlu-ray Recension: Ghostbusters – Frozen Empire (UHD)

Recension: Ghostbusters – Frozen Empire (UHD)

Jag har redan recenserat Ghostbusters: Frozen Empire när filmen gick på bio, så den här recensionen kommer att koncentrera sig på UHD-utgåvan, men även inkludera några reflektioner efter att jag nu har sett filmen två gånger.

Min första kontakt med Ghostbusters var inte genom filmen från 1984, utan via den tecknade serien The Real Ghostbusters från 1986. Jag minns hur jag var hemma hos en äldre kompis som utbrast att det där inte var de riktiga Ghostbusters och visade mig och min bror filmen. Jag var fast från första bildrutan till sista. Sedan dess har det dykt upp flera olika tecknade serier, uppföljare och en reboot som ingen ville ha. När Jason Reitman, son till originalregissören Ivan, skrev och regisserade Ghostbusters: Afterlife (som jag verkligen älskade) så såg jag fram emot flera välgjorda uppföljare med honom vid rodret.

Döm om min förvåning när han hoppade av redan till uppföljaren Ghostbusters: Frozen Empire, och istället tog författarkollegan Gil Kenan över. Kenan är inte helt oerfaren som regissör, men nu när jag ser om filmen en andra gång stör jag mig på flera konstiga val både i manus och regi.

Redan första gången jag såg filmen irriterade jag mig på att slutstriden känns otroligt trång och liten. Allt utspelar sig i garaget på brandstationen, och filmskaparna klämmer in 13 personer i ett och samma utrymme som ska försöka ha något vettigt att göra. Det blir ganska snabbt fånigt. Varför inte dela upp teamen lite? Original-Ghostbusters kunde ha åkt runt staden för att rädda befolkningen från spöken som flytt, medan det nya gänget kunde ha slagits mot storskurken. Filmen hade en budget på runt en miljard svenska kronor, men det känns ändå som pengarna tog slut mot slutet av filmen. Det finns nästan ingenting som visar hur resten av staden påverkas av iskylan och det annalkande hotet. Här är det tydligt att Kenan har tagit sig vatten över huvudet, för slutstriden fungerar enligt min mening inte alls vid en andra titt. En annan sak som är tydlig är att manuset inte riktigt har tänkts igenom när det gäller karaktärerna Lucky och Podcast. De har noll och ingenting att göra i filmen, och verkar vara intryckta med skohorn och vaselin. Samma sak gäller för Janine Melnitz, som nu helt plötsligt har gått från sekreterare till Ghostbuster med egen dräkt och hela kitet. En viss fan-service är bra, men när filmen blir ett enda långt smörgåsbord och ingen ratas blir det snabbt för mycket.

Det är synd, för i övrigt har filmen flera riktigt bra sekvenser, framför allt i början då de jagar spöken genom New Yorks gator. Det är även kul att original-Ghostbusters får mer att göra, men när det väl kommer till kritan känns de överflödiga på grund av den kassa slutstriden.

Något som inte är kass är UHD-utgåvan av Ghostbusters: Frozen Empire, som är av referenskvalitet både när det gäller ljud och bild. Låt oss börja med ljudet, som är i Dolby Atmos. Det här kan vara ett av de mest kraftfulla ljudspåren jag har upplevt. Slutstriden, som jag nämner ovan, blir riktigt spännande med allt som sker runt omkring dig i soffan. När skurken öppnar munnen och talar, skakar väggarna. Ljuddesignen är en fröjd rakt igenom, och när sluttexten börjar rulla med den klassiska låten så kan jag inget annat än fånle av lycka.

Bilden presenteras i 2160p med både HDR-10 och Dolby Vision. Skivan är en 100 GB-skiva för att kunna tillgodose bitraten som ligger på hisnande 70-80 Mbps. Det här gör att bilden är sanslöst stadig även under snabba panoreringar. Svärtan är perfekt och färgerna är djupa och klara. Högkvarteret är fyllt av roliga detaljer, och du kan pausa bilden var du vill och verkligen nörda ner dig i allt som finns där, då skärpan är perfekt. Scenerna på kvällen ser makalöst bra ut, och kontrasten mellan ljust och mörkt presenteras helt utan någon tillstymmelse av blödning.

Som grädde på moset innehåller även UHD-utgåvan en hel del roligt extramaterial som faktiskt visar många godbitar från inspelningen. Framför allt är det kul att se hur mycket de faktiskt har filmat praktiskt, och att Slimer inte är en digital skapelse – precis som i originalfilmerna är han en docka.

Sammanfattningsvis blev jag lite mer besviken på Ghostbusters: Frozen Empire vid en andra titt, men då UHD-utgåvan är sanslöst bra landar betyget ändå på en rekommendation. Framtiden för Ghostbusters verkar vara lite oviss just nu, eftersom bioklimatet är riktigt tufft och färre tar sig ut ur husen för att se film på bio. Vi får se hur försäljningen blir på hemvideo och om vi får återse gänget en femte gång. .

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.