Go Home Annie är ett psykologiskt skräckspel som skapar en ganska unik och fängslande stämning redan från början. Spelet kombinerar en gripande berättelse med en atmosfärisk design, vilket gör att det sticker ut i skräckgenren. Spelmekaniken i Go Home Annie är en blandning av pussellösning och utforskning. Upplägget är ganska annorlunda och spelet har en härlig mystik över sig som håller i sig från början till slut.
Go Home Annie kombinerar en hel del detaljer som jag gillar. Det är välgjorda och annorlunda pussel, musiken och miljöerna är spännande och intressanta. Grafiken är helt okej med tanke på att det här inte är ett AAA-spel med miljarder i budget.
Det som är synd med Go Home Annie är att det finns en del konstiga lösningar som jag inte riktigt förstår mig på och som förstör helheten. Redan i första sekvensen ska jag bryta mig in i ett hus. Det finns en dörr som inte går att öppna och går du runt huset finns där en uppsjö av verktyg som du skulle kunna använda för att bryta upp en dörr eller slå in ett fönster. Här ligger både hammare och yxor. Ingen av dem går att plocka upp, förutom en liten kniv som jag ska använda för att öppna en låda där jag hittar en videokamera och ett band.
Med sagda videokamera kan jag se alternativa verkligheter och få dem att materialiseras till min värld. Så nu får jag tag i en kofot och kan ta mig in. Jag kan liksom inte avgöra om det är ett medvetet val att irritera spelaren redan från början med det ologiska att du inte bara kan ta yxan och ta dig in eller om de bara inte tänkte sig för? När jag väl är inne i huset så börjar spelet på riktigt och pusslen är uppbyggda med att du ser olika skeenden på videokameran och därefter kan du låsa upp nästa sektion.
Pusslen är ganska finurliga och det tog en stund innan jag fick in snitsen. Nu till ett annat aber och jag har försökt, tro mig. Hur f%&n lägger jag ifrån mig den j&¤%a kameran när jag väl har plockat upp den? Det verkar inte gå, jag har läst på forum, jag har kollat videos men gått bet. Kameran tar upp en stor del av bilden och är enormt irriterande när jag inte behöver använda den. Det finns säkert ett sätt men jag har inte hittat det.
Jag testade Go Home Annie på PC och den rekommenderade prestandan är 16 GB RAM och ett Nvidia GTX 1070-grafikkort eller liknande. Min PC är betydligt kraftfullare än detta och spelet fungerade helt fläckfritt utan några irriterande buggar. Det går med lätthet att spela med handkontroll, men då det är en del precision om var du ska trycka och sikta, tyckte jag att mus och tangentbord ändå var att föredra.
Sammanfattningsvis är Go Home Annie ett ganska häftigt och bitvis läskigt spel men med en del irriterande skavanker som drar ner helhetsintrycket.
Nordcurrent Labs skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
Så här sätter vi betyg på Senses