Uppdatering: Halo – The Master Chief Collection har nu förbättrats för Xbox One X, där det erbjuder 4K-grafik och 60 fps. Mumma!
Det går inte att överdriva Halo-spelens betydelse för hela FPS-genren på konsol. Innan det första spelet, Halo: Combat Evolved, kom till den ursprungliga Xbox:en 2001 (13 år och två konsolgenrationer sen) så fanns det inte ens mycket first person shooters att tala om. Det var något som ”krävde mus och tangentbord”, något som på den tiden ”bara kunde funka på PC”. Men, en på den tiden föga känd Mac-spelstudio – Bungie, skapade ett spel och en protagonist som inte bara blev en av Microsofts absolut bästa säljande spelserier med 60 miljoner exemplar sålda, utan även en av världens mest älskade spelhjältar. Master Chief, aka John Spartan 117, var den bioniske soldaten, som i äventyr efter äventyr räddar mänskligheten från Covenant-hotet.
Det är svårt att inbilla sig vad 13 år i speltid innebär. Vi snackar grafik och komplexitet som skulle vara skrattretande på en mobiltelefon idag. Ändå minns man Halo med en stark känsla av lycka. Det var ett spel som hade en – för genren – bra story och omväxlande miljöer, blandat med intensiva och utmanande fighter. Något Bungie inte lyckats med i aktuella Destiny, som trots att det delar och till viss del utvecklar goda sidor i FPS-genren, i princip totalt saknar story och omväxling. Det går tyvärr lite mode i att ”remake:a” spelklassiker – man putsar upp grafiken och säljer sen ett spel en gång till, till de icke-bakåtkompatibla formaten. Men Halo: The Master Chief Collection innehåller alltså alla fyra fristående Halo-spel och ger oss en uppgradering som heter duga – på allihop faktiskt, även om din haka lär falla hårdast när du tittar på de första två (som ju också gått längst tid sen).
Låt oss börja med ryktet – ja, du behöver ladda ned en 22 GB stor uppdatering första gången du spelar spelet. Det var enda sättet att klara av att ha spelet på en enda Blu-ray-skiva. Och det var ett klokt beslut som är lätt värt det. Har du en någorlunda modern uppkoppling är det gjort på några timmar (sätt på nedladdningen under natten t ex) sen har du ett spel som innehåller väldigt få laddningstider. Du kan fritt spela vilket Halo som helst av 1-4 och även välja svårighetsgrad och till och med kapitel. Detta kan kännas lite fragmenterat, men det är faktiskt smart. Det ger dig möjlighet att till exempel spela om ett visst kapitel på en ny svårighetsgrad eller hoppa och spara fritt mellan de olika spelen.
Halo: Combat Evolved – Anniversary EditionVi går rakt på Halo: Combat Evolved som fått sig en rejäl make-over. Det är knappt att man tror att det är samma spel! För att ytterligare style:a så har utvecklarna gjort att du fritt kan växla, i realtid, mellan Halo: Anniversary HD och originalspelet (detta innebär alltså att din Xbox One kör båda spelmotorerna parallellt utan prestandaförlust – stilpoäng!). Skillnaden är otrolig. Remake:n glänser och lägger till allehanda ögongodis som realtids-ljuskällor, helt nya, avancerade texturer och massvis med detaljer, HD-upplösning i 1080p och underbara 60 fps (alla fyra delar klarar alltså detta). Det blir nästan komiskt att växla i tid och otid och se hur primitiv designen och texturerna var 2001… Men charmen är ändå helt intakt. Och om HD-grafik är det nya svarta så är HD-LJUD det nya vita. För första gången på länge hör man tydligt upplösningen, detaljerna och de oändligt fler instrumenten och kanalerna i HD-ljudmixen, som filats på till perfektion hos Skywalker Sound. Halo har ett av världens bästa spelsoundtrack och med det omarbetade ljudet – som faktiskt är lika imponerande som grafiken – i en ordentlig surroundanläggning så är Halo: MCC en njutning för alla sinnen. Precis som ett bra spel ska vara. Halo:s story håller bra än och även om viss speldesign börjar kännas lite föråldrad, har spelet en framåtrörelse som vi kan njuta lika mycket av idag, som då det begav sig.
Halo 2 – HD-remakenHalo 2 fortsätter jubiléet och visar upp en helt ny grafikmotor och mellansekvenser i absolut världsklass (även här ackompanjerade av soundtrack i Hollywood-nivå). Ansiktsmodellerna är strålande och ofta ser Halo 2 ut som en påkostad sci fi-rulle, där man får anstränga sig för att se om den faktiskt är gjord av grafik eller filmad. Så grymt är det. Spelet i sig är också ett rejält lyft, återigen med 1080p, 60 fps och HD-ljud. Bungies införande av dual-wield (att du kan skjuta två vapen samtidigt) gör Halo 2 till en av favoriterna i serien för oss. Du som spelat det förut kommer att njuta av att återupptäcka det, den saken är säker.
Halo 3 – Xbox OneI Halo 3 slutar skillnaden vara så enorm som förr, då Halo 3 kom till den betydligt mer avancerade Xbox 360. Men även här njuter vi av 1080p, 60 fps och nya ljudmixen. Dual-wield finns kvar och delar av spelet utspelar sig i djungel, och påminner om en slags lyckad spelversion av Rovdjuret (som vi ju aldrig fick). Halo 3 markerade också Bungies sista spel i serien och man valde sen att gå independent och utveckla för alla format, en flytt som hittills inte gett något i närheten av briljansen hos de tre första spelen.
Halo 4 – Xbox OneHalo 4, som är det första spel Bungie inte skapat, utan istället 343 Industries (som även står bakom hela denna ”remake-box”, som vi skulle vilja kalla den) så känns en annan studios handlag, även om spelet klart platsar i samlingen. Dual-wield är övergivet för mer episod-baserad action, nya ”reclaimer storyn” är bra och fördjupar en redan intressant utveckling, som lämnar oss med en cliff hanger som gör oss grymt nyfikna på Halo 5. Även här är den nya grafikmotorn till tjänst och ger oss ansiktsmodeller som alla andra spelstudios borde studera (de enda vi sett hittills som matchar på Next-gen är nya Call of Duty: Advanced Warfare – vi börjar snacka nästan film-realism). I övrigt är det som på förra delarna, perfekt frame rate och högsta upplösning, parat med underbart HD-ljud. I december kommer också en uppdatering som planeras innehålla expansionen Spartan Ops.
(Multiplayer-funktionen finslipas in i det sista, så vi har inte haft tillfälle att utvärdera den, men återkommer med uppdatering närmare spelets release)’
Inget FPS är bättre än sina kontroller och Halo Master Chief Collection slarvar verkligen inte på den punkten. Xbox One-kontrollern ligger perfekt i handen och precisionen är klockren, såväl när du ska springa runt på banorna som när du leker krypskytt bland bergen och plockar av intet ont anande covenanter. Storyn, de lagom långa checkpointsen och den välbalanserade svårighetsgraden (redan på normal måste du planera ditt vilda skjutande, om du ska överleva länge) gör att Halo-spelen lämpar sig utmärkt för såväl snabba sessioner, som långa sittningar en hel kväll.
Med i Halo:MCC finns också en massa extramaterial, bland annat i form av en live-action-serie vid namn Halo: Nightfall, som man skapat ihop med Ridley Scotts bolag Scott Free. Denna serie anknyter och ger nya detaljer till storylines genom alla spelen. Produktionsvärdet är högt och skådespeleriet helt OK, men någonstans njuter vi mer av att spela Halo FPS-shootern än att fördjupa oss i den, förvisso välskrivna, men inte helt unika science fiction-världen.
Det är bara att lyfta på hatten åt 343 Studios som har gjort ett herkules-arbete med att ge oss några av spelhistoriens bästa FPS i en ny skrud, för 10-talet. Det är läckert, väl sammansatt och kvalitet från första bildrutan och musiktonen. Och det är fascinerande hur Microsoft fått ännu en hit att rada upp för sin relativt nylanserade Xbox One, som nu har en väldigt späckad höst och vinter, med flera exklusiva titlar i toppklass.
Om du spelat och älskat Halo måste du ha denna remake, som bibehåller och förbättrar i princip varenda aspekt av ett redan grymt spel (särskilt de första två). Om du inte spelat något Halo, men vet med dig att du gillar FPS, är detta också ett måste. Vi skulle nog nästan våga säga att detta är en perfekt inkörsport till FPS, vare sig du aldrig spelat eller är ny i genren. Det finns inget bättre sätt att uppleva genren på, än i sällskap av Master Chief och Cortana, din digital följeslagare.
Och ja, du som köper det kan få ta del av Halo 5-multiplayer-betan i slutet på året… Vi syns där!
Så här sätter vi betyg på Senses