När jag först hörde talas om titeln Halo Wars, så trodde jag det rörde sig om någon ny, FPS-fest á la Counterstrike där en massa spelare på nätet skulle få fragga varandra hej vilt som olika Halo-karaktärer. Men istället för (ytterliggare) ett FPS får vi ett RTS (Real Time Strategy) från Microsoft och Ensemble Studios.
Historien utspelar sig i det för många välkända Halo-universumet, en tid innan det första Halo-spelet (lite krånligt, men never mind – det är bara bakgrundsinfo). Spelaren, dvs du, tar kontroll över en armé från UNSC-krigsskeppet “Spirit of Fire”. Ditt första uppdrag blir bland annat att rädda ett par undsatta soldater och hitta en förlorad bas. Senare kommer fullskaliga krig mot de elaka Covenants och då du spelat igenom det kampanjläget, så varför inte byta till den mörka sidan och styra Ghosts, Grunts och Scarabs och låta dem kalasa på UNSC-soldater?
Halo Wars känns genomtänkt i upplägg och genomförande och är mycket enkelt att komma in i. Det finns en föredömligt kort och tydlig tutorial som du kan (och bör) spela igenom först, som lär dig grundknapparna och några tricks. Du som spelat RTS förut kommer känna igen i princip allt. Sen bär det iväg – olika uppdrag med olika förutsättningar, som du dessutom kan välja svårighetsgrad på. Efter ett tag bryter hela helvete löst och du styr över fullskaliga stridsfält, som innehåller allt ifrån massakrerade soldater och baser som bombas från luften.
Xbox-kontrollen är perfekt till spelet. Det går snabbt förstå vad varje knapp gör, det är smidigt att få en överblick och enkelt att få till de kommandon man vill (flytta, anfall, bygg, etc). I princip allt är “snott” från klassikern Command & Conquer, spelet som var det stora genombrottet för genren (även om man skulle kunna säga att Westwoods eget Dune II faktiskt var ett av de första, riktiga RTS-spelen). Du bygger baser, som i sin tur kan bygga enheter som i sin tur kräver resurser som du kan “harvesta”. Det är lustigt att Halo-serien på sätt och vis gått åt motsatt håll från Command & Conquer – några hardcore-fans kanske minns C&Cs mindre lyckade gästspel inom FPS-geren i spelet Command and Conquer: Renegade? Till skillnad från det så funkar Halo-världen alldeles utmärkt som RTS.