Hem SpelPC Recension: Hauntii

Recension: Hauntii

Titelns Hauntii är ett något naivt men mycket modigt spöke som är på jakt efter svar. En mystisk ras av lysande varelser, kallade Eternianer, leder förlorade själar till ett centraltorn där de når upp till en högre nivå. De kan se ut som änglar, men ingen vet riktigt vilka de är eller varifrån de kommer. Använd spöklika krafter för att styra både invånare och miljö, hitta lösningar på diverse pusselutmaningar och det bästa sättet att hantera strider. Lös Evighetens mysterier och forma ditt öde i ett förtrollande äventyr som inte liknar något annat.

Hauntii använder en unik handgjord konststil som verkligen utnyttjar linjekonst, animation och en slående tvåtonspalett. Kameran agerar som en karaktär i spelet, sveper över och zoomar in och ut ur miljön för att betona vissa scener och ge riktning åt var vi ska ta vägen härnäst. Hauntii har ett dynamiskt soundtrack av Michael Kirby Ward som ständigt följer handlingen på skärmen och skapar en verkligen annorlunda audiovisuell upplevelse.

Hauntii har en expansiv handgjord värld med tajta men öppna miljöer. Oavsett vilken väg du tar, kommer det alltid att finnas något runt hörnet som väntar på att upptäckas. Bygg stjärnbilder och avslöja historien om Hauntiis tidigare liv. Hitta de bitar du behöver genom att utforska, lösa utmaningar eller byta till dig med andra spöken.

Hauntiis styrka är dess unika utseende, men det är lite av ett tveeggat svärd eftersom det ibland kan vara svårt att orientera sig, även med en karta. Det är inte alltid helt logiskt vad som är en vägg, en gångväg eller något annat sorts hinder. Det var både en och två gånger som jag dog utan att överhuvudtaget förstå varför, tills jag insåg att jag gått rakt in i en fiende eller att min livskraft dränerades för att jag befann mig i ett skadligt mörker. Detta leder till en viss frustration och spelglädjen som annars är stark trubbas av något.

Sammanfattningsvis vill jag ändå rekommendera Hauntii, då det verkligen är ett unikt spel med en härlig look och känsla. Men som sagt, se upp för en del inte helt logiska fiender och miljöer.

Firestoke skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.