Hem SpelGambling Hur mycket svårare är det att utveckla spel för PC och konsoler än för onlinecasinon?

Hur mycket svårare är det att utveckla spel för PC och konsoler än för onlinecasinon?

av senses.se

Trots att flertalet proffsutvecklare kan arbeta i åratal för att skapa ett riktigt mästerverk till tv-spel, kommer vissa spelare fortfarande att föredra enkla onlinespel som de klassiska slotmaskinerna vilka kan skapas på bara ett par månader. Några populära spelleverantörer för onlinecasinon levererar till exempel mellan tre till fem (eller fler) spel per månad.

Å andra sidan kan de största företagen i branschen få sina fans att vänta flera år med ett leende på läpparna när stora spel ska lanseras. Sanningen är att det inte finns något simpelt framgångsrecept när det kommer till spel. Dessutom är processen att skapa ett casinospel lite förenklad än steg-för-steg-processen med att skapa ett konsol- eller PC-spel. Men vilka är de största skillnaderna? Hur långt ifrån varandra är dessa spelkategorier när det gäller pengar, tid och verktyg?

Casinospel: Inte lätt, men…

För det första; precis som med konsolspel kan casinoprodukterna se väldigt olika ut, så svårigheten att utveckla ett spel kommer också att variera. Om du går in på ett onlinecasino som rekommenderas av en ansedd plattform som Svenska Legalcasino hittar du mest onlineslots, bordsspel, samt lotter och livespel. Om du jämför ett enkelt spel som Aviator med ett 3D-slotspel kommer mekaniken självklart att vara väldigt annorlunda.

I princip är det fullt möjligt att utveckla ett casinospel på månader eller till och med veckor, speciellt om leverantören redan har en grundläggande struktur redo. Ett annat sorgligt faktum är att när du navigerar igenom olika slots från en och samma leverantör kan du se att mycket återanvänds: allmän struktur, typer av belöningar, betalningar, etc. 

Men låt oss överväga utgångsläget: vilka och hur många resurser behöver en utgivare för att utveckla ett spel från grunden?

Kostnader, personal och verktyg för utveckling av spel

Olika källor säger att den grundläggande kostnaden för att producera ett casinospel ligger mellan 20 000 och 500 000 dollar. Detta är en bra budget, och vanligtvis spenderas den på följande element:

  • Personal — programmerare, grafiska designers och ljuddesigners, testare, animatörer, experter på reglering och efterlevnad, samt kanske en matematiker.
  • Spelmotorer — Unity, HTML5 (speciellt designad för webbaserade spel) eller till och med Unreal Engine (mer vanligt förekommande i konsol-/PC-spel).
  • Utvecklingsplattformar och programmeringsspråk.
  • Grafik- och animationsverktyg.
  • Mobila test- och utvecklingsverktyg.
  • Investeringar i säkerhet och rättvisa, med RNG-programvara och SSL-kryptering.
  • Betalningsportaler — för att spelare ska kunna göra casinoöverföringar.

Överväger man istället komplexa konsol- och PC-spel som AAA-spelen (GTA, Red Dead Redemption, Call of Duty, Assassin’s Creed, etc.) producerade av jätteföretag, är komponenterna desamma, men kostnaden multiplicerad med 10, 100 eller kanske 1000.

Konsol- och PC-spel: Hur inspirerar de generationer?

Hur många casinospel skulle kunna göras med den budget som används för en spelprodukt som The Last of Us, Final Fantasy eller Cyberpunk 2077? Tja, åtminstone 400, kanske till och med 10 000, med tanke på att den lägsta budgeten för ett enkelt casinospel är 25 000 USD. Dessa spel kan med andra ord kosta mellan 100 och 200 miljoner dollar att utveckla.

Uppgifterna ovan borde räcka för att beskriva hur mycket svårare det är att producera konsol- och PC-spel, men låt oss utveckla detta:

  • Avancerade spel kräver ett komplext system av grafik, med 3D-design och -modellering, animering, visuella effekter, ljud och renderingsverktyg. Medan en spelautomat, till exempel, kan ha ett enkelt rörelsemönster i sina symboler, kräver dessa spel mycket mer.
  • Kraven på mångsidighet är mycket högre. I ett spel som Plinko blir detta väldigt tydligt: bollen kan röra sig i många riktningar, men kedjan av rörelser är väldigt förutsägbar. AAA-spel kan i vissa fall behöva riktiga skådespelare för att skapa ett rörelseschema och bygga en ultrarealistisk spelupplevelse!
  • Det beräknas att ett AAA-spel vanligtvis kräver 50 till 200 personer att göra (360 för GTA, till exempel). Ett casinospel kan tillverkas av 5 till 50 personer, på sin höjd några fler.
  • The Last of Us, detta unika spel, tog sex år att göra. Ett enkelt casinospel kan produceras på några veckor upp till ett år, om det är ett spel som förväntas vara eftertraktat på marknaden.

Ibland är de enklare, men aldrig lätta

Med dessa enorma skillnader mellan utveckling av casinospel och traditionella spel, kanske du tror att det är enkelt att skapa populära bordsspel, slots och andra casinospelskategorier. Men du får aldrig glömma att dessa proffs också har några unika utmaningar.

Säkerheten för användaren måste till exempel vara perfekt, för till skillnad från ”vanliga” spel så hanterar casinon riktiga pengar, vilket gör allt känsligare. I det avseendet har casinospelsutvecklare mycket mer ansvar i sina händer!

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_20]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.