Hyrule Warriors är ett action-röjjar-spel i stil med de, i Asien, omåttligt populära Dynasty Warrior-spelen från Tecmo Koei. Och det är just den studion som Nintendo-ifierat sitt ”musou”-koncept, anpassat till Zeldas värld och figurer. Vi har redan recenserat Hyrule Warriors då det kom till Wii U, så vill du veta mer om själva spelet börja med att läsa den recensionen. Detta test kommer huvudsakligen fokusera på eventuella förbättringar och tekniska skillnader i portningen till den modernare Switchen och om spelet förtjänar till självutnämnda epitet ”Definitive Edition” (”Slutgiltiga utgåvan”).
Hyrule Warriors är klart snyggare och bjuder på fler detaljer i Switch-versionen än tidigare på Wii U. Detta är ju självklart förväntat, då det skiljer en konsolgeneration mellan maskinerna. Samtidigt saknas fortfarande riktigt bra anti-alias, som skulle ha jämnat ut och mjukat upp kanterna och presentationen och det märkliga valet att alltid rendrera spelet i full HD (1080p) – även i det klenare, bärbara läget, gör att bilduppdateringen tar onödigt mycket stryk.
Switchen är som sagt en modernare och klart mer kraftfull maskin än sin sorgligt underskattade föregångare, men ändå – med PS4 Pro- och Xbox One X-mått mätt – ganska blygsam i sina spec:ar. Dockad och inkopplad till ström klarar den utan problem att leverera full HD-grafik med stabil bilduppdatering; alltid 30 fps (som är minimum) men ibland till och med suveräna 60 fps, som ger mycket skönare flyt och kontroll. I bärbart läge måste maskinen spara på kraften (för att batteriet inte ska tömmas i ett nafs) och har då 720p som standardläge. Som vi konstaterat förut så är den synliga skillnaden på 720p och 1080p ytterst lite (om ens synlig) på allt under 70″, så på en liten, bärbar skärm är det definitivt osynligt. Döm då vår förvåning när vi upptäcker att Hyrule Warriors fortsätter att rendrera i 1080p – även bärbart – fast skärmen inte ens kan visa den upplösningen?! Vad som händer är att maskinen får jobba mycket hårdare (för ett osynligt resultat) och sen ändå skala ned den extra upplösningen till 720p. Galet. Detta gör att bilduppdateringen bärbart ofta stammar till och sjunker under 30 fps och det är varken kul eller acceptabelt på en snart fyra år gammal titel som här ska presenteras i förbättrad version. Koei måste släppa en patch som fixar detta. Vi skulle lätt föredra 900p eller till och med 720p (även dockat), om vi istället fick stadiga 60 fps.
Innehållsmässigt är Hyrule Warriors till Switch späckat med alla extrakaraktärer och DLC:n som man fick köpa till på Wii U, så detta är klart den mest kompletta utgåvan av spelet. Konceptet musou håller bra för matcher eller banor när lusten faller på (vilket vi kan se på de femtioelva versioner av Dynasty Warriors, som fortsätter släppas i princip varje år) och Zelda-temat gör det hela roligare och mer angeläget och storymässigt indragande, även om det är samma ”mosa-iväg-tusentals-motståndare”-koncept i princip bana efter bana, med bossar som grädde på moset.
Hyrule Warriors förblir det bästa spelet av sitt slag i Koeis satsning, men de tekniska bitarna är inte tillfredsställande på Switch, även om de inte på något sätt gör spelet ospelbart. Ska man övertyga gamers som redan köpt spelet på Wii U för dryga tre år sen att punga ut helpris igen, så måste man faktiskt leverera ett klart förbättrat spel. Switch-versionen är fortfarande snyggare och mer komplett än sin föregångare, men vi hoppas innerligt på en patch som fixar bilduppdateringen bärbart och även låter oss välja mellan högre upplösning eller snabbare bilduppdatering. Först då kan vi snacka ”definitive edition”.
Så här sätter vi betyg på Senses