Hem LjudHörlurar Test: JBL Live 770NC
JBL Live 770NC Hörlurar Silver

Test: JBL Live 770NC

Det finns många premiumhörlurar där ute som har klassledade brusreducering, fantastiskt ljud och tusen olika funktioner. Dessa brukar dock kosta därefter också. Ibland är dock det enda man vill ha ett par hörlurar som stänger ute omvärlden och levererar bra ljud. Idag ska vi testa ett par hörlurar av det senare slaget – som inte tillhör det allra dyraste segmentet hörlurar men som trots detta förmodligen gör precis det de ska: JBL Live 770NC.

Designen
När vi packar upp Live 770NC slås vi av hur gediget det hela känns. Bygeln är helt täckt av tyg, kåporna är fint gjutna i plast med små detaljer i metall. De inger en kvalitetskänsla! Det gnisslar inte hur man än vänder och vrider på dem och det finns inga exponerade kablar (host host, Sennheiser). Stoppningen i byglarna verkar vara i någon typ av memory foam som varken är för styv eller för mjuk. Kåporna täckta av syntetiskt skinn och känns minst lika bra som ett par dyrare hörlurar. Live 770NC låter sig styras med antingen knapparna eller genom gester på höger kåpa – inte alltid som lurar i denna prisklass passar både knappfantaster och kåpknackare!

JBL Live 770NC

Komforten
Vi brukar säga att komfort är högst subjektivt men vissa saker kring komforten vågar vi nog uttala oss om ändå. Stoppningen i både kåpor och bygel är mycket behaglig och vi kunde ha på oss lurarna under en hel arbetsdag utan att det blev obehagligt. Eller ja, det var en sanning med modifikation – det blev dessvärre lite för varmt för att vara helt behagligt… Vi testade Live 770NC under årets varmaste veckor här i Stockholm och insåg snabbt att det nästan blev olidligt varmt och svettigt i kåporna. Vi var tvungna att ta fram några andra hörlurar vi hade för att se om det bara var den ovanliga sommarhettan eller om det faktiskt var Live 770NC som var varmare än snittet. Tyvärr var de märkbart varmare än flera av konkurrenterna i samma prisklass.

JBL Live 770NC

Ljudet
De är relativt billiga och är mycket bekväma. Hur låter de då? De låter bra, riktigt bra till och med. Framförallt är det kul att lyssna på musik i dem. De är lite väl bastunga direkt efter uppackning men inte så att det blir obehagligt eller förstör lyssningsupplevelsen. När vi sedan började trixa med den medföljande appen hittade vi en knapp som aktiverade ”Extreme Bass”. Oj oj oj… Nu blev det åka av! Det är spännande att man kan luras så väl av ljud att man tror sig känna basgången i bröstet. Nåväl, “Extreme Bass” är nog mest en kul grej att prova på vissa låtar där det passar: låten Bal de Bamako från albumet Lamomali eller Partition av Beyoncé var båda låtar som lät Live 770NC flexa sina basmuskler – en riktigt häftig upplevelse. I andra låtar blir basen lite väl framträdande och det blir nästan grötig – Josefin av Albin Lee Meldau är en sådan låt där Meldaus sköra stämma nästan drunknar i basgång även med den extrema basen avaktiverad.

JBL Live 770NC

Brusreduceringen
Den vanliga brusreduceringen var egentligen inget att skriva hem om – den gjorde ett okej jobb med monotona brus och dövade omgivningen märkbart när man promenerade på stan. Vad som däremot var helt anskrämligt dåligt var vindreduceringen. Minsta pust och man hörde knappt musiken i lurarna längre. Till skillnad från vissa andra tillverkare finns det inte heller en dedikerad vindreduceringsfunktion i appen vi kunde prova. Värt att påpeka är också att Live 700NC inte heller är så aerodynamiska och det bidrar säkerligen till vindens förmåga att förstöra din dag. De inbyggda mikrofonerna överraskade dock i samtal då våra motparter klart och tydligt hörde oss även i ganska påtagliga vindbyar.

JBL Live 770NC

Slutsats
JBL Live 770C är roliga att lyssna på musik i, de är sköna nog att bäras en hel dag och har en byggkvalitet som nästan överstiger prislappen. Vill man ha ett par kul lurar för att känna dunket i bröstet är dessa verkligen att rekommendera. För nästan exakt samma prislapp kan man istället köpa Sennheiser Accentum men i valet mellan dessa två mellanviktskämpar när det kommer till att lyssna på musik sträcker vi oss på redaktionen oftast efter JBL Live 770NC – de är så mycket roligare då!
Brusreduceringen är tillräckligt bra för att duga på kontoret men om du tänkte promenera dit kan du lika gärna lämna dessa svettiga vindfångare i väskan.

JBL skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.