Kingdom Come: Deliverance II är uppföljaren till det hyllade rollspelet från 2018, utvecklat av Warhorse Studios. Det känns som att det första spelet chockade alla som spelade det; hur djupgående, hur realistiskt och hur otroligt engagerande det var. Och uppföljaren levererar rejält. Och lämnar studious som Bethesda och Obsidian i dammet.

Berättelsen tar vid där det första spelet slutade och följer Henry i hans nya roll som livvakt åt en mäktig herre. Till skillnad från många andra rollspel förlitar sig Kingdom Come: Deliverance II på historisk realism snarare än magi och övernaturliga element. Dialogerna är välskrivna och erbjuder spelaren en hög grad av interaktion, vilket gör att varje val känns meningsfullt (manuset till spelet är tusentals sidor långt, skrivet av spelets regissör, Daniel Vávra). Förhållandet till olika karaktärer är djupare än tidigare, och beroende på spelarens val kan olika karaktärer antingen bli allierade eller fiender.
Med en ännu större värld, förfinad spelmekanik och en mer engagerande berättelse har Warhorse Studios tagit ett redan ambitiöst koncept och lyft det till nya höjder. Spelet strävar efter total historisk autenticitet, vilket innebär att allt från rustningar, vapen, mat och dagliga rutiner är troget den sena medeltiden.

Spelet använder sig av en icke-linjär berättarstruktur, där spelarens beslut påverkar hur handlingen utvecklar sig. Olika fraktioner, allianser och personliga relationer spelar en större roll än tidigare, och spelet lyckas verkligen förmedla känslan av att vara en litet kugghjul i en större historisk maskin. Dessutom innehåller spelet en rad sidouppdrag som ofta har lika hög kvalitet som huvudberättelsen och kan få verkliga konsekvenser i världen.
Böhmen (spelvärlden) har aldrig sett bättre ut. Tack vare den uppdaterade CryEngine-motorn är världen mer detaljerad och levande än någonsin. Städer som Kutná Hora har återskapats med imponerande noggrannhet, och varje by, skog och slott känns autentisk. Den dynamiska dags- och nattcykeln påverkar också hur världen fungerar – till exempel kommer affärer att vara stängda på natten, och vissa karaktärer har olika rutiner beroende på tiden på dygnet.
En av spelets största styrkor är dess dynamiska ekosystem. NPC:er har sina egna rutiner och reagerar på spelarens handlingar på ett mer naturligt sätt. Om du till exempel gör dig ovän med en köpmannafamilj kan det påverka priserna i en hel stad, och om du ertappas med stöld kan rykten om ditt brott spridas. Den här typen av realism gör att världen känns levande och trovärdig. Dessutom har spelet ett avancerat vädersystem där regn, snö och dimma påverkar sikt och rörelse, vilket kan vara en strategisk faktor i både strider och utforskning.

Stridssystemet har förbättrats avsevärt sedan det första spelet. De realistiska, fysikbaserade svärdsduellerna är tillbaka, men nu med smidigare animationer och bättre respons. Introduktionen av nya vapen, såsom armborst och tidiga skjutvapen, samt möjligheten att slåss från hästryggen, tillför ytterligare djup. Rustning och vapen slits över tid, vilket kräver underhåll för att hålla dem effektiva, och om du går in i strid med skadad utrustning kan det sätta dig i en allvarlig nackdel.
En annan nyhet är ett förbättrat smygsystem, där spelare kan utnyttja mörkret och distraktioner för att undvika konfrontationer. Om du föredrar en mer diplomatisk väg kan du även använda spelets utökade dialogsystem för att lösa konflikter utan blodspillan. Det finns också en förbättrad hästridningsmekanik, där hästar nu har egen AI och kan reagera på omgivningen – en häst kan bli rädd av höga ljud eller reagera långsammare om den är trött.
Musiken, komponerad av Jan Valta och Adam Sporka, är en perfekt blandning av storslagna orkesterstycken och subtila, stämningshöjande melodier. Ljudeffekterna är också mer detaljerade än i föregångaren – från klingande svärd och knastrande lägereldar till ljudet av regn mot rustning. Musiken anpassar sig dynamiskt till situationer i spelet, vilket förstärker inlevelsen.

Även om spelet är tekniskt imponerande finns det fortfarande en del buggar, något som även föregångaren drogs med. Vissa NPC:er kan fastna i dörröppningar, och ibland kan fysiken bete sig oväntat. Warhorse Studios har dock redan släppt flera patchar som åtgärdar många av problemen, och fler förbättringar kommer. Trots dessa mindre problem är det en imponerande teknisk prestation, och spelet lyckas kombinera öppen värld, realism och engagerande gameplay på ett unikt sätt.
Slutsats Kingdom Come: Deliverance II är en fantastisk uppföljare som bygger vidare på föregångarens styrkor och åtgärdar många av dess svagheter. Den historiska autenticiteten, den engagerande berättelsen och den förbättrade spelmekaniken gör detta till ett av de mest unika rollspelen på marknaden. För den som älskar historiskt precisa spel och realistiska RPG-upplevelser är detta ett måste. Trots vissa tekniska brister är det en upplevelse som inget fan av realistiska RPG:n bör missa.
Plaion skickade recensionskod av detta spel. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.