Netflix tittar på att utveckla och diversifiera sin verksamhet och spel ligger ju då nära många film- och tv-intresse. Streamingjätten har tidigare doppat tårna i branschen med samarbeten kring mobilspel av succéserien Stranger Things och interaktiva upplevelsen Black Mirror Bandersnatch, men nu har man anlitat veteranen, tillika EA- och Oculus-chefen Mike Verdu som kapten för egna satsningen på en speldivision.
The Verge skriver att första steget verkar bli att erbjuda mobilspel som ska ingå i månadskostnaden. Oklart dock vilka i dagsläget. Att inkludera (eller lägga till spel) i prenumerationstjänster verkar populärt, såväl Xbox verkar satsa mer på Game Pass än konsol-exklusivitet och Apple trycker hårt på sitt Apple Arcade, dock med måttlig framgång så här långt.
Netflix har 209 miljoner användare globalt i dagsläget men tillväxten har saktat ned betydligt. Förra kvartalet lade man ”bara” till en miljon nya abonnenter. Under sista åren har antalet konkurrerande tjänster också exploderat, med bland annat Disney+ och Paramount+, för att bara nämna några.
Kanske är detta receptet för att återgå till forna glansdagar?