Hem SpelMac Recension: Neva
Guld

Recension: Neva

av senses.se

Som bekant för många av er läsare så ligger genren ”Metroidvania” oss väldigt varmt om hjärtat. Kanske är det delvis nostalgi, att många stora spelupplevelser var just 2D-plattformsspel med roligt utforskande redan på NES-tiden. Samtidigt så finns det något obestridligt mästerligt med genren när den är som bäst, något som Castlevania: Symphony of the Night tydligt visar, i och med att spelet år efter år upptäcks av mängder av nya fans och hamnar på topplistor över tidernas bästa spel, fast det snart har 30 år (!) på nacken.

Neva
Foto: Nomada Studio

Dagens betraktelse heter Neva och kommer ifrån hypade, franska studion Nomada Studio, som tidigare givit oss Gris (uttalas Grii, som färgen grå på franska). Det är som en slags hybrid mellan ett metroidvania-spel och en mer eftertänksam, nästan meditativ spelupplevelse såsom Journey. Här finns inga kartor, eller backtracking att göra när du fått nya förmågor, utan spelet utspelar sig över de fyra årstiderna, där du tar dig an rollen som Alba, en krigarkvinna som tillsammans med sin magiska varg, Neva, bekämpar ondskan och mörkret som håller på att ta över naturen.

Foto: Nomada Studio

Spelet lyckas både vara enkelt i sin design och spelmekanik och samtidigt bländande vackert och engagerande. Färgerna, nyanserna och detaljerna i de olika miljöerna och årstiderna fullkomligt glänser på vår referens-OLED Z95A från Panasonic. Journeys simpla och nästan lite orientaliskt inspirerade byggkonst tornar upp sig, samtidigt som vi hugger, hoppar och dashar oss fram genom historien. På triangel eller Y-knappen kan man kalla på sin varg och röstskådespelaren Cristina Peña säger bara ett ord genom hela spelet – ”Neva” – men hon gör det med sån inlevelse och på så många sätt att det är gåshudframkallande. Snacka om hur mästerligt röstskådespeleri kan göra så mycket med bara ett enda ord… Allt eftersom banorna klaras av så växer Neva och samspelet med protagonisten ökar, alltifrån att vi kan få rida på vår sago-varg till att kunna använda hennes eteriska närvaro i strid.

neva
Foto: Nomada Studio

Utmaningen känns rätt balanserad, ofta handlar det om att time:a hopp och utnyttja dubbelhopp samt dash i rätt stund. Andra gånger måste man flytta plattformar, eller kanske besegra fiender för att komma vidare. Bossfigherna är kul och mäktiga, med undantag för ett vildsvin som kräver lite väl mycket pixelperfektion i hoppen. Spelmakarna utmanar med banor där allt vänds upp och ned eller spegelvänt och det är ofta peppande och eggande, hellre än frustrerande, särskilt som sparpunkterna är många och rätt generösa. Detta är ett spel du kan spela med barn och hjälpa dem där det behövs, men där de också kan få vara del och njuta av upplevelsen.

Neva
Foto: Nomada Studio

För en upplevelse är det. Grafiken målas som sagt upp som ett konstverk framför oss, ljudet och musiken ramar in det hela perfekt och kontrollerna är för det mesta så tighta så man kan njuta av utmaningen och spelupplevelsen utan att störa sig på dem. Detta är kanske inte lika enkelt och chose-fritt som Journey, men i stunder är det inte långt ifrån och det blir som sagt aldrig jättesvårt, jätte-krångligt eller jätte-utmanande, utan precis så där lagom för att hålla intresset uppe timmarna det pågår. Spelet har även två olika svårighetsgrader om man vill anpassa utmaningen.

Neva
Foto: Nomada Studio

Neva är inget jättelångt spel, tack och lov för oss som inte har oändlig tid att nöta 20-30 timmar på varje titel. Men de runt åtta till tio timmar det håller – om man inte ska rusa igenom det (och det ska man inte), är mer än nog värde för pengarna.

Det har faktiskt varit en av (förra) årets bästa spelupplevelser att få sjunka ned med Neva i soffan. Det är ett sånt där spel man bara kan plocka upp enkelt och snabbt och lätt sugas in i. Du finner det till de flesta format och du bör absolut öppna plånboken och punga ut de drygt 200 kronorna för det. Detta är en spelpärla, ett litet konstverk inom genren som drar tankarna tills svunna tiders små team och nytänkande design á la Eric Chahi och hans Another World (utan att vara lika svårt).

Ett solklart måste.

Devolver Digital skickade recensionskod av detta spel. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.

Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_21]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.