Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm utspelar sig 1 000 år före händelserna i första spelet och vår avatar är en ung riddare, som ställs inför riktig farlig fiende: Warlock Mesmeroth.
Jag har inte spelat första Oceanhorn-spelet själv, så jag kan inte jämföra det mot Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm. Så därför kommer mina tankar om uppföljaren som ett helt separat spel. Direkt så gillar jag den futuristiska och finurliga versionen av pirat-temat. Det känns kul och uppfriskande. Sen är det riktigt fina miljöer vi rör oss igenom. Grafiken är snygg och känns handgjord. De flesta karaktärer vi möter har inspelade röster som det ger en bra känsla. Mindre viktiga karaktärer talar bara genom text.
Det finns många uppgraderings-möjligheter och närmare 20 timmar speltid att göra allt på land och till sjöss. Oceanhorn 2 gör sig bra på Nintendo Switch, både i bärbart och i dockat läge. Däremot kunde jag tycka att ladd-tiderna blev ganska långa i bärbart läge. Det finns inga problem med att läsa texter på den lilla skärmen, då fonterna håller bra storlek (tack för att ni tänker på det, utvecklare!).
Det som störde mig en del var tyvärr kontrollerna. Du slår och attackerar med Y-knappen, istället för med bumper-knappen som jag tycker känns mest logiskt. För då du ska springa och styra kameran, samtidigt som du ska slåss så blir det pannkaka totalt och allt börjar snurra åt olika håll. Det är ingen dealbreaker, men det är ändå något som finska utvecklarna Cornfox & Bros kunde ha tänkt igenom bättre. Boss-fighterna har på klassiskt manér en given rutin, som är lätt att knäcka men som blir lite enahanda till slut. Överhuvudtaget känns fighting-delarna ganska simpelt gjorda och det är tur att resten av spelet är mer intressant rent storymässigt. Här finns en tydlig kärlek till – och inspiration från – de gama Zelda-spelen.
Sammanfattningsvis så är Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm ett kul, snyggt och intressant action-äventyrs-RPG som helt klart är värt en rekommendation!
Så här sätter vi betyg på Senses