Hem MobilAndroid Recension: Paper Trail

Recension: Paper Trail

Paper Trail utspelar sig i en pappersvärld med temat att lämna hemmet och ge sig ut på egna äventyr. Vi spelar som Paige, som behöver vår hjälp att vika pappersvärlden så att nya vägar skapas. Dra i föremål, lys upp miljöerna och flytta stenblock för att komma vidare. Världen kan till en början kännas väldigt platt, men ju längre in i äventyret du kommer, desto fler överraskningar och utmaningar visar sig.

För oss som är lite äldre minns sista sidan i tidningen MAD, där du kunde vika ihop sidan och en helt annan bild framträdde. Newfangled Games kan ha haft det i åtanke när de utvecklade Paper Trail. Jag är verkligen enormt förtjust i spel där spelskaparna hittar nya kreativa sätt att ge sitt spel en unik twist.

Paper Trail har en väldigt enkel men färgglad grafik, och vyn är ovanifrån. Spelet har inga 3D-effekter utan är helt och hållet tvådimensionellt för att behålla papperstemat. Jag testade spelet på både Nintendo Switch och även till iOSiPhone. Paper Trail fungerar perfekt till din Switch i både dockat och bärbart läge. För ovanlighetens skull fungerar det till och med snäppet bättre i bärbart läge, då du kan utnyttja touch-skärmen för att vika världen. På telefonen är det ju touch all the way, men jag saknar möjligheten att använda en styrspak för att gå med avataren genom banan.

Pusslen är till en början ganska enkla, men det blir snabbt svårare, och då är det otroligt lyxigt och ganska fuskigt att du kan få se exakt hur världen ska vikas för att komma vidare. Självklart är det ett val att göra, och du kan välja hur många av vikningarna du vill se.

Paper Trail har en underliggande story som vi får ta del av via olika möten med karaktärer, och här har spelskaparna valt att inte ha inspelade röster på olika språk utan de pratar en form av gallimattias som sedan textas. Problemet blir att det blir ofrivilligt humoristiskt och störande, för det är för artikulerat för att fungera. Till slut stängde jag av ljudet mer eller mindre varje gång en karaktär hade en längre utläggning.

Sammanfattningsvis vill jag rekommendera Paper Trail, för det är ett utmanande och roligt spel med en helt unik twist.

New Fangled Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.