Hem SpelMac Recension: Unleaving

Recension: Unleaving

Unleaving tar både sin titel och delar av handlingen från Gerard Manley Hopkins dikt: “Spring and Fall: To a Young Child”. Unleaving är verkligen ett metaforiskt spel som är skapat med handgjorda illustrationer, och spelmekaniken bygger på kluriga pussel. Unleaving är lika mycket ett spel som det är en konstupplevelse. Varje bildruta är en handmålning, sömlöst integrerande blyerts- och grafitelement i spelmekaniska pusslet. Varje kapitel baseras på ett specifikt tema som styr stämningen, känslan, berättelsen och, i förlängningen, påverkar färgerna och stilen.

Precis som med Hauntii, som jag recenserade nyligen, bygger Unleaving på handmålad grafik och pussel, men jag anser att Unleaving är ett strå vassare ur båda aspekterna. Unleaving påminner en del om Playdeads Limbo, men till skillnad från One Last Breath, som var mer eller mindre en rak kopia av Inside, går Unleaving tydligt sin egen väg. Pusslen är till en början ganska enkla, men det blir snabbt svårare. Hela spelet bygger på att du är på rätt plats vid rätt tidpunkt för att du ska få önskat resultat.

Jag körde fast på ett pussel ganska tidigt, och även om jag direkt räknade ut vad jag skulle göra, så tog det en stund att komma fram till hur jag skulle göra det. För i det här fallet, om lådan är lite åt fel håll, blir det fel resultat och det är bara att ladda om. Kör du helt fast så dyker det upp en möjlighet att få en ledtråd, men det tar ett antal försök innan den funktionen låses upp. Ledtråden bygger oftast på en bild, så det är inte som att spelet löser hela uppgiften åt dig, utan bara försiktigt petar dig åt rätt håll för att finna lösningen.

Unleaving har en härlig unik look och spelmekaniken är riktigt kul, men det enda som jag inte är så förtjust i är storyn, som är ganska så obefintlig, men det spenderas ändå väldigt mycket tid runt den, vilket är synd då resten är så bra.

Unleaving finns just nu endast till PC och Mac, och den rekommenderade prestandan är 8GB Ram och ett GEforce GTX 960-kort eller liknande.

Sammanfattningsvis vill jag verkligen rekommendera Unleaving, då det inte bara är ett klurigt och underhållande spel, det är även en vacker konstupplevelse.

Organgutan Matter Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.