I Witchfire beväpnar du dig med diverse vapen och magiska formler och ger dig ut i episka strider mot livsfarliga fiender. Ditt uppdrag är att besegra en häxa och därmed rädda världen. Vägen dit är svår och det finns horder med ondskefulla varelser som gör allt för att stoppa dig. Uppgradera dina vapen, lär dig nya formler och träna, träna och åter träna, för det är allt annat än lätt att slutföra uppdraget.
Witchfire har en otroligt enkel storyline och det är helt okej, för det är varken spelets fokus eller styrka. Spelet tar oss snabbt in i stridens hetta och det är fiender överallt: du kommer att dö, om och om igen. För varje gång så får du lite mer erfarenhet och du blir därmed starkare och bättre för att sedan hoppa tillbaka in i striden ännu en gång.
Grafiken i Witchfire är sanslöst vacker med massor av detaljer. När allt är påslaget så är det väldigt fina miljö-effekter såsom rök, ljus och partiklar. Fienden är många och varierande och det finns flera sätt att göra sig av med dem. Du kan skjuta eller använda magi. Däremot så måste du hushålla med ammunitionen, så det går inte att bara peppra sig igenom banorna. För som sagt kommer du att dö och då åker du tillbaka till en annan dimension där du kan se över dina vapen, uppgradera dem eller skaffa nya (á la Hades). Träna på din magi och sedan upprepa.
Witchfire finns just nu endast till PC och jag rekommenderar verkligen att spela det med handkontroll. Jag testade med mus och tangentbord, men det är uppenbart att spelet inte är byggt för det. Det är helt enkelt otroligt mer följsamt när du kör med handkontroll. Kontrollerna är lätta att lära sig men det är massor som sker samtidigt och det gäller att hålla tungan rätt i mun för att klara av alla fiender och försöka komma längre än sist.
Witchfire har följande rekommenderande prestandakrav: 16GB i RAM och NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB eller dylikt grafikkort. Att spela Witchfire på absoluta minimikraven är inte kul överhuvudtaget då du måste stänga av det mesta som gör spelet så vackert. Jag testade spelet på Twisted Minds TM32QHD165VA-skärmen och då upplösningen på den är 2K så kunde jag istället pressa ut så många frames per sekund som möjligt. Då skärmen stöder upp till och med 165Hz så blev det en extremt smooth upplevelse att spela Witchfire.
Svårighetsgraden är extrem redan från början och det är verkligen otroligt frustrerande att bita i gräset om och om igen. Ju mer erfarenhet du får desto roligare blir det, men å andra sidan blir fienden samtidigt starkare också – så utmaningen är hela tiden hög. Till slut blir det lite enahanda med samma upplägg om och om igen och även om det finns variationer så blir till avsaknaden av en mer avancerad story tydligare och tydligare. Witchfire är för mig ett spel som jag kan plocka upp för att avreagera mig på en stund, men det är inget som jag fastnar i timmar på samma sätt som andra spel.
Sammanfattningsvis så är Witchfire ett otroligt snyggt och välgjort stridsspel, men den lite för branta svårighetskurvan och att det till slut blir lite enahanda drar ned betyget något.
The Astronauts skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
Så här sätter vi betyg på Senses