I Scars Above får vi möta forskaren Kate som tillsammans med SCAR (Sentient Contact Assessment and Response)-teamet bestående av forskare och ingenjörer skall undersöka den gigantiska farkosten som ligger i en omloppsbana runt jorden. Helt utan förvarning dök den upp och människorna ger den namnet ”Metaedern”. När teamet närmar sig så blir de plötsligt transporterade till en annan planet och Kate vaknar ensam och obeväpnad. Nu är det upp till henne att finna svaret på gåtan och samtidigt försöka överleva.
Det jag verkligen gillar med Scars Above är att huvudpersonen inte är en tränad soldat, utan forskare. Vapnen som används under spelet är obyggda svetsar och andra tillhyggen som byggts om för att kunna försvara sig. Miljöerna är snygga och fienden du möter är fantasifulla och ganska läskiga. Känslan av mysterium och den kittlande känslan av att undersöka något nytt infinner sig direkt. Problemet är bara…
Att Scars Above är irriterande svårt. Jag vill till 99.9 procent uppleva alla spel jag spelar på normalnivån först, för att sedan spela om den svåra och sen den extremt svåra versionen senare. Normalnivån på Scars Above är som extremnivån på många andra spel. Ett exempel var när jag äntligen hade lyckats döda ett stenmonster som dyker upp (genom att springa i en cirkel och skjuta som en dåre i vad som kändes 20 minuter) så pustar jag ut en tiondel och har nästan ingen hälsa kvar. Då dyker det upp ett till, likadant, monster… Suck.
Du sparar spelet vid olika pelare som finns i miljön, men det är precis som svårighetsgraden extremt långt mellan dem och när du dör får du spela om långa sektioner. Det som ändå är ett plus är att dörrar du öppnat och mellansekvenser som du redan sett hoppas över så du kan hoppa in i action igen där du dog. När du har tagit dig hela vägen tillbaka. Sen dör du igen och så får du springa hela vägen igen… För mig leder sådant snabbt till frustration.
Scars Above är utvecklat för att det ska vara svårt och utmanande, men det finns gränser känner jag. Spelet hade åtminstone kunnat haft en smekmånad i början av spelet för att sedan bli gradvis svårare och svårare. Så är inte fallet här. Det går som sagt att ställa ned svårighetsgraden, men det känner jag alltid är lite fusk och det är ändå lika långt till check-pointsen.
Jag testade Scars Above på Xbox Series S och då kunde jag bara spela spelet i 30FPS oavsett vad jag väljer. En snabb googling senare så visar det sig att Scars Above inte går att spela i högre FPS på Series S. Däremot så kan du spela det i 60FPS på Xbpx Series X som är något kraftfullare än Series S. Då jag är van med 60-120FPS känns 30 väldigt lågt vilket är synd.
Sammanfattningsvis så är Scars Above snyggt, intressant och när du väl får in snitsen på hur du strategiskt dödar dina fiender så blir spelet roligt. Det är en ganska hög backe att komma över innan spelet börjar belöna din möda. Så för dig som söker en utmaning är Scars Above helt klart värd en rekommendation. Men för de som inte orkar nöta, nöta och nöta för att komma vidare så rekommenderar jag verkligen att ställa ned svårighetsgraden för att slippa en hel del frustration.
Plaion skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
Så här sätter vi betyg på Senses