Hem Inredning Test: Sodastream ensō
Guld

Test: Sodastream ensō

av Lars Sköld

Förutom att skriva recensioner på senses.se har jag de senaste 20 åren jobbat med försäljning inom konsumentprodukter. Allt började tidigt på 2000-talet då jag jobbade på Elgiganten och sålde bland annat Sodastream-maskiner, eller rättare sagt, väldigt många Sodastream-maskiner. Förutom detta har vår familj ägt tre stycken under årens lopp – speciellt tacksamt när barnen var lite mindre och man försökte in i det sista att inte få dem beroende av läsk. Vi lyckades i alla fall med ett av barnen, ska tilläggas. Med detta vill jag säga: jag har rätt bra erfarenhet av Sodastream och jag skulle sammanfatta min erfarenhet som att Sodastream gör väldigt prisvärda maskiner, praktiska men också väldigt plastiga.

Detta har dock förändrats nu i och med lanseringen av Sodastream ensō, vilket innebär att företaget tar sig in på en del av marknaden man inte har varit innan, nämligen premiumsegmentet inom kolsyremaskiner. Under covid-pandemin, när varenda människa satt hemma, passade många hushåll också på att renovera köken, vilket har ställt högre visuella krav på hushållsmaskinerna man vill ha framme. Detta har till exempel tillverkaren Aarke tagit tillvara på och banat vägen för ett nytt segment inom kolsyremaskiner som knappt fanns för tio år sedan, och nu vill även Sodastream ha sin del av kakan.

Det är dock inte bara själva maskinen som har fått sig ett rejält lyft, utan hela upplevelsen börjar med förpackningen. Även om det är något som många av oss inte ens sparar så är ensōs förpackning verkligen iögonfallande, minimalistisk och läcker. Kom ihåg att jag som sagt tagit hem väldigt många hushållsmaskiner och min fru är väldigt kritisk, då hon är mer minimalistisk när det gäller antal hushållsmaskiner. När jag väl plockade upp och ställde ensōn i köket så var hennes första kommentar: ”Wow – den var riktigt snygg!”. Bättre betyg kan man knappast få när det gäller själva utseendet.

Foto: senses.se

Förutom själva utseendet är en av de stora nyheterna det patenterade Quick Connect, lika enkelt som 1-2-3 att montera och det funkar perfekt och bekymmersfritt. Direkt när jag började googla på Sodastream och ensō började även sociala medier annonser förfölja mig, och något som är väldigt tydligt är att många är upprörda över den nya patronen, som kostar mer. På till exempel Clas Ohlson kostar patronen 79 kr, vilket är 1,3 kr per liter, och om man skulle hitta en äldre patron billigare för säg 59 kr så blir det 1 kr per liter. Så jag tycker personligen att Quick Connect-patronen fortfarande är väldigt prisvärd.

Foto: senses.se

Den andra nyheten är flaskfästet med den unika Snap & Lock-teknologin som min dotter fick demonstrera. Detta gillar jag verkligen, då jag inte alls är ett stort fan av att snurra fast flaskan. Otroligt smidigt och en uppgradering som jag verkligen gillar. Den medföljande flaskan är även så fiffig att man kan ta bort botten för enklare rengöring samt att den är diskmaskinsäker. Ett stort plus i kanten är även att maskinen stödjer andra sorters flaskor från Sodastream, från 0,5 till 1 liter.

Foto: senses.se

Den stora frågan är dock, gör ensō bra bubbelvatten? Svaret är ja, under testperioden hemma har vi inte upplevt några konstigheter och varje gång har vi varit nöjda med resultatet. Till sist får man dock ställa sig frågan om man tycker ensō är dyr eller inte och om man tycker designen är snygg. Min personliga uppfattning är: ja, 2 200 kr är dyrt, men jag tycker personligen att designen, Snap & Lock-teknologin samt Quick Connect-systemet är värda det utan tvekan. Jag brukar sällan avsluta en recension så här, men jag tror Sodastream har en vinnare här på den svenska marknaden.

Sodastream skickade testexemplar för denna recension. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.


Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_21]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.