Hem LjudHögtalare Test: Anker Soundcore Motion X600
Anker Soundcore Motion X600 recension senses Guld

Test: Anker Soundcore Motion X600

senses har nordens största arkiv med tester av hörlurar från Anker Soundcore – men hur står sig märket nu när de ger sig in i portabla högtalar-branschen? Vi kopplar upp oss och jämför mot vår nuvarande mästare.

Anker Soundcore Motion X600 är namnet på företagets portabla högtalare, som på pappret stoltserar med fem högtalare, placering i virtuell ljudbild och 50W effekt att driva sommarfesten i mer kompakt format än förra årets stora utomhus-favorit, Sharp Sumo LS100. Det första vi slås av när vi plockar upp högtalaren ur paketet är hur “stabbig” och kompakt den är; inte kompakt som i att den är liten utan att den snarare är större än väntat och överraskande mycket tyngre – nästan tre kilo (2,88 kg för att vara exakt). Detta är i och för sig ett bra tecken, då mer vikt tenderar att betyda bättre hårdvara.

Högtalaren finns i tre färger och designen är ganska stilren och samtidigt lite retro, den svarta modellen vi testat här har en liten metallic-touch och handtaget sitter liksom fastgjutet i samma position, vilket kan ha både för- och nackdelar. Fördelar ljudmässigt, nackdelar rent estetiskt, då man kanske skulle vilja kunna fälla ned det för smidigare form och utseende på ett bord. På baksidan finns en liten lucka täckt av ett gummi-lock som under huserar en USB-C-ingång för laddning och en AUX (…något otippat). Vad vi saknar och som brukar finnas på högtalare som dessa är en SD-kortläsare för att strömma musik lokalt, utan behov av internetuppkoppling, som ju kan vara lite si och så med på landet.

Intressanta funktioner och EQ

Högtalaren kopplas enkelt ihop med Soundcores app, som vi skrivit mycket om innan, och här kan du även uppdatera firmware och ställa in olika EQ:n efter tycke och smak. Standardinställningen för EQ, Soundcore Signature, låter helt klart roligast och svängigast (särskilt med Bass Up-alternativet påslaget) även om det finns lägen där Treble Boost- och Voice-läget kan vara behjälpliga, exemplevis beroende på ljudmaterial eller om du ska lyssna på radioprat eller ljudbok.

Ni som läser oss på senses regelbundet vet att vi är rätt skeptiska, för att inte säga allergiska, mot diverse digitala DSP-förvrängningar av ljudet för att försöka skapa “virtuell surround” och annat trams som kommer på bekostnad av prestanda att koda av ljudet korrekt och så troget som möjligt. En funktion Soundcore själva trycker mycket på är Spatial Audio, en teknik som används i många lurar och ljudlimpor som på digital väg ska ge intrycket av “äkta” surround med kanaler som omger lyssnaren. Och hör och häpna – här funkar det faktiskt! Med Spatial Audio på får vi mer liv och mer distinktion i det mesta materialet vi spelar och det är få gånger vi slår av det för att det förvränger dåligt. Lite av en wow-känsla, faktiskt (se mer i genomgången nedan).

Batteritiden är uppskattad till 12 timmar och det är väl ganska rimligt. Verklig batteritid beror naturligtvis på en massa variabler, såsom volym, bas-nivå, typ av material som spelas, uppkoppling mot Bluetooth-källa och så vidare. På specifikationsfronten sticker LDAC-stöd ut för att kunna strömma upp till tre gånger högre upplösning på musik, mot vanliga SBC (hej Apple). Maximalt 990 kb/s kan du få från exempelvis en Android-lur med version 8.0 eller senare och tillsammans med ett bra strömmings-abonnemang såsom lossless Tidalkan det göra viss, hörbar skillnad på slutresultatet – men det är inte enormt här. IPX7-klassning är den andra lite iögonfallande funktionen, vilket tekniskt innebär att högtalaren skulle kunna tappas i ett fyllt badkar och ändå överleva i 30 minuter (förutsatt att gummi-skyddet är stängt och täcker ingångar i bak). Vi har faktiskt inte testat detta, men det låter ju tryggt för svenskt sommarväder där regnet plötsligt kan börja hälla ned…

Med Android 8.0 eller senare kan du få LDAC-stöd. Foto: senses.se

Slutligen har högtalaren en inbyggd mikrofon – detta är dock inte för att du ska kunna ge den röstkommandon utan för att mäta och “trolla” med ljudet.

Hur bra låter Motion X600?

Den gamla herren på täppan är Creatives, numera åldrade, iRoar GO som spelat både roligt, länge och har en väldigt trevlig och kompakt storlek som är ungefär hälften av Motion X600. Den väger och kostar också bara runt en tredjedel av vad X600 gör idag (810 gram med ett pris på cirka 900 kr). Dock är den ju från 2017 och mycket har hänt på sju år inom teknik, även om kliven inom ljud i kanske inte är av samma sjumila-sort som hos en processor, till exempel.

Anker Soundcore Motion X600 högtalare blow up
Motion X600 låter bra, men virtuella surroundlägen är sällan det bästa för återgivningen. Foto: Anker

För att göra jämförelsen rättvis har vi kört allt via SBC, som är den vanligaste kodeken som alla har och kan köra rakt ur lådan, utan särskilda kunskaper eller hårdvara. Motion X600 har haft Spatial Audio påslaget.

Redaktionens referenslista har gått varm och vi spelar oss igenom de välkända låtarna; Junge Junges Run Run Run är en välmixad låt med bra driv och snärtigt bas, som kan ha en tendens att bli boomig på vissa enheter. X600 spelar den med stort självförtroende och basen fyller lätt rummet med Bass Up aktiverat, även om den balanserar precis på knivseggen att bli lite för lös i kanterna. iRoar GO spelar forfarande väldigt bra för sin storlek och ålder, men här känns mellanregistret fattigare och vi får en helt annan närvaro med X600.

Drar vi ned tempot till Haley Reinharts tolkning av Can’t help Falling in Love, så får vi en sober och samtidigt väldigt finstämd sång till piano, där Hailey’s röst både skär igenom gallret samtidigt som ljudbilden liksom omsluter oss. Skillnaden mot iRoar GO är här inte lika stor, Creative spelar lite varmare men också utan den knivskarpa skärpa vi får i X600, botten liksom kleggar ihop lite och positioneringen blir inte lika vass (här gör Spatial Audio stor skillnad när vi slår av och på det). Trots samma antal högtalare så skiljer här både DAC:en, likaväl som storleken på själva högtalar-elementen samt algoritmen att återge de olika ljudfrekvenserna.

Soundcore Motion X600 överraskar ändå med sina nästan 3 kg. Foto: Anker

Går vi över på lite klassisk hiphop i form av Dr Dres Xxplosive så spelar X600 både piggt och roligt. Basen driver snyggt samtidigt som alla instrument och detaljer får plats. Dres röst blir dock aningen nasal på Soundcore med Spatial Audio på, här är iRoars mullrigare bas och botten mer smickrande och låter mer enhetligt, även om priset tas ut på detaljerna. Slår man av Spatial så låter det ganska likvärdigt.

När dramatiken i Tjajkovskis Svansjön Op 20 Svit 1 drar igång är gåshuden inte långt borta. Cello-sektionen får gott om utrymme samtidigt som stråkarna ändå spelar huvudrollen. X600 kämpar lite med de allra högsta nyanserna i blåsinstrumenten, men på det stora hela är detta en otroligt behaglig upplevelse för älskare av klassik musik. iRoar har inte riktigt resurserna att hänga med på samma sätt, ljudbilden blir snävare och kontrasterna mindre, även om det är fortfarande är trevligt och klart imponerande för både storleken och priset.

Summering X600

Det är utan större tvekan att Anker Soundcore Motion X600 är en extremt kompetent högtalare med resurser, både i form av teknik och byggkvalitet. Prislappen på runt 2 000 kronor är kanske en röding mer än vi skulle önska och vi saknar möjligtvis en minneskortsplats för de där turerna till landet, även om det inte är någon jättestor grej (MP3 låter ju så mycket sämre än bra streaming gör idag). Vikten och storleken är aningen för stor för att högtalare ska kännas supersmidig, men den är samtidigt inte alls orimlig på något sätt och inget större problem egentligen, utan mest om man ska vara petig. Creative iRoar GO är forfarande en trevlig och mycket bra högtalare för priset och storleken, men den får se sig avgjort besegrad av den mycket mer funktionsrika, större, tyngre och dyrare Motion X600 som därmed också kliver upp på referens-tronen som den portabla högtalaren att slå 2024.

Anker Soundcore skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.