Hem SpelPC Recension: Starship Troopers – Extermination

Recension: Starship Troopers – Extermination

Starship Troopers: Extermination skildrar det galaktiska kriget mellan United Citizen Federation och Arachnid Empire. Precis som i filmserien får vi möta den eviga horden av insektsliknade rymdvarelser som inte skyr några medel för att döda och lemlästa soldater som kommer i dess väg. Spelet låter dig spela tillsammans med upp till 16 spelare och rädda jorden i en strid i taget tills dess att segern är uppnådd.

Paul Verhoeven, känd för filmer som RoboCop, Total Recall och Basic Instinct, satte tänderna i Starship Troopers, som är löst baserad på Robert A. Heinleins bok från 1959. Här kunde Verhoeven verkligen ta ut svängarna med politisk satir och överdrivet ultravåld. Filmen blev inte en dunder-succé, men den har med tiden omvärderats och fått fans där den bitit sig fast och fått två, extremt usla uppföljare.

När jag recenserade Helldivers 2 förvånades jag över hur likt det spelet var just Starship Troopers. När jag insåg att det faktiskt gav filmen en nytändning och många sökte upp den, kunde jag ju inte se det som något negativt egentligen.

Problemet är att Helldivers 2 gör mer rätt i fråga om Starship Troopers-legenden än vad Starship Troopers: Extermination gör. Så kopian blir därmed bättre än originalet. Nu är i och för sig Starship Troopers: Extermination fortfarande i Early Access-version, och mer saker kommer säkerligen ske längre fram, men just nu känns det väldigt platt och ganska intetsägande. Det saknas den där gnistan av humor och satir som Helldivers 2 lyckades så bra med.

Tekniskt sett är det inget fel på Starship Troopers: Extermination. Miljöerna är välgjorda, varelserna ser ut som de ska, och animationerna ger dem helt rätt stuk. Men känslan av att något saknas går aldrig riktigt bort. Det finns så mycket potential att göra något mer episkt som verkligen kan sticka ut med tanke på materialet som det är baserat på.

Utvecklarna lovar att i framtiden kommer det finnas nya planeter att utforska och nya fiender att finna, och att det här bara är början. Ett tips är även att verkligen se till att alla drivrutiner uppdaterade och installerade för första gången som jag startade upp spelet var det totalt ospelbart för att jag inte hade sett till att jag var helt up to date.

Sammanfattningsvis är jag besviken på att spelskaparna inte har tagit in mer av allt häftigt, galet och humoristiskt som finns i Starship Troopers utan bara koncentrerat sig på att det ska bli röjiga strider. Som online actionspel är Starship Troopers: Extermination kul och intensivt, och att spela tillsammans i grupp är verkligen sjukt kul. Men det fattas som sagt något.

Offworld Industries skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.