Insomniacs Xbox One-exklusiva action-fest har länge surrats om som en killer-app – men kan det leva upp till förväntningarna det byggt upp?
Det är ingen hemlighet att vi på senses.se älskar Insomniac Games. Eller ja, älskar Ratchet & Clank-spelen som de står bakom, rättare sagt – för deras FPS, Resistance, var inte riktigt vår kopp té. När vi nu från pålitliga källor från Sony hört att radaparet är tillbaka exklusivt till PS4 redan i februari 2015, så är det lustigt att det är just Insomniac som levererar en format-exklusiv action-upplevelse till Microsoft Xbox One i höst, i form av Sunset Overdrive.
Sunset Overdrive är som en amalgamering av en himla massa, grymma spelklassiker: vapen-hjulet från Ratchet & Clank (ni vet, det man fyller med stora, enormt överdrivna och roliga vapen, som växer i level och styrka ju mer du använder dem), den frenetiska spelstilen från Jet Set Radio (där du hoppar och grindar dig genom stan) och den öppna världen i Infamous, där du tar dig runt och uppför höga byggnader och löser uppdrag och bonus quests. Tänk dig allt det, hoprört med extra mycket red bull och Jolt Cola, så får du en hum om vad Sunset Overdrive egentligen är. Man har varken sparat på färgerna, musiken eller svordomarna när man ger oss ett intensivt, ofta asroligt och riktigt röjjigt spel, som dock är lite naggat i kanten. Mer om det nedan.
Storyn i Sunset Overdrive, är den om en kille (eller en tjej, om du föredrar att spela som det – spelet gör ett progressivt försök att röra om kring köns- och etnicitet-konventionerna, även om det inte riktigt når hela vägen med hillbilly-stereotyperna) som hatar sitt jobb – att rensa upp aluminiumburkar efter festande kids. Men årets stora fest, där Fizzico’s (Pepsico anyone?) nya energidryck Overcharge introduceras, blir dock inte riktigt som man tänkt… Snart är alla energidrycks-törstande deltagare muterade till extremt snabba och våldsamma OD-monster (OD står i detta fall för Overcharge Drinker) som snabbt invaderar stan och gör livet till ett helvete för de få, icke-smittade som finns kvar. Du måste samarbeta med de kvarvarande människorna för att få bukt med OD-invasionen och låta världen få reda på Fizzicos onda plan (eller var det bara ett misstag?).
Det märks att skaparna av Sunset Overdrive älskar pop-referenser. Här finns nickar till såväl Ratchet & Clank som klassiska filmer och skate/punk-kulturen. På det stora hela är Sunset Overdrive väldigt medvetet i sin ironi och sarkastiska approach, nästan så att det försöker vara hippt genom att postmodernistisk skoja om företeelsen hipsters. Du kan pimp:a din figur med allt ifrån mohikan-frisyrer med turkosa hårtoppar, till att klä honom/henne i lager på lager av kläder som skulle göra en Söder-hipster grön av avund. Grafiken är otroligt färgglad och det finns mängder med detaljer att spana in. Snyggast är det när det sker mycket på skärmen på en gång, såsom på nätterna, när du ska motstå räder av OD:s som anfaller din bas och du bekämpar dem med alla tänkbara bomber och granater, ackompanjerad av regnbågsfärgad konfetti. Miljöerna är är noggrant utformade och man kan verkligen ana horisonten och friheten bland bergen… Ansiktsmodellerna är inte senaste ropet dock och även om det är ett imponerande antal OD:s som kan röra sig på skärmen samtidigt, så är de alla ganska lika, med undantag för mini och mega-bossarna som är riktigt balla.
Ljudet är i det närmaste perfekt, med bra röstskådespeleri och adrenalinpumpande blandning musik med allt ifrån lättare rock till hetsig, hard core punk på spellistan. Det smäller och pangar på bra och spelet innehåller relativt få laddningssekvenser (vi spelade det från hårddisk).
Sunset Overdrive grundkoncept är: ”stå aldrig still”. Du måste hoppa, grinda, glida, flyga och göra allt i din makt att hålla din figur på språng, samtidigt som du siktar och bränner av välplacerade skott i pannan på monster eller skickar iväg bowlingklot med eld. Står du still på marken och tar dig tid att sikta, blir du snart överväldigad av motståndarna, som äter upp dig levande – bokstavligen. Detta är kanske det mest intensiva-spelet för ADD-generationen vi sett hittills. Och även om det ofta är roligt och röjjigt, så blir det också väl rörigt och svårstyrt ibland. Även om du pressar X i tid och otid och kan grabba tag i nästan vad som helst, så händer det ändå i stridens hetta – när du ska göra allt på en gång, att det blir rena halv-gissningen om vart du hamnar och vart du grindar vidare från den där telefonledningen. Detta gör vissa sekvenser onödigt svåra och man önskar att man behållt grind-idén, men skruvat ned tempot några varv ibland och inte hetsat med musik och bonus multiplier för varje trick, volt och ”häftigt spelande”. Jo, det är kul, men det är också kaotiskt (inte alltid på ett bra sätt) och gör ibland att man blir onödigt sur på sekvenser, som i sig inte borde vara så svåra.
Eftersom endast utvald press fick kopior av spelet innan release så kunde vi inte prova multiplayer-delen i någon större utsträckning, men den verkar riktigt cool och innehåller spelsätt som alla-mot-alla, men också en team-utmaning var 14:e dag, där alla spelare samlar poäng tillsammans, utan att behöva spela en session samtidigt. Låter riktigt kul och går i linje med den senaste tidens sociala, gå-med-i-en-virtuell-klubb mode.
Vi har haft kul med Sunset Overdrive och känt att vi gärna återkommer till det. När spelet har release 31:a oktober (vem bryr sig om att gå ut och fira Halloween?) ser vi fram emot lite fett röj med andra spelare online. Tills dess ska vi leta upp de där sista ballongerna och svettiga gympa-skorna och se om vi inte kan låsa upp ytterligare ännu en overdrive-expansion…
Så här sätter vi betyg på Senses